Zo eng is dus Amnesia: The Dark Descent

Geplaatst op: 26 april 2011 door Erik Dekker in Nieuws
Tags:, , , , , ,

Het verbaast mij dat het horror-genre aardig in verval begint de raken de laatste tijd. Vooral op het gebied van games zie ik steeds minder titels die daadwerkelijk hun best doen de speler zich tijdens het spelen echt ongemakkelijk te laten voelen. De laatste game die mij echt op het puntje van mijn stoel liet zitten was Dead Space, een titel die ik overigens nog moet uitspelen. Vraag mij niet waarom, maar omdat mijn surround installatie nu op mijn PC staat aangesloten, wacht ik (on)geduldig tot mijn pro-headset op de deurmat valt. Maar om weer even on-topic te gaan: ontwikkelaar Frictional games gaat keihard tegen deze trend in en heeft onlangs, als ik de vele reacties op het internet mag geloven, een van de meest enge games in tijden uitgebracht. Hoe de titel heet? Amnesia: The Dark Descent, een mond vol duistere woorden.

Afgaande van de naam van de game belooft het mij ongetwijfeld vele slapeloze nachten, dromend over claustrofobische kamers en donkere hallen waar het allemaal niet pluis is. Ik heb de demo even geprobeerd en ik kan je vertellen dat de game qua sfeer niet onderdoet voor de wat bekendere titels in het genre. Niettemin kan ik pas een oordeel vellen als ik de volledige versie in huis haal, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Verwacht dus later nog een review van Amnesia op Gamegasm verschijnen.

Maar hoe eng is Amnesia: The Dark Descent nou precies, zul je je ongetwijfeld afvragen? Zonder het zelf te spelen is het nogal moeilijk te zeggen, want het horror-genre valt niet te beschrijven, je moet het meemaken. Gameplay clips en dergelijke geven je echter een aardig beeld. Vandaag kwam ik een playthrough van iemand tegen die even laat zien hoe angstaanjagend de game wel niet is. Of ik er nou bang voor moet worden, of simpelweg op de grond moet liggen van het lachen, ik ben er nog niet helemaal over uit maar ik heb beide gevoelens wel ervaren tijdens het kijken van de video hieronder. Aanrader dus, alleen bij deze de vriendelijke waarschuwing dat het een playthrough betreft en je dus een deel van het spel aanschouwt.

Zet de lichten in de kamer waar je je in bevindt uit en doe de gordijnen dicht, want een game als deze moet je ervaren in de juiste sfeer. Zelfs de video’s die van Amnesia zijn gemaakt. Geloof me maar.

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Hey, dit filmpje van Amnesia komt me wel heeeel bekend voor ;-p
    Blijft hilarisch!!! Heheheheh

  2. Erik Dekker zegt:

    Alle credit voor het vinden van de video gaat naar Niels Dekker!;-)

  3. Whahahahaha persoonlijk lag ik helemaal gevouwen om dit filmpje.
    Wat een genious dude, LOL!
    i’m leaving i’m leaving i’m leaving i’m leaving i’m leaving !
    Echt ge-wel-dig.
    Maar even back to buisness, ik zou denk ik ook zo hard (of iets minder hard freaken) op zo’n game hoor.
    Ze mogen inderdaad meer en betere spellen hiervoor maken, de grapics waren nou niet bepaald triple A waardig.
    En ohja waar deze reactie voor was, leuk stukje!
    (:

    • Erik Dekker zegt:

      Same! Kan persoonlijk niet wachten om zelf te gaan griezelen in die game. Hmm, misschien maar zelf een ”Let’s Play..” walkthrough maken op deze manier?😀 Mag jij wel meedoen haha!

  4. toreolano zegt:

    BRILJANT!

Geef een reactie

