Een mogelijk scenario voor CoD?

Geplaatst op: 2 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Verhalen
Tags:, ,

Iedere tiener heeft wel een Call of Duty game in de kast liggen die veelal grijs gespeeld is. Maar bloedt de franchise dood? Over deze kwestie wik en weeg ik al een poosje. De laatste Call of Duty game, Black Ops kreeg soms enige kritiek over zich heen maar hoe je het went of keer, de game wordt wel erg goed verkocht. Ikzelf heb er ook alweer vele welbestede uren in gestopt. Maar moeten de ontwikkelaars achter de franchise de formule aanpassen of niet?Het begon bij de originele Call of Duty, met het vervolg Call of Duty 2 waar daarna weer Call of Duty 3 kwam en de makers doorhadden dat het concept meer dan goed werkte. De Tweede Wereldoorlog als setting was destijds mateloos populair in het shooter genre. Hierna volgden de andere games in de franchise: Call of Duty 4: Modern Warfare, Call of Duty World at War, Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Black Ops en waar we met smart op wachten, Call of Duty: Modern Warfare 3. Alhoewel we voor de laatstgenoemde eigenlijk al geen Call of Duty meer mogen zetten.

Activision heft het voor elkaar gekregen om de woorden Killstreak, Ratio, Classe, Camper en Prestige in ons algemene vocabulaire te krijgen. Call of Duty is niet meer weg te denken uit heel wat tiener levens. Maar is het een aflopende zaak? Black Ops heeft met zeer veel kritiek te kampen gehad, vele fans hebben bij dit deel afgehaakt en gaan daarom maar terug naar Modern Warfare 2.

Het klinkt voor mij hetzelfde als toentertijd met de Guitar Hero serie. Na deel op deel die de fans trouw kochten, werd de verkoop steeds minder. De fans vonden dat de franchise uitgemolken werd. Ondanks dat de makers verbetering en vernieuwing beloofden werd dit niet waar gemaakt en verloor Guitar Hero heel wat trouwe fans. Maar de makers van Call of Duty beloven nu ook steeds vernieuwing en verbetering. Klinkt dit niet heel erg als een dejá vu?

Hoewel Activision toegezegd heeft dat de killstreak toevoeging een flinke schop onder zijn achterwerk zou gaan krijgen en het de gameplay beter en mooier willen maken dan ooit, blijven ze wel doordraaien op dezelfde engine. Dat klinkt wel behoorlijk dubbelop. Ook het gevecht tussen Battlefield 3 en de nieuwe Modern Warfare game hakt flink in de pan. Verwachting is dat fans beide games gaan kopen. Althans, dat hoopt men. In de werkelijkheid blijf je een tweestrijd houden.

Maar als wederom blijkt dat de makers zich niet aan hun woord gehouden hebben en onder andere de killstreaks maar matig of helemaal op de verkeerde wijze aangepast zijn, dan houd ik mijn hart vast. Hoewel ik een groot fan ben van de franchise en niks te klagen heb over Black Ops, zie ik om mij heen wel veel kritiek. Als mijn vrienden stoppen met het spelen van de Call of Duty games, zal er voor mij ook weinig aan zijn. Maar zijn er juist vrienden die het wel spelen, trekken die ook weer andere twijfelaars over de streep om de game ook te kopen.

Het zal dus volledig vallen of staan worden met de kijk op de groepen consumenten, en of ze wel of niet accepteren in hoeverre de game (vernieuwend) aangepast is. Ik ben in ieder geval al wel benieuwd wat we te zien gaan krijgen wat betreft Modern Warfare 3 op Gamescom. En ik zal hoe dan ook het schijfje van het spel aanstaande 8 november vrolijk in mijn console stoppen, of er moeten wel hele gekke dingen gebeuren.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Magnum Opus zegt:

    Ik denk Battlefield en Call of Duty naast elkaar zullen blijven bestaan. Op dit moment komen beide fronten elkaar tegen, maar het is niet altijd zo geweest. Weet je die goeie ouwe tijd nog dat Call of Duty en Battlefield 2 elkaar zowat omarmden met ieder hun eigen unieke gameplay? Ik denk dat dat in de toekomst weer zal gebeuren. It’s just a phase.

Geef een reactie

