Aftellen voor: Brink

Geplaatst op: 4 mei 2011 door Erik Dekker in Nieuws
Tags:, , , , , , , , , , ,

 

De vorige keer dat ik een ”Aftellen voor” artikel schreef,  keek ik reikhalzend uit naar People Can Fly’s bizarre shooter Bulletstorm. Deze keer is het wederom een schietspel, waar ik even bij stil wil staan. Het betreft de game Brink, een shooter in hart en nieren maar die het net even anders doet dan zijn concurrenten in het genre.

Zie het als een intense nacht met Enemy Territory: Quake Wars, Team Fortress 2 en Mirror’s Edge. Wegens omstandigheden komt er een kindje aan en dat kindje heet Brink. Kun je het je voorstellen? De shooter kun je het beste zien als een mix tussen deze bovengenoemde titels. En godallemachtig, het ziet er naar uit dat het een prachtig kind gaat worden.

De wereld in Brink staat op het randje van totale verwoesting en de enige overgebleven stad, de Ark genaamd, die wordt bevolkt met mensen heeft het maar moeilijk. Grondstoffen worden schaars en ook primaire behoeften als eten en drinken raken op. Als bijkomende ramp, komen er steeds meer vluchtelingen in de Ark, wat ervoor zorgt dat de nog aanwezige middelen steeds schaarser worden. Wat ontstaat is een oorlog tussen twee facties die strijden om deze zaken. En daar kom jij kijken. Sluit je je aan bij de security (de verdedigers) of de resistance (de aanvallers)? Voor die keuze kom je gaandeweg te staan.

Niet heel erg origineel maar dit is niet waar Brink het van moet hebben. Nee, waar de game zich vooral in gaat onderscheiden van andere shooters, is dat de grens tussen single- en multiplayer wordt vervaagd. Beide modi zijn namelijk min of meer hetzelfde, alleen vecht je in multiplayer met echte spelers in plaats van computerbestuurde soldaten. Zie het een beetje als de gameplay formule die de Left 4 Dead games hanteren. Hierin kun je kiezen om met bots te vechten of met echte spelers, afhankelijk van de spelmodus die je kiest. Brink gaat eenzelfde systeem hanteren en dat is in mijn ogen een verfrissende aanpak in het genre. In deze game kun je zonder enige moeite wisselen tussen single- en multiplayer. Wanneer er er geen spelers zijn, dan worden deze vervangen door bots en vice versa. Verwacht echter geen oneerlijke gevechten wanneer je tegen een groep vecht die uit meer bots dan spelers bestaat, want ontwikkelaar Splash Damage heeft aangegeven de computer een aanzienlijk grote intelligentie te geven.

Allemaal leuk een aardig, maar is Brink dan niet meer dan een generieke shooter die toevallig een vloeiend in elkaar overlopende single- en multiplayer heeft? Het antwoord is nee. Je kunt je personage helemaal naar eigen wens aanpassen, zowel cosmetisch als op het gebied van uitrusting. Afhankelijk van de keuzes die je op dit gebied maakt, creëer je verschillende speelstijlen. Light Armored classes kunnen bijvoorbeeld op muren rennen, iets wat je ook terugvindt in de game Mirror’s Edge. Dit zorgt voor verschillende mogelijke routes die je door het level kunt bewandelen. Nadeel is dat je minder kogels kunt opvangen voordat je het loodje legt. Ook kun je kiezen voor een Medium- en Heavy Armored class, welke weer hun eigen positieve en negatieve kanten kennen. Vanzelfsprekend kun je met een Heavy class niet op muren klimmen, maar ben je daarentegen wel een lopende tank. Zie het als een systeem van steen, papier en schaar. Dergelijke keuzes brengen meer dynamiek en chaos op het slagveld, in plaats van de gebruikelijke ”buk, sta, schiet, ren” tactieken die de meeste shooters hanteren.

In plaats van modi als Team Death Match, waarbij je zoveel mogelijk kills moet maken, ben je in Brink meer gefocussed op het volbrengen van objectives. Lone wolves onder ons zullen daarom meer moeite hebben dan anders. In Brink ben je namelijk veel meer aan het werk in groepsverband. Campen en ”quick-scopen” zal namelijk weinig tot niet voorkomen en dat is naar mijn mening de frisse wind die het genre nodig heeft. Talloze keren heb ik mij geërgerd aan games als Call of Duty, waar om iedere hoek wel weer een speler rustig ligt te wachten met zijn wapen ingezoomed. Als een roofdier die toeslaat wanneer de prooi nietsvermoedend langsloopt. In Brink zul je dat minder tegenkomen, wat meteen weer leidt tot de eerder genoemde hectiek en chaos op het slagveld. En met acht tegen acht spelers, moet dat wel goed komen denk ik.

Verwacht dus geen shooter die zwaar de nadruk legt op het competitieve gedeelte, maar in plaats daarvan biedt Brink een intense co-operatieve beleving. Toevallig houd ik ontzettend van co-op dus je kunt je voorstellen dat de game op pre-order staat. Het enige waar ik minder over te spreken ben is het gemis van een split-screen optie. Met een game als deze zou je juist denken dat een dergelijke feature aanwezig zou zijn. Wie weet komt deze er ooit nog in als patch, maar ik zou er niet vanuit gaan.

Brink komt naar verwachting op 14 mei uit en is te spelen op zowel de PC als de Playstation 3 en de Xbox 360.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s