Een pro headset voor gaming: mijn impressies

Geplaatst op: 22 juni 2011 door Erik Dekker in Reviews, Verhalen

Ik zal niet ontkennen dat ik een grote zwakte heb voor de geluiden om mij heen. Als ik buiten loop dan sta ik soms stil als de wind om mij heen suist en als er een groep vogels vrolijk loopt te tjirpen. Of wat dacht je van een strandwandeling waarin je in je gedachten bijna met de golven mee kunt gaan wanneer je je ogen sluit. Ik kan niet meer zonder deze elementen in mijn leven. Als mij de (vrijwel onmogelijke) vraag zou worden gesteld of ik liever doof of blind zou zijn, dan zou ik toch kiezen voor de mogelijkheid om slechts geluid te kunnen horen.

Ook in games hecht ik ontzettend veel waarde aan het geluid die door mijn speakers worden geproduceerd. De wind die bijvoorbeeld door de bloemenvelden heen blaast terwijl ik er met mijn digitale uitverkorene doorheen wandel zorgt doorgaans voor een onvergetelijke ervaring. Een ervaring die mij niet ontnomen mag worden. Daarom heb ik kort geleden gekozen voor een pro-headset die ik zal gebruiken bij films, muziek en natuurlijk ook games. Naar verluidt biedt deze mij een 7.1 surround sound ervaring en produceert daarnaast ook nog eens kraakhelder geluid. Inmiddels heb ik er al vele uren opzitten en heb ik een aardig beeld kunnen vormen. Of deze pro headset mij het gamen opnieuw heeft uit laten vinden, dat lees je na de klik.

Toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt om een headset te kopen voor deze zaken, heb ik vele uren research gedaan naar het type dat het beste bij mij paste. In het begin keek ik voornamelijk naar Turtle Beach en Astro headphones. Beide merken zijn over het algemeen erg geliefd onder gamers en zouden mij de ultieme game ervaring moeten bezorgen. Het zonder te kijken perfect kunnen inschatten waar je tegenstander bijvoorbeeld loopt door middel van surround sound zou het gevoel van immersie naar een heel nieuw niveau kunnen tillen. Het brengt ook een hoop voordelen op tafel als je één op één vecht op het slagveld. Zo’n headset zou net de doorslag kunnen geven in een intens gevecht en dat is erg belangrijk. Helemaal als je competitief wil gamen en dat doe ik vaak.

En toch, de prijzen van Turtle Beach en Astro headsets liggen schrikbarend hoog. Ik zou tussen de 150 en de 250 euro moeten betalen voor het totale pakket als ik met één van deze twee in zee zou gaan. Dat is een hele hoop geld, toch? Daar kun je in ieder geval een hoop andere mooie spullen van kopen. Het hield me echter niet tegen. Naarmate de weken verstreken en ik al aardig wat research had gedaan, sloot ik vrede met deze bedragen. Toen werd de prijs echter niet meer mijn grootste zorg, maar het merk zelf. Voor zo’n hoog bedrag kon ik ook een headset van ‘audiofiel’ kwaliteit kopen. Denk aan Beyerdynamic en Audio Technica, twee merken die door velen beschreven worden als de Bose onder de headsets. Kraakhelder geluid, maar wel voor een prijs. En het nadeel is dat deze specifiek zijn bedoeld voor de PC, dus gamen op mijn Xbox 360 en Playstation 3 zou dan uit den boze zijn, toch? Fout. Astro verkoopt namelijk ook zogenaamde mixamps, apparaten die PC headsets om kunnen vormen voor de consoles en schroeft daarnaast ook nog eens de kwaliteit aanzienlijk omhoog. Een verdomd vernuftig apparaatje, als je het mij vraagt, aangezien deze je ook nog eens de mogelijkheid geeft om voice-chat of game-chat op de voorgrond te zetten. Geen gekrijs meer van 12-jarige kinderen door de lobby in Black Ops, maar enkel het aanmoedigende orkest dat afspeelt wanneer je wacht voordat je het gevecht start. Mijn gebeden zijn eindelijk verhoord.

Het nadeel van de A900 is dat deze niet gepaard gaat met een microfoon, waarmee je met anderen kunt voice chatten. Daar komt de Astro mixamp kijken. Deze verbindt in principe meerdere zaken met elkaar en maakt deze tot één groot geheel. Ik heb daarom op Amazon.com een Zalman Microphone gekocht, die dient als gereedschap om met mijn vrienden te kunnen communiceren. Ik plug dan mijn A900 en mijn Zalman Microphone in de Astro mixamp en dan doet alles het perfect. De mic is zelfs zó sterk, dat ik aan de andere kant van mijn kamer slechts hoef te fluisteren en ik ben nog steeds hoorbaar. Let wel dat etenswaren als het eten van chips dan behoorlijk op de zenuwen van een ander kunnen werken, aangezien deze dan het gevoel krijgt een lawine door zijn headset heen te krijgen.

Audio Technica A900

De mixamp was trouwens niet echt bepaald goedkoop, aangezien ik er maar liefst 110 pond voor neer heb moeten leggen. Omgerekend met alle verzendkosten was ik 150 euro voor dat apparaat alleen kwijt. En daar zou de headset ook nog bij komen. Na een hoop research heb ik toch gekozen voor een Audio Technica A-900 closed headphone. Deze biedt dolby surround en zou volgens vele internet fora de perfecte headset zijn voor zowel muziek als films en games. Ik besloot de gok te wagen, maar in de winkel hier vlakbij kost het monster maar liefst 300 euro en dat had ik er helaas niet voor over. De Amerikaanse website Amazon.com bood de A900 echter aan voor 190 dollar, wat neerkomt op 130 euro. Dat klonk al een stuk beter, maar de verzend- en importkosten gooiden roet in het eten. Twee vrienden van mij wilden graag dezelfde opstelling kopen en dat zorgde ervoor dat wij de kosten konden verdelen. Perfect, nu heb ik een opstelling voor ongeveer driehonderd euro die niemand kan verslaan. Na enkele weken kreeg ik zowel de mixamp als de headset binnen en kon het feest beginnen.

Vele uren ‘intensief testen’ heb ik inmiddels achter mij gelaten met games als Assassin’s Creed II, waarin je constant wordt omringd door massa’s aan druk pratende mensen en Call of Duty: Black Ops, waarin het ontzettend belangrijk is om te weten waar je tegenstanders vandaan komen. Twee games die geschikt zijn voor de test, als je het mij vraagt.

Ik begin bij Black Ops. Wat mij als eerste opviel, is dat de geluiden van de geweren zoveel krachtiger klinken. De Famas klonk voornamelijk vrij ingeblikt door mijn televisie heen, maar de L96 Sniper Rifle klonk daarentegen prima. Beide geweren klinken door mijn Audio Technica headset ongelofelijk sterk. Ik heb nu echt het gevoel een dodelijk moordwapen in mijn hand te hebben en dat zorgt voor zoveel meer bevrediging wanneer ik iemand omleg. Ook hoor ik op de map Jungle allemaal vogels vrolijk tjirpen terwijl ik daar met mijn Sniper Rifle door de struiken heen kruip. Wanneer er schoten worden gelost om mij heen, kan ik nu perfect bepalen waar deze worden gelost en ongeveer ook op welke afstand. Mijn manier van denken en het bedenken van tactieken is nu op zo’n manier afgesteld, dat vijanden het ontzettend moeilijk krijgen om mij te verrassen. Het enige nadeel is dat ik mijn eigen voetstappen ook ontzettend goed kan horen en dat maakt het wat moeilijker om vijandige voetstappen te detecteren. Maar de ‘Ninja’ perk rekent daar netjes mee af, aangezien deze mijn voetstappen dempt. Helaas moet ik mijn geliefde ‘Hacker’ perk dan opgeven, maar je moet toch wat overhebben voor 7.1 surround sound.

Astro 5.8 wireless mixamp

Ook Assassin’s Creed II wist mij compleet onder te dompelen met de fantastische graphics en de nieuwe geluiden die op mij af kwamen. Wederom hoor ik nu zaken die anders simpelweg niet voorkwamen door mijn TV speakers. Vrolijk tjirpende vogels, het geluid van de wind en de daadwerkelijke diepte in de afstand die het geluid aflegt om je heen. Als jouw doelwit in de verte loopt, kun je zijn gesprek met een mogelijke handlanger al vanaf een kleine afstand opvangen. En terwijl ik naar zijn laatste woorden luister, loop ik met hoofdpersonage Ezio ongemerkt op hem af, met alle gevolgen van dien.

Zeer binnenkort wil ik Dead Space gaan testen met mijn nieuwe opstelling. Vanzelfsprekend zal ik mijn slaapkamer compleet donker maken en kan ik mij helemaal verliezen in de angstaanjagende spelwereld die de game mij zal bieden. De Necromorphs zullen niet weten wat ze overkomt. Ik verwacht dat mijn spanningsgehalte wel zal verdubbelen met de headset, dus dat wordt iets om naar uit te kijken. Het is namelijk toch veel ‘leuker’ om de schorre gil van een monster vanaf een bepaalde kant te horen komen?

Maar het grootste voordeel is misschien nog wel de mogelijkheid om al het geluid via de headset te laten gaan. Dat betekent dus dat ik mijn slaapkamer volledig kan ontdoen van welk geluid dan ook. Onmisbaar voor als je in de late uren door wilt gamen en je met andere mensen thuis woont. Kunnen zij tenminste ongestoord doorslapen. Alleen mijn fanatieke uitspraken in een online game kun je niet zo gemakkelijk wegwerken. Ach, je kunt niet alles hebben in het leven, moet je maar denken.

Al met al denk ik dat de serieuze gamer zeker moet overwegen om net dat beetje extra te zoeken in zijn of haar game. Mijn ogen (of beter gezegd: oren) zijn geopend nu ik mij heb overgegeven aan een headset die een audiofiel meer dan tevreden stelt. De geluiden die een game produceert, heb ik nog nooit zo mooi kunnen ervaren als nu. Maar vooral op competitief vlak straalt mijn koptelefoon. Het precies kunnen bepalen waar jouw tegenstanders vandaan komt, is fantastisch. Het geeft net dat ene beetje extra voordeel op het slagveld en dat bespaart een hoop stress. En ze zeggen wel eens: stress leidt vaker tot hartproblemen. Je kunt dus zeggen dat ik op een positieve manier met mijn gezondheid bezig ben.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Een hele hoop zelfs. Of deze kosten ook in jouw ogen worden gerechtvaardigd, daar kan ik zelf helaas geen antwoord op geven, maar ik heb zelf op het moment van schrijven nog geen enkele vorm van spijt gevoeld. Ik weet in ieder geval zeker dat ik vele jaren plezier ga beleven van mijn Audio Technica A900 met mixamp. Sterker nog, ik kan niet wachten om mijn headset weer op te zetten. Mijn tegenstanders zullen straks niet weten wat ze overkomt, dat zal ik je alvast meegeven.

Mijn advies luidt echter als volgt: als je besluit om eenzelfde stap als mij te wagen, dan moet je echt wat research doen. De basisprijs voor een redelijke headset uitrusting ligt vrij hoog en je kunt maar beter waar voor je geld krijgen. Maar als je vragen over een mogelijke headset hebt, stel ze hier gerust!

Mijn uitrusting:

reacties
  1. ertheadius zegt:

    Ik zou hetzelfde als jou willen gaan doen, maar het bedrag dat ik ervoor dan moet neertellen is schrikbarend hoog. Ik kan me best voorstellen dat het in jouw ogen de kosten rechtvaardigt, maar de prijs die je hebt betaalt staat gelijk aan een nieuwe console.

    • Erik Dekker zegt:

      Ik kan me jouw situatie prima voorstellen eigenlijk. Ook voor mij was het even slikken, maar als je het écht wilt en je research gaat doen naar de opstelling die het beste bij jou past, dan sluit je uiteindelijk vrede met de bedragen.

      Ik heb in ieder geval nog niet teruggekeken;)

Geef een reactie

