De nooit eindigende ruzie: Console Wars

Geplaatst op: 21 mei 2011 door Suzanne de Jong in Nieuws, Verhalen
Tags:, , , , , , , , , ,

Ze staan bekend als de fanboys. De één schreeuwt Xbox, de ander luidkeels Playstation, een lief stemmetje Wii en dan nog een horde mensen die de PC zal te vermelden. En allemaal willen ze hetzelfde: waardering, respect en liefde voor het apparaat dat ze steunen. Maar hoe erg ze elkaar ook vervloeken, hebben ze toch één liefde gemeen: gaming.

Het blijft mooi: welke site, fora of enkele andere vorm van communicatie je betreedt, overal zijn ze er. Zelfs als je ze ergens niet verwacht, ze komen uit elk hoekje en gaatje tevoorschijn. Als ik het nog even aandik zou het bijna klinken als een slecht horrorboek. Maar nee hoor, eigenlijk zijn die fanboys allemaal zachtgekookte eitjes. Je moet er alleen even doorheen prikken. Je kunt ze vergelijken met de Hell’s Angels, die motormuizen zijn helemaal niet zo heldhaftig als ze lijken. Of wel. Oké, slecht voorbeeld.

Maar wij hebben iets, wat al die andere oorlogen niet hebben. Wij hebben iets wat we allemaal nastreven. Liefde. Liefde voor een goede game. En op welke console deze ook gespeeld wordt, dat maakt eigenlijk helemaal niks uit. Menig persoon vliegt elkaar nu ongetwijfeld weer in de haren. Maar als jullie nu heel even willen stoppen met elkaars ogen uit te steken, en even verder willen lezen, dan zou dat mooi zijn. Mochten jullie na het lezen van dit artikel nog geen vrede kunnen sluiten, ga dan gerust verder met het eeuwige gevecht.

De meeste ruzies gaan toch over de specificaties van de consoles. Zo zou de Playstation mooier zijn dan de Xbox. En de PC mooier dan de Playstation en Xbox bij elkaar. Dit zou grafisch ergens wel kunnen kloppen. Eigenlijk valt dit niet met elkaar te vergelijken. Desondanks dat je op iedere console op knopjes kunt drukken, zijn de overeenkomsten soms ver te zoeken. Neem dit voorbeeld: bij de Playstation duw je er een schijfje in, en bij de Xbox 360 moet je het schijfje in de tray leggen om deze vervolgens weer te sluiten. Nog een leuk voorbeeld: Playstation online is gratis, en bij Xbox online moet je er geld voor neerleggen. Het zijn subtiele verschillen.

Laat ik eerlijk zijn, zelf was ik ook ooit en fangirl. Voor de Playstation welteverstaan. Maar toen ik onlangs jarig was en het toeval was dat PSN down was. Kreeg ik de mogelijkheid om eigenaar te worden van een Xbox. Hoewel ik deze apparaten tot in den treure vervloekt heb over wat ze níet goed konden doen, kon ik de verleiding toch niet weerstaan. En een aantal dagen later werd ik moeder van een Xbox. En ik geef eerlijk toe, al mijn dodelijke verwensingen naar het apparaat neem ik terug. Want ik heb er al heel wat plezier mee beleefd.

Mocht het zo zijn dat het jullie het vrij weinig interesseert over hoe ik tegenover deze hele consolewar sta, dan verwijs ik je door naar de volgende alinea. Even heel zwart op wit gezegd zijn de grote bedrijven in gamesland Microsoft, Sony en Nintendo. Als ik zelf naar Sony kijk, vind ik de Playstation een wereld uitvinding. Maar de PSP echter doet me helemaal niks. Bij Nintendo is dit juist omgekeerd, de console, de Wii interesseert mij minder dan de suicidale chihuaha van Paris Hilton. Maar de Nintendo DS , vind ik een geweldig apparaat. De fanboys en girls gaan meestal voor een bepaald bedrijf uit. Toch durf ik te wedden dat driekwart van hun ook net zoals ik, juist of een console of een handheld waarderen. En erachter komen dat hun hart niet ligt bij één bedrijf, maar bij één apparaat. Dan vraag ik me af: hebben deze personen het gras aan de andere kant wel eens gevoeld? Is het daar daadwerkelijk minder groen, of hebben ze nooit verder durfen kijken dan hun eigen voortuin?

Maar eigenlijk is die hele console war alleen maar goed voor de hele industrie. Zo kan de een weer over het ander heen stunten met prijzen of exclusives. Daar komt volgens mij ook de tijdelijke exclusieve DLC vandaan. En of je de Playstation, de Xbox of de WIi nou meer aanmoedigt, uiteindelijk willen we maar één ding. Een tof spel, welke nagenoeg perfect is. Zonder bugs, glitches, slechte AI en campers. Maar perfectie is ver te zoeken, dit geldt voor mensen, games en naar maar waar ook voor consoles.

Zou de perfecte wereld bestaan waarbij we games krijgen die iedereen kan waarderen zoals het bedoeld is? En zonder fouten of andere eigenaardigheden? We kunnen alleen maar hopen. Misschien ooit op een dag, in een bizar parallel universum. Zo dichtbij, maar toch ook weer zover weg.



reacties
  1. Ellen zegt:

    Laten we hopen dat die perfecte wereld er gauw komt!
    Dat zal een hoop discussies schelen!
    En ja de schrijfster heeft gelijk, het gaat niet om een merk, maar of je er lol aan beleeft!

    • Erik Dekker zegt:

      Dat hoop ik ook! Want dergelijk gedrag moedigt uitgevers aan om downloadable content te misbruiken (bijvoorbeeld tijdelijke exclusiviteit). En die constante vergelijking die gamers maken tussen twee titels (welke de port is en welke niet), zou eigenlijk niet hoeven gebeuren, maar goed.

      Erg leuk artikel Suzanne!

  2. Lennard Riezeweide zegt:

    Het enigste wat ik dus echt klote vind aan de consoles en PC is dat ( een recent voorbeeld) micro$oft Treyarch betaalt om als eerste de DLC van CoD: BO uit te brengen op Xbox. Dit vind ik gewoon niet normaal. Als je iets uitbrengt voor een game op 3 platforms, doe het dan tegelijk en niet met 3 maanden of meer ertussen.

    • Erik Dekker zegt:

      Geldt helaas niet alleen voor Treyarch:/ Alle Call of Duty games komen de komende paar jaar exclusief als eerste op de Xbox uit. Maar dat is hooguit een maand of twee, drie.

      Het blijft irritant dat geef ik toe.

Geef een reactie

