Guild Wars 2 dungeons zijn ”meer team georiënteerd”

Geplaatst op: 30 juni 2011 door Erik Dekker in Nieuws

Zo’n beetje iedere MMORPG op de markt kent het ouderwetse klassensysteem. Iedere dungeon is enkel te doorlopen als het desbetreffende team bestaat uit spelers die ieder hun eigen rol vervullen. Denk aan de ‘Tank’, de ‘Healer’ en de ‘Damage Dealer’. Dit leidt doorgaans tot grote wachtrijen bij bepaalde classes. Healers en tanks zijn zeldzamer dan spelers die zich puur richten op het richten van grote schade. ArenaNet heeft besloten het net even anders aan te pakken in Guild Wars 2 en meent dat iedere speler ‘net zo waardevol is als de ander’.

Dit zou betekenen dat de grens zou vervagen tussen verschillende classes en de aandacht wat beter verdeeld zou kunnen worden tussen alle spelers in het algemeen. Designer William Fairfield had hierover het volgende te zeggen:

Without the ‘holy trinity’ of tank, DPS, and healer in Guild Wars 2, we’ve definitely had an interesting time with dungeon design.

Traditional MMO boss fights consist of one character running up to get aggro, another character healing them, and the rest of the team just slamming their heads against the boss. Instead, we have players making conscious decisions in combat about where to stand, what role to play, when to roll out, etc.

Overall, our dungeons have a more team-oriented feel to them. One person does not dictate the flow of a dungeon; the entire team contributes to the direction. This could mean making decisions as a team on which path to take or splitting up to fight two pieces of a boss at the same time.”

Klinkt erg ambitieus. Dit betekent tevens dat je niet meer uren hoeft te zoeken naar een Healer of Tank, als deze niet in de buurt is. Je beste maatje neemt gewoon een ietwat meer defensievere houding aan en dan kun je de gevaren in de dungeon voor je gaan verkennen. Ook als er een teammaat zijn werk niet doet, dan kun je hem of haar makkelijker vervangen door een meer ervaren speler. Een geweldige toevoeging, als je het mij vraagt, want dit bespaart zeeën van tijd en een hele hoop frustratie. Een speler met een belangrijke rol die muiterij aan het plegen is, is namelijk de doorn in het oog van iedere MMO speler.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s