Resident Evil 6 wordt ”totaal anders”

Geplaatst op: 20 april 2011 door Erik Dekker in Nieuws
Tags:, , , , ,

Kenners van de Biohazard serie (of in de Westerse landen Resident Evil), weten dat de ontwikkelaar het bij ieder nieuw deel over een andere boeg gooit. Ook deel zes in de reeks zal de formule over een andere boeg gooien. Maar hoe wordt het aangepakt? Kennen de Resident Evil straks nog wel terug in de game, of wordt het een alledaagse shooter? Dit zijn vragen die menig liefhebber van de games ongetwijfeld bezig houden.

De eerste paar delen in de serie werden verteld door een isometrisch camera perspectief. Sommigen vonden het geweldig, anderen konden er niet tegen. Ikzelf heb heel veel moeite gehad met die camera, maar na enige gewenning kom je er wel uit. De horror-elementen waren in ieder geval alom aanwezig. Resident Evil 4 was de eerste game in de reeks die een derde-persoons perspectief gebruikte. Een uitstekende ontwikkeling als je het mij vraagt, want dat maakte de game aanzienlijk toegankelijker in tegenstelling tot zijn voorgangers. Deel 5 deed hetzelfde maar had als setting een naar de hel geholpen Afrika. Ik hoef je niet uit te leggen dat een dergelijke setting alles behalve horror-elementen bevat.

Gelukkig heeft de ontwikkelaar aangegeven dat Resident Evil 6 geen vervolg op deel 5 gaat worden. Begrijp me niet verkeerd, ik vond die game fantastisch. Samen met een metgezel de vele gevaren doorlopen die op je pad kwamen bracht een intense sfeer met zich mee. Velen zullen het niet met mij eens zijn maar ik was aangenaam verrast dezelfde controls terug te vinden als deel 4 mij bood. Het feit dat ik niet kon rennen en schieten tegelijk, liet mij vaak in het heetst van de strijd keuzes maken die ik anders niet zou hebben hoeven maken. Maar de toevoeging van een co-operatieve modus droeg ook bij aan het feit dat de game aanzienlijk minder ”eng” was dan bijvoorbeeld Resident Evil 4.

Lead developper Masachika Kawata heeft vandaag het volgende aangegeven op website MarcaPlayer:

The series will see a complete renovation with the next entry on every level. But we can’t forget about all the previous entries that have led to the creation of many possibilities for the franchise

Als ik Kawata dus mag geloven, dan wordt Resident Evil 6 een compleet nieuwe ervaring maar met een aantal oude vertrouwde elementen van vorige delen uit de reeks. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe de game eruit gaat zien. Wordt de focus dit keer weer meer gelegd op horror-elementen? Of meer op het shooter gedeelte? Ik hoop op het eerste, aangezien er al zo weinig horror games meer uit komen. Een gat in de markt als je het mij vraagt, maar de bal ligt nu bij de ontwikkelaar. Iets zegt me dat we op de E3 meer gaan horen.

Bron: Marcaplayer

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

Geef een reactie

