E3 2011: Gamegasm blikt terug

Geplaatst op: 10 juni 2011 door Erik Dekker in Geen categorie

De E3 van 2011 hebben wij weer achter ons gelaten en het moge unaniem duidelijk zijn dat de show wederom een groot succes was. Grote bergen aan Triple A titels werden (soms voor het eerst) uitgebreid laten zien aan de rest van de wereld en tussen alle verplichte nummertjes door kwamen we soms ook nieuwe kleinere titels tegen die ons zó hebben gecharmeerd dat deze niet uit het oog mogen worden verloren. Hoe keek Gamegasm tegen de E3 aan? Welke titels en hardware zijn ons het meest bijgebleven en waarover hebben wij onze twijfels? We hebben er goed over nagedacht en hebben hierover individueel een aardig beeld kunnen vormen. Het resultaat van onze gedachten spinsels kun je hieronder in volle glorie terugvinden. Let wel dat dit om persoonlijke meningen betreft, dus val ons hier niet over aan. Het is immers een vrije wereld waar we in leven. En gelukkig maar.

Erik

Ik had al voorspeld dat 2011 de beste E3 zou bieden sinds jaren en ik had groot gelijk. Wat heb ik ontzettend genoten van alle live shows. Normaliter kon ik wel een beste en slechtste conferentie opnoemen, maar nu is simpelweg niet aan de orde. Elk bedrijf bood wel weer een aantal nieuwe interessante dingen op tafel en meerdere malen werd er een brede grijns op mijn gezicht getoverd bij het aanschouwen van waar het bedrijf in kwestie zich op dit moment mee bezig houdt. Toch moet ik er wel bij vertellen dat Sony iets minder langdradig had mogen overkomen van me. Het bedrijf had iets te lang doorgepraat over hoe interessant 3D wel niet is. Allemaal leuk en aardig, maar alleen de mensen op de conferentie konden 3D beelden volgen, dus de rest van de wereld had daar maar bar weinig aan. Maar ook dit bedrijf wist mij over het algemeen meer dan tevreden te stellen met een aantal nieuwe ontwikkelingen. Lees verder en word één met mijn gedachtegangen.

Waar ik erg over te spreken was

Playstation Vita

Ik wist allang dat de Playstation Vita eraan kwam, maar ik wist nog niet hoe het apparaat zou functioneren. Er gingen al eerder berichten dat de Vita minstens zo sterk zou worden als de Playstation 3, maar ik heb altijd mijn reserveringen over iets tot ik het met eigen ogen heb gezien. Mijn mening over de PSV ná de E3? In een woord wauw! Wat een grafisch monster is het zeg. Naast mijn bekentenis als ”graphics verslaafde” heb ik gemerkt dat het apparaat meer in zijn mars heeft. Konami had op de conferentie namelijk aangekondigd dat je save files van de Vita naar andere Playstation consoles kunt overbrengen voor ”cross-play”. Zie je de mogelijkheden al voor je? Zo kun je onderweg gewoon verder gamen waar je thuis gebleven was op je console. Ik kan pagina’s vullen over wat ik heb gezien, maar je zult het zelf moeten zien om te geloven. Wat mij betreft heeft Sony met de Vita goud in handen. Puur goud.

De Playstation Vita

The Elder Scrolls V: Skyrim

Ergens schaam ik me ervoor dat ik pas in deel vier van The Elder Scrolls franchise ben gestapt. Maar wat heeft dat deel (Oblivion) mij weten te vermaken zeg. Vele honderden uren heb ik mij helemaal kunnen verliezen in de magische wereld van Cyrodiil, met alle wonderen en gevaren die op de loer liggen. Toen The Elder Scrolls V: Skyrim werd aangekondigd maakte ik een sprong in de lucht van enthousiasme. Een nieuwe grootschalige open wereld met trollen, weerwolven, skeletten en draken. Draken, jawel. En als ik Bethesda mag geloven, dan zullen Draken altijd terug blijven komen, dus ik kan mijn lol niet op met mijn personage straks. De dertien minuten durende footage die op de E3 getoond werd doet de naam van onze website een grote eer aan. Zelden heb ik een gamegasm van dat formaat gehad en ik ben niet snel tevreden. I rest my case.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Batman: Arkham City

Batman: Arkham Asylum wist mij destijds erg te verrassen. Mede omdat ik het niet gewend ben dat een game over een stripserie of film reeks niet vaak goed ontvangen wordt. Arkham Asylum wist een uitstekende balans te vinden tussen vecht scenes en puzzel elementen. Batman: Arkham City schijnt hetzelfde concept te gaan gebruiken en stopt deze in een sandbox wereld. De schurken uit deel één zijn uit het Asylum uitgebroken en dwalen nu rond in Arkham City zelf. Daarnaast komen we ook nog een aantal gezichten tegen die niet in het origineel voorkwamen. Denk aan Two-Face en The Penguin. Klinkt veelbelovend, toch? Ik had echter mijn twijfels. Want hoe ga je een grote open wereld interessant houden? Het ziet er naar uit dat de ontwikkelaar aan alles heeft gedacht en drukt mij op het hart dat de extra vrijheid geen gevoel van verveling met zich meebrengt. De op de E3 getoonde footage liegt er alvast niet om. Het wordt nog een druk najaar, dat kan ik je met zekerheid vertellen.

Batman: Arkham City

Battlefield 3

Er beginnen al lichtelijk donkere wolken in de shooter wereld te vormen want eind dit jaar moeten twee shooters het uitvechten. De nieuwe Call of Duty of de nieuwe Battlefield? Het is een vergelijking die ik niet wíl maken, maar je kunt er niet omheen. Velen zullen doorgaans maar één shooter spelen en dan moet je van goeden huize komen om een goede community achter je te krijgen. Beide fronten gaan alles uit de kast trekken en wij als consument kunnen er uiteindelijk de vruchten van plukken. Battlefield 3 gaat wederom grootschalige maps bieden waar alles kapot geschoten kan worden. Van voertuigen tot volledige gebouwen, alles kan met de grond gelijk worden gemaakt. Mits je er genoeg vuurkracht op uitoefent natuurlijk. En al dit moois gaat gepaard in een grafisch jasje om van te smullen. Waar ik alleen nog antwoord op wil krijgen is hoe de game eruit ziet op de consoles, want het is overduidelijk dat de game tot nu toe alleen maar op high end computers werd getoond. En mogen we bots verwelkomen in het ensemble?

Battlefield 3

Bioshock Infinite

Toen de eerste gameplay demo vorig jaar werd getoond werd ik al weggeblazen van mijn stoel. Een bizarre trip in een luchtstad. Wie wil dat nou niet? Helaas voor ons zijn de inwoners van de stad Colombia niet zo vredelievend. Er heerst een sterke vaderlandsliefde (de game speelt zich immers rond 1910 af) en dat kunnen we zien. Vreemdelingen zijn niet welkom. Had ontwikkelaar 2K ons dan niet in de rol kunnen laten kruip van een inwoner? Nou ja, dan zou de game opeens een stuk saaier worden dus ik ben hun uiteindelijke besluit meer dan dankbaar. Want vechten zul je en je krijgt gaandeweg steeds meer interessante wapens en plasmids tot je beschikking. En om tussen verschillende stadsdelen te komen, zul je moeten reizen via de rails die in de lucht hangen. Ik heb de game nog niet gespeeld, maar afgaande van deze demo kreeg ik al hoogtevrees en dat zegt heel wat. Legendarische ontwikkelaar Kevin Levine staat achter het roer en dat belooft nog een hoop moois te gaan worden.

Bioshock Infinite

Wat mij aangenaam wist te verrassen

Transfarring feature

De op de Konami E3 conferentie aangekondigde ”Transfarring feature”, houdt simpelweg in dat je save files over kunt zetten naar andere Sony consoles. Speel je thuis op je Playstation 3 en je wilt onderweg ergens naar toe verder spelen? Dat kan met deze feature. Omdat de Playstation Vita zó sterk gaat worden, kun je je Playstation 3 game gewoon onderweg verder spelen waar je thuis bent gestopt. Dit werkt ook vice versa. Daarnaast geldt dit verhaal ook voor de Playstation, de Playstation 2 en de PSP. De mogelijkheden zijn eindeloos! Wat mij betreft een wonderlijke ontwikkeling van Sony. Eentje die andere bedrijven van mij over mogen nemen.

Transfarring

Assassin’s Creed Revelations

De Assassin’s Creed reeks gaat al weer een tijd mee. Ubisoft weet bij ieder nieuw deel de lat weer aanzienlijk hoger te leggen. Je zou denken dat de koek na een tijdje op is, maar ook Revelations belooft weer een spektakel van formaat te worden. In dit deel zien we de climax tussen Desmond en Assassin’s Ezio en Altaïr gebeuren. Wat dit hoogtepunt zal zijn dat weten we (gelukkig) nog niet, maar de op de E3 getoonde footage was meer dan noemenswaardig. We zien een sterk verouderde Ezio die moet zien te overleven in oud Turkije. Seniel is hij echter niet en wederom heeft hij een aantal troeven achter de hand.  Ontploffende boten, grootse gevechten en spetterende survival elementen komen weer uitgebreid aan bod. Nou geef ik eerlijk toe dat ik nog met deel twee bezig ben, maar na de E3 ben ik meer dan ooit aangespoord om verder te gaan in de reeks.

Assassin's Creed: Revelations

Mass Effect 3

Ik heb al enkele honderden uren in beide Mass Effect games gestopt en nog speel ik ze met plezier. Het wachten is daarom ook op deel drie die een conclusie gaat bieden om je vingers bij af te likken. De Reapers vallen de Aarde aan en Shepard en zijn team staan voor de meest onmogelijke missie tot nu toe. Ik dacht dat het al niet veel gekker meer kon na deel twee, maar alle pijlen wijzen erop dat Shepard in het slotstuk een zelfmoord missie ondertekent. Zowel de bijna onsterfelijke Reapers en organisatie Cerberus zitten achter hem aan en het wordt niet makkelijk om dit na te kunnen vertellen. Al mijn keuzes uit de eerste twee delen worden overgedragen en dat belooft weer een hoop herspeelbaarheid. Ik ben benieuwd of Kinect daadwerkelijk wat toe gaat voegen aan de game, maar het bericht dat je met het apparaat voice commands aan je team kunt geven, is in principe vrij noemenswaardig. Het zal mij benieuwen in hoeverre dit gaat werken, want een dergelijke feature staat of valt bij de uitwerking ervan. Misschien maar goed dat Mass Effect 3 begint 2012 uitkomt, want het najaar is al druk genoeg.

Mass Effect 3

Mijn persoonlijke twijfels over

De Wii U

Toen de Wii U werd aangekondigd, gingen er vele verschillende gevoelens door mij heen. Natuurlijk geweldig dat de Wii U eraan gaat komen, maar hardware matig is deze niet veel sterker dan de huidige generatie consoles. En de games die erop werden aangekondigd zoals Darksiders II, die zijn allang voor een budgetprijs te krijgen wanneer de console daadwerkelijk in de schappen komt te liggen. Het voelt voor mij een beetje aan alsof Nintendo een paar jaar te laat kwam met deze aankondiging. Het feit dat er ook maar één officiële controller op het beeldscherm aangesloten kan worden (waarschijnlijk ook anderen zoals de 3Ds die als controller kan functioneren) werkt niet bij aan mijn enthousiasme.

En toch heb ik lichtelijk het gevoel dat ik overdrijf. Nintendo heeft er nooit om bekend te staan zich te willen onderscheiden door middel van high definition graphics. Waarschijnlijk gaat de Wii U grandioze dingen doen met de rest van de hardware. Ontwikkelaars hebben al aangegeven dat het ontzettend prettig is om voor deze console te ontwikkelen. Want er is zeker potentie. De controller bijvoorbeeld, maakt het mogelijk om meer dan ooit te kunnen communiceren met de game in kwestie. Denk bijvoorbeeld aan een titel waarin je een ninja speelt die werpsterren gooit. Deze kun je gooien middels het scherm dat in de controller verborgen zit. Maar ook in andere games kan het scherm prima dienen als landkaart of als inventaris on the go. Ik hou mij op dit moment nog neutraal, maar het verbaast me niks als Nintendo er wonderen mee gaat doen.

De Wii U console

De Wii U controller

Ghost Recon: Future Soldier

Toen de onaangekondigde titel in kwestie op de E3 middels een gameplay trailer getoond werd, dacht ik in het begin dat we naar een Nintendo 3DS game aan het kijken waren. Het zag er wel redelijk uit, maar niks om over naar huis te schrijven. Shooters moeten nu eenmaal een gevoel van immersie met zich meedragen en het grafische niveau is daarin naar mijn mening een sleutelfactor. Ghost Recon: Future Soldier wist mij op dat front in het begin totaal niet te overtuigen. Generieke omgevingen en een houterige third-person besturing droegen totaal niet bij aan mijn enthousiasme.

De tweede helft van de trailer was al wat overtuigender naar mijn mening. Beeldvullende explosies en grootschalige vuurgevechten stonden centraal, terwijl het team een gijzelaar in veiligheid probeerden te krijgen. Natuurlijk gaat het mis en worden ze omsingeld met alle gevolgen vandien. Toen dacht ik bij mezelf dat dit nog wel eens een vermakelijke titel zou kunnen worden. Maar mijn eerste indruk betekende eigenlijk al zoveel dat de game mij niet zal weten te bekoren.

Ghost Recon: Future Soldier

Suzanne

Ik woon nog thuis bij mijn moeder, en die heeft mij zeer goed opgevoed als het om gaming betreft. En aangezien zij vroeger ook een befaamd gamer was, begreep ze de noodzaak van de E3 zeer goed. Met gevolg dat ik mijn dikke pc op de tv in de huiskamer aan mocht sluiten zodat ik alles op een heerlijk groot scherm vanaf de bank kon checken. Het was eerlijk gezegd de eerste E3 show die ik volledig volgde. Ik had wel eens losse stukjes gezien afkomstig van eerdere E3’s maar nog nooit live al dit moois gevolgd. Het was dus allemaal een soort van vuurdoop voor mij, maar man o man, wat heb ik genoten! Maar welke zaken konden mij het meest bekoren? Welke titels verrasten mij en waar was ik nou niet over te spreken? Hieronder deel ik alles met je.

Waar ik erg over te spreken was

PSVita

Hoewel ik een psp thuis heb liggen, ik speel er nauwelijks mee. En dit komt grotendeels door het te kort komen aan spellen die ervoor uitkomen. Vooral allemaal geporte games, en dat pakt mij niet in. Maar de mogelijkheden die ik zag voor de PSVita bliezen mij weg. Ongelofelijk hoe vet dat apparaat is! De touchpads aan de voor en achterkant. En dat we het nog mee mogen maken: een handheld van Sony met twee analogensticks! De games waarmee ze aan kwamen zetten deden meer dan mij verrassen, uncharted en bioschock zullen het goed gaan doen. Maar wat ik mij nu nog afvraag, hoe krijgen we deze spellen op ons apparaat? Via UMD zullen ze niet meer werken, maar via DLC gaat het ook niet werken, na Sony’s schaamtelijke vertoning van PSN. We zullen het zien, maar dat het stukje hardware tof is, staat voor mij vast!

De Playstation Vita

De nieuwe betaalbare Sony 3D televisie

Ook de nieuwe 3D tv waar Sony mee op de proppen kwam vond ik zeer interessant. Dat er eindelijk een kleinere 3D tv op de markt komt maakt mij erg blij, het liefst game ik namelijk op een kleiner formaat tv. Ook de feature die ze toonde met de nieuwe manier van co-op gamen veraste mij. Wel vraag ik me af hoe dit in praktijk werkt. Vooral het zachte prijsje van 499 dollar deed mij goed. Ik heb er al zin in om in full HD, 3D te gamen!
Battlefield 3: Ik kan hier heel kort over zijn: ongekende kwaliteit vertoont de game van EA. En ik ga het ook kort houden, dat de grafisch idioot goed in elkaar zittende game komend november in mijn xbox of playstation zit weet ik 100% zeker. Mijn gedachte bevestigde dit toen ik de knallend mooie gameplay zag bij de EA show.

De nieuwe Sony 3D televisie

Modern Warfare 3

Wederom hoef ik hier ook niet een lang verhaal over op te hangen. Modern Warfare 3 kan zijn hoofd denk ik wel boven water houden, naast het Battlefield 3 geweld. Dubbelzinnig, aangezien de E3 demo zich grotendeels onderwater afspeelde. Laten we hopen dat dit geen voorbode is! Dat terzijde Hebben de verschillende ontwikkelaars achter het slotstuk in de trilogie wederom een prachtig staaltje werk afgeleverd. Vooral de locaties vind ik heel mooi in de game gebracht. Afgaande van de gameplay trailers die op de E3 getoond werden, staat intense en vooral pijlsnelle actie wederom centraal. Ik verwacht dus weer zowel single als multiplayer ervaringen waarbij de adrenaline door mijn aderen giert. En ik juich de Call of Duty serie over het algemeen gewoon toe, dus deze game maakt mij ook heel vrolijk.

Modern Warfare 3

Wat mij aangenaam wist te verrassen

Wii U

Ik ben nooit een hele grote fan geweest van de Wii, en omdat dit hun opvolger is neemt de Wii U plaats in deze lijst. De ideeën die Nintendo toonde met de Wii U vond ik buitengewoon vernieuwend. Maar wat ik heel erg hoop, is dat ze ook blijven komen met de toffe originele Nintendo games. En niet omdat het opeens een HD console is overgaan op de hardcore manier. Ik hoor veel gamers klagen over de niet hardcore games van Nintendo, maar dat is hun ding ook gewoon niet. Nintendo moet doen waar ze goed in zijn, toffe mainstream games maken.

Brothers in Arms: Furious 4

Hoewel de voorganger Brothers in Arms: Hell’s Highway door menig gamer niet erg toegejuicht werd, heb ik heel veel plezier met de game gehad. Op een of andere manier mag ik de serie heel erg graag. Dat er dus een nieuwe BiA game werd aangekondigd deed mij dus erg goed. Wat ze er deze keer van gaan bakken, gaan we nog zien. Maar afgaande van de trailer, mogen wij eenzelfde ervaring verwachten als in de film Inglorious Basterds? Want de ontwikkelaar heeft duidelijk inspiratie gehaald uit Tarantino’s WOII film. De eerste screenshots die gisteren op Gamegasm verschenen, versterken mijn enthousiasme alleen maar. Een titel om naar uit te kijken.

Brothers in Arms: Furious 4

Overstrike

De compleet nieuwe game van EA is zeker leuk te noemen. De combinatie van humor, superkrachten en schieten kwamen goed naar voren in de getoonde trailer. Dat ik meer van deze game wil gaan zien staat vast. Maar ik denk dat de game sowieso hoge ogen gaat gooien bij de meeste gamers. Helaas nog geen gameplay footage, maar de eerste indruk is in ieder geval al goed. En dat betekent ook wel iets, toch! Toch?

Overstrike

Uncharted 3

Ik kan me goed voorstellen dat jullie deze in mijn “wat ik tof vond” lijstje misten. Maar het ding is, dat ik nog nooit een Uncharted game heb gespeeld. Maar na het zien van de footage op de presentatie van Sony, was ik verbaasd en bijna teleurgesteld in mezelf dat ik deze gave games nog nooit eerder gespeeld heb. Een schattenjager die daarnaast ook nog eens een overtuigende presentatie aan gevoelens en emoties weet over te brengen, is wat mij betreft een unieke insteek voor een geslaagde game. Het kunnen inleven van een personage is nog nooit zo interessant geweest. Uncharted 3 gaat dus mijn ontgroening worden.

Uncharted 3

Mijn persoonlijke twijfels over

Halo: Combat Evolved

Als ik ergens niks mee heb dan is het wel Halo. Buiten de Dora kinderserie om dan. Maar ook Halo: Combat Evolved Anniversary wist mij niet te bekoren. Raar eigenlijk, want ik ben een grote shooter liefhebber. Ik denk dat het komt omdat Halo over het algemeen wat meer slow-paced is dan andere shooters. Het spijt me heel erg voor de liefhebbers, maar deze game laat ik links liggen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat fans van de franchise staan te springen om deze remake.

Halo: Combat Evolved Anniversary


SSX Deadly Descents

Ik houd niet van sneeuw, hoewel ik één keer heb gesnowboard in een hal en dat wel tof vond. Maar ik ga geen 60 euro aan een game spenderen om van een witte berg af te suizen. Hoewel ik de slogan Race it, track it and survive it tof vind in de game, ga ik toch echt liever naar een hal met namaak sneeuw om daar zelf een poging te doen om wat botten te breken, want jullie dachten toch niet dat ik er nog goed in was hé? Dat terzijde, vind ik het wel interessant dat de berg op een dynamische manier verandert afgaande van je acties. Dit zorgt ervoor dat je altijd snelheid kunt blijven behouden, ook al ga je schaamteloos hard onderuit.

SSX Deadly Descents

Sims Social

Ik ben opgegroeid met Sims, ik hou van de brabbelende persoontjes die je een leven mag leiden. Toen ik het Sims logo in beeld zag verschijnen sprong me hart op, maar toen ik de (mag ik even) afschuwelijke graphics zag waar Facebook het mee moet doen, zonk mijn opgesprongen hart naar de begaande grond van onze flat. En dat was nog best een harde klap aangezien we 3 hoog wonen. Maar nee geen Sims Social op mijn Facebook pagina dus.

The Sims Social

Geef een reactie

