Zijn freemium modellen in MMO’s de toekomst?

Geplaatst op: 4 juli 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Toen de eerste wel geprezen Massive Multiplayer Online games uitkwamen, gingen deze over het algemeen gepaard met een subscriptie model. Om volledige toegang tot de massieve open wereld te krijgen, moest je je creditcard gegevens achterlaten op de website van de game en zo per maand betalen. Of je ging naar de winkel en kocht een tijdkaart, waarin je één of twee maanden mocht spelen. Vooral Blizzard’s MMO World of Warcraft, die in 2004 uitkwam, genoot van een ongekend succes op deze manier. Ongeveer dertien miljoen spelers kozen ervoor om hun portefeuille iedere maand open te trekken zodat ze hun personage(s) verder konden laten groeien in de mystieke en dodelijke wereld van Azeroth. Ik noem nu slechts een voorbeeld, want er gingen natuurlijk genoeg andere succesvolle MMO’s voor World of Warcraft die een succes bleken te zijn op deze manier.

En toch kiezen ontwikkelaars tegenwoordig eieren voor hun geld en gooien hun deuren wagenwijd open voor het massapubliek. Dit in de vorm van een uitgebreide trial of door simpelweg geen maandelijkse kosten meer te vragen om je personage in de desbetreffende digitale wereld te kunnen laten groeien. Waar haalt men dan nog inkomsten vandaan om de servers draaiende te houden? Simpel. Door een digitale winkel te lanceren waarin je microtransacties kunt voeren. Men noemt dat ook wel het ‘freemium model’. Lord of the Rings: Online, Champions Online en Global Agenda zijn onlangs bijvoorbeeld free to play geworden. Age of Conan volgt vanaf nu ook deze trend.

Deze microtransacties kunnen van alles betekenen. Denk aan bijvoorbeeld nieuwe armor en weapons die alleen de meest doorgewinterde spelers in de bijna onmogelijke dungeons kunnen behalen. Uitrustingen die voor de gemiddelde speler normaal gesproken onbereikbaar zijn, maar door een bepaalde prijs toch in zijn bezitting zou kunnen komen. Dit betekent dat de desbetreffende MMO casualiseert. Waar eerst alleen degenen die vele uren per dag speelden de beste status konden bereiken, kan nu iedere speler hetzelfde in handen krijgen. Is dat erg? Die vraag zal niet door iedereen hetzelfde beantwoord worden. Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat de elite speler voldoening wil halen uit zijn ingezette virtuele bloed zweet en tranen door dat legendarische zwaard te vinden die weinig anderen bezitten. Een beetje indruk maken op de rest van de spelers. Dit type speler zal het niet leuk vinden dat dat ene zwaard straks overal opduikt.

Daarentegen staat wel dat de kloof tussen ‘rijk en arm’ qua uitrusting verkleint. Zelfde de grootste ‘noob’ kan er uitzien als een held (in spijkerbroek). De minder ervaren spelers krijgen wat meer voordeel en de veteranen meer tegenstand, als er een gevecht zou uitwoeden. De arbeider die acht tot tien uur per dag keihard heeft gewerkt, heeft simpelweg geen tijd voor raids die tot drie uur ’s nachts duren. Wordt hij ook eerder gevraagd om een keer mee te gaan op pad naar een moeilijke kerker, waar je bepaalde spullen voor nodig hebt. Op deze manier kan hij dus toch een beetje meedoen in de trend. Maar of er daadwerkelijke bevrediging ontstaat door deze microtransacties, dat durf ik niet te zeggen. Misschien voor even. Als je er hard voor hebt gewerkt, dan heb je er veel meer plezier van, dat staat in ieder geval vast.

Gelukkig gaat het niet altijd enkel om nieuwe wapens of uitrustingen. Ook nieuwe compagnons zoals een kleine draak die aan je zijde staat of een nieuw rijdier, bevinden zich vaak in zo’n digitale winkel. Soms puur cosmetische toevoegingen, zodat andere spelers er op de lange termijn geen last van zullen hebben. En daarvoor trekken mensen vaak maar wat graag hun portefeuille open.

Lord of the Rings Online

Hoe het ook wendt of keert, het ziet er naar uit dat het free to play model steeds meer zijn intrede gaat doen in zowel nieuwe als bestaande MMO’s. Bij Lord of the Rings: Online bijvoorbeeld heeft het duidelijk resultaat gehad. De inkomsten voor ontwikkelaar Turbine werden maar liefst verdubbeld en geniet tevens van een verviervoudiging in de communitygrootte. Ook Guild Wars 2 gaat later dit jaar hoogstwaarschijnlijk een freemium model invoeren en biedt de mogelijkheid om extra spullen te kopen. Wat voor spullen dat zijn, dat is nog niet bekend. Maar dat de game verder volledig gratis is, dat staat vast.

Want tijdkaarten zijn wel degelijk een struikelblok voor nieuwe spelers om te kijken of een nieuwe MMO aan hun verwachtingen voldoet. Immers, het maandelijks uitgeven van een bepaald bedrag werkt vooraf gesteld niet mee om iemand over de drempel heen te krijgen. Als de MMO wél bevalt, dan maken de kosten wat minder erg uit. Het invoeren van een free to play model trekt daarom zowel nieuwe spelers, als spelers die zijn al eerder zijn gestopt met spelen.

Het is te hopen dat ontwikkelaars op een slimme wijze manier omgaan met dit model en de kloof niet vergroten tussen spelers die spullen kopen in de digitale winkel en spelers die alles willen verdienen door het vechten in dungeons en het uitvoeren van quests. Want wil dit voorval zich voordoen, dan is het heel goed mogelijk dat de community zich uiteindelijk tegen de ontwikkelaar keert en er mensen besluiten te stoppen met spelen. Maar tot dat moment aanbreekt, kunnen we deze sterk groeiende trend maar beter in met open armen ontvangen. Sterker nog, ik denk dat ik Age of Conan eindelijk eens ga installeren!

Wat vind jij van deze groeiende trend in de Massive Multiplayer Online wereld? Schrijf een comment en laat je horen!

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Lennard Riezeweide zegt:

    om eerlijke te wezen zou het het beste zijn als alle content gewoon free zou wezen, en je zou betalen voor expansions en andere microtransactions.

    • Erik Dekker zegt:

      Vind ik ook. Cosmetische spullen zoals een bepaalde pet mag wat mij betreft best in de verkoop, en uitbreidingen ook, wat niet meer dan logisch is. Maar de rest moet wel gewoon goed te vinden zijn in de game, zodat betalende spelers geen groot voordeel behalen op de rest. En vice versa.

    • Magnum Opus zegt:

      Goh ik mag nog hopen dat GW2 zich niet teveel laat leiden door microtransacties, want daar kan een game op staan of keihard door onderuitgaan.

      • Pieter De Rycke zegt:

        Ik speel mmo’s met de gedachte van:

        Als je een ingame voordeel kan krijgen door die mircrotransacties dan kap ik er onmiddellijk mee. Als GW2 begint met gear, dungeons enz te verkopen voor echt geld dan hooft het voor mij niet. Zolang het bij pets, cosmetische dingen, mounts enz blijft heb ik er geen problemen mee.

  2. Dimitri zegt:

    Het eindresultaat is hetzelfde: de betalende consument degene die het spel maanden/jaren, gesteund heeft door maandelijks te betalen is de klos. F2P ja, maar maak het dan van in het begin duidelijk. Eerst iets betalend aanbieden en dan het F2P maken ruikt naar oplichting.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s