E3 2011: onze visie

Geplaatst op: 5 juni 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Morgen worden wij weer helemaal ondergedompeld in de nieuwste ins en outs op het gebied van videogames. De E3 is voor de gamer zonder twijfel één van de meest belangrijke shows van het jaar, mede omdat er zo ontzettend veel nieuwe aankondigingen worden gedaan, dat het amper bij te houden is. Gelukkig staan wij klaar om alle info bij te houden en deze met je te delen op Gamegasm. Want hoe interessant een live verslag van een conferentie ook, het is veel makkelijker om alles samengevat terug te vinden in een overzichtelijk artikel. En op dat gebied zal het op de blog aan niks ontbreken. Want wij zijn minstens zo nieuwsgierig als jij! Van welke games die (mogelijk) op de E3 verschijnen krijgen wij het nou warm? En welke laten wij individueel liever links liggen? Je leest het allemaal hier!

Erik

Het moge duidelijk zijn dat deze E3 één van de sterkste line-ups gaat hebben in jaren. Vorig jaar was het al goed toeven met nieuwe titels als Assassin’s Creed: Brotherhood, Fallout: New Vegas, Epic Mickey en RAGE. Maar dit jaar kunnen we onze ogen uitkijken met nieuwe footage van onder andere The Elder Scrolls V: Skyrim, Uncharted 3 en The Last Guardian (hopelijk). Naar welke games kijk ik het meeste uit?

Waar ik het meest naar uitkijk

  • The Elder Scrolls V: Skyrim: Zonder enige twijfel de titel waar ik het meest naar uitkijk. Deze game biedt een gigantische openwereld vol met magische wezens zoals draken, trollen en weervolven. Jij kruipt in de huid van de laatst mogelijke drakendoder. De mogelijkheden om gevechten te benaderen zijn in principe eindeloos. Ik had ongeveer driehonderd onvergetelijke speeluren in The Elder Scrolls IV: Oblivion gestopt, maar ik weet bijna wel zeker dat Skyrim daar met enkele honderden uren overheen zal gaan.
  • Grand Theft Auto V: Gaat deze er dan toch echt komen? Ik heb mij ontzettend vermaakt met deel vier in de franchise, maar ik miste toch een beetje dat gevoel van heerlijke chaos. Concurrerende franchise Saints Row bood mij destijds solaas, maar ik hoop dat Rockstar met GTA V weer terug naar haar roots gaat. Niet voor niets vond ik San Andreas het beste deel, met Vice City daar dicht achter.
  • Guild Wars 2: Na een aantal jaren met veel plezier World of Warcraft te hebben gespeeld, ben ik nu hard toe aan iets nieuws. Vele MMORPG’s weten mijn aandacht niet te bekoren, maar Guild Wars 2 pakt het net zoals zijn voorganger weer net even anders aan. Interessante en unieke klassen met een dynamiek quest systeem. Als je bijvoorbeeld overdag over een weiland heenloopt met je personage, dan zie je boeren vlijtig bezig zijn. Hoogstwaarschijnlijk aan het zaaien of oogsten. Komt hetzelfde weiland op een ander moment ook op jouw pad, dan bestaat de kans dat deze boeren worden overvallen door bandieten. Aan jou de keuze om ze te helpen. Dergelijke zaken zorgen voor een flinke frisse wind in het genre, en dat maakt mij nieuwsgierig. Dat de game er ook nog eens verdomd mooi uitziet, dient in principe alleen als smakelijke kers op de taart.

Andere titels waar ik erg naar uitkijk: The Last Guardian, Uncharted 3, Journey, Fez, Child of Eden, Assassin’s Creed: Revelations en Deus Ex: Human Revolution

The Elder Scrolls V: Sykrim

Waar ik nieuwsgierig naar ben

  • Nieuwe consoles: Ik schreef onlangs op website Shokkers.be al een column over mijn nieuwsgierigheid naar de nieuwe consoles. Microsoft en Sony moeten wel degelijk de druk voelen dat Nintendo met een nieuwe console aan komt zetten. Er gaan al een tijdje lang geruchten rond dat ook Sony en Microsoft druk in de weer zijn met een opvolger van hun huidige apparaat. Zullen we deze ook zien op de E3? Zoja, dan belooft de show dit jaar groots vuurwerk te bezorgen.
  • Bioshock Infinite: Mijn beide angstaanjagende uitstapjes naar de vernietigde onderwater wereld Rapture waren meer dan aangenaam. Zowel Bioshock als Bioshock 2 spatten van de originaliteit en potentie. In Bioshock Infinite maakt het claustrofobische gevoel in het water plaats voor hoogtevrees in de luchtstad Colombia. Dezelfde gameplay elementen uit eerdere Bioshock games zijn wederom aanwezig, maar Infinite weet er een eigen draai aan te geven om toch fris (letterlijk en figuurlijk) aan te gaan voelen. Mijn enige twijfels liggen bij het feit dat de eerder getoonde 10-minuten durende trailer nogal overkwam alsof alles on-rails gebeurde. Heeft mendit expres gedaan om zoveel mogelijk actie in tien minuten te stoppen, of zit heel Infinite hier vol mee? Hopelijk horen we hier de komende dagen meer over. Maar dat terzijde kijk ik erg naar deze titel uit.
  • Mass Effect 3: Ik zal niet ontkennen dat ik ontzettend heb genoten van beide Mass Effect games. De franchise heeft een grote plek in mijn hart weten te veroveren. Maar toch, toen ik deel twee aan het spelen was miste ik iets. Ik houd nou eenmaal erg van loot en loot schitterde in deel twee door afwezigheid. Bioware heeft al aangegeven een balans te zullen vinden met dergelijke mechanieken in deel drie, maar ik houd mijn hart toch vast. Niettemin komt deze titel op dag één al in mijn collectie, want het epische slotstuk in het boek van Commander Shepard, moet iedere RPG liefhebber hebben meegekregen.
  • The Darkness II: Eerder dit jaar keek ik met open mond naar mijn beeldscherm toen ik zag dat er een vervolg op cultgame The Darkness uit gaat komen. In deze game kroop je in de rol van mobster Jackie Estacado die de duistere krachten van The Darkness met zich meekrijgt. Wat volgt is een zenuwslopend avontuur door zowel de realiteit als de hel. The Darkness barstte van de geweldige concepten en ideeën en zorgde ervoor dat ik degame met veel plezier speelde. Deel twee belooft eenzelfde concept uit te werken en dat is iets wat ik alleen maar toejuich. Toen ik echter hoorde dat de voice actor van Jackie Estacado niet meewerkt aan de game, daalde mijn enthousiasme toch lichtelijk. Maar we zullen zien.

    Bioshock Infinite

Persoonlijk niet geïnteresseerd in

  • Alle sport games op race- en snowboard games na: Ik zal wel bij één van de twaalf mannen horen die bijna niks met voetbal heeft. Als het WK aan de gang is, vind ik het leuk om te volgen, maar buiten dat om laat deze sport mij compleet koud. Daarbij vind ik sport games in het algemeen niet bepaald leuk om te spelen. Racegames als Split/Second en Burnout vind ik daarentegen weer geweldig om te spelen. Zal ontwikkelaar Criterion op de E3 met een nieuw deel in de Burnout franchise komen? Die game zal er bij mij ongetwijfeld ingaan als zoete koek. Ook naar snowboard game SSX: Deadly Descent kijk ik uit. Maar buiten deze twee subgenres om hoef je bij mij niet aan te komen met een sport titel.
  • Prey 2: Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met het spelen van sci-fi shooter Prey, en ik legde de game na dertig minuten weer naast me neer. Door de low gravity rooms (die er doorgaans alleen maar inzitten), werd ik ontzettend misselijk. Omdat er nog geen informatie is vrijgegeven is van Prey 2, geef ik de game het voordeel van de twijfel, maar alsnog kijk ik er niet echt naar uit.

    Prey 2

Suzanne

De E3 komt er weer aan! Hoewel ik het met de Live Stream moet doen, mag dit de pret niet drukken. Vanaf m’n beeldscherm kan ik ook alles prima volgen. Misschien nog wel beter zelfs, aangezien wij de beschikking hebben over een replay knop! En hey, waarschijnlijk schijnt de zon komende week hier ook! Het is natuurlijk hét jaarlijkse feestje voor de gamer. En we dromen na de afloop alweer over de volgende editie. Ik heb dus een jaar lang de tijd gehad om te fantaseren wat deze E3 mij brengen zou. Er is inmiddels al het een en ander gelekt wat eigenlijk E3 materiaal moest zijn, maar alsnog ga ik jullie verblijden met mijn E3 verwachtingen voor komende week.

Waar ik het meest naar uitkijk

  • Modern Warfare 3: Voor mij met stipt op één in de lijst. Velen hoor ik klagen over de laatste Call of Duty game: Black Ops. Zelf heb ik er nauwelijks tot geen klachten over en heb ik mij tot op heden zeer vermaakt met de game. Wat ik wel heel erg mis tot vergelijking met MW2, zijn de Spec Ops. Geweldig nieuws voor mij dus dat deze genieten van een grandioze terugkeer in Modern Warfare 3.
  • Grand Theft Auto V:  Hoewel Grand Theft Auto 4 in mijn kast ligt, heeft de serie mij tot nu toe niet helemaal weten te overtuigen. Ik hoop dat GTA5, dit wel gaat doen. Want zeg nou zelf Rockstar zou Rockstar niet zijn als ze iedereen wegblazen. Of ze dit met mij ook gaan doen (ze moeten de hele afstand van LA naar Amsterdam overbruggen) zullen we komende week ontdekken.
  • Battlefield 3: Ik ben ontzettend benieuwd of ze hun grote beloftes waar gaan maken! Want de stelling dat deze game Call of Duty van de troon zal gaan stoten, kan geen gebroken beloftes krijgen. Grootschalige maps met vernietigbare omgevingen en voertuigen als tanks en apaches. Klinkt als een geslaagde combinatie voor een explosief goede shooter, toch? Het zal er nog hevig aan toe gaan, in november dit jaar, wanneer beide titels om de kroon gaan vechten.

Modern Warfare 3

Waar ik nieuwsgierig naar ben

  • Project Café (of de Wii 2): de komende grote broer van de Wii zal mij hopelijk verrassen. De huidige Wii doet mij vrij weinig als Hardcore gamer. Maar ik vind het apparaat op zich, zeer leuk voor de net wat jongere generatie. Inmiddels is de techniek wat veroudert. Dus hoop ik echt dat de Wii2, alle jonge kids weer vrolijk in het rond gaat laten springen.

Helaas is er nog geen officiële afbeelding van Project Café vrijgegeven

Persoonlijke niet geïnteresseerd:

  • Star Wars The Old Republic: Jammer genoeg heeft de hele sfeer me nog niet weten te pakken. Ik vind het concept waardeloos en zeer eentonig. Wel heeft het redelijke graphics vertoond. Maar of het me met een waarschijnlijk nieuwe game wel gaat pakken, ik betwijfel het ten zeerste.
  • Fifa 12: ik vindt voetbal alleen leuk met WK en EK de rest zal me aan m´n kont roesten. Dus ook Fifa laat ik maar lekker aan de liefhebbers over.
  •  NBA 12: een van de saaiste sporten die er is. Op korfbal na, maar daar is gelukkig geen game van. Maar ik heb er niks beters voor over dan saai.

Star Wars: The Old Republic

Dit alles is natuurlijk gebaseerd op onze persoonlijke voorkeuren. Het kan best zijn dat jij helemaal warm loopt voor de nieuwste Fifa of Pro Evolution Soccer, maar Battlefield 3 en The Elder Scrolls V: Skyrim liever links laat liggen. Daarom is het goed dat iedereen een eigen smaak heeft, want anders zou de wereld verdacht saai zijn, denken we zo.

Naar welke titels kijk jij zoal uit? Schrijf een comment en laat je horen!

Geef een reactie

