Game trends: “Wat duurt dit lang zeg..”

Geplaatst op: 11 april 2011 door Jelle Versee in Verhalen

Het is je mogelijk ook al overkomen: je hebt een hele stapel games liggen die je graag nog wil uitspelen maar om de een of andere reden lukt het je gewoon niet om eraan te beginnen. Tussen de stapel zitten dan ook een aantal games die je niet in een aantal dagen kunt uitspelen, maar waar minstens weken over heen zullen moeten gaan wil je de aftiteling voor je kiezen krijgen. Hoe begin je dan precies aan een game van aanzienlijk groot formaat? Soms zie je namelijk door de bomen het bos niet meer. Alle begin is moeilijk, luidt het gezegde en dat is het perfecte statement voor zulk langdurend tijdverdrijf.

Het voornaamste waar het gezegde vooral in geplaatst kan worden is het Role Playing-genre. Het is blijkbaar in het doel bij sommige ontwikkelaars om de gamer zoveel mogelijk tijd te laten spenderen in het verhaal en de wereld van de hoofdpersonages. Op zich geen verkeerd idee, maar dan moet de ontwikkelaar met een aantal zaken rekening houden. Zo zal men er voor moeten zorgen dat de game speelbaar blijft zelfs nadat de game voor een langere periode niet meer gespeeld wordt. Zo kan de gamer dan, wanneer het spel even hem of haar niet meer aanstaat, gewoon de draad weer oppikken wanneer hij hier zin in heeft. Dit wil niet zeggen dat het spel in één doorlopende lijn gemakkelijk moet blijven, maar dat mogelijke aspecten van de verhaallijn niet teveel gaan afdwalen zodanig dat de gamer bij het opnieuw spelen van het spel zich weer volledig kan inleven. Het is mogelijk dat sommige games uit deze regel vallen als deze maar genoeg variatie aan gameplay bieden zodanig dat de gamer geïnteresseerd blijft door het volledige spel heen. Gamen is leuk, maar het moet wel interessant en aantrekkelijk blijven om terug te komen. Ik denk dan ook dat dit statement het einddoel is van elke ontwikkelaar. Het is niet makkelijk, maar de gamesindustrie groeit snel en een perfecte balans zou tegenwoordig toch wel gevonden moeten kunnen worden.

Er zijn zoals altijd uitzonderingen op de regel. Tenminste, in mijn geval. Ik neem nu een voorbeeld de Final Fantasy-reeks, games waarbij de turn-based gameplay je zeker moet liggen om de game tot een goed einde te kunnen laten brengen. Hoe komt het dat bij deze games, die toch qua grootte en omvang zeker niet te vergelijken zijn met de “normale” games, geen al te grote vervelings-factor komt kijken? Simpelweg omdat dergelijke games zoals reeds werd aangegeven de mogelijkheid geven om de game even aan de kant te plaatsen en later de draad opnieuw op te pikken. Het verhaal is vaak vrij interessant en niet al te moeilijk om je er later weer in onder te laten dompelen als je terugkeert naar het universum van de game in kwestie. Alsook zorgt de gameplay in het spel ervoor dat je niet de tutorial niet volledig opnieuw hoeft te ondergaan, om je verder in het verhaal te begeven. Ik zeg dit, om de kern van de kracht aan te tonen die bepaalde games bieden. Een ander noemenswaardig voorbeeld is de Mass Effect-reeks. Games die naar mijn mening uitstekend op te pakken zijn nadat je deze voor even zou hebben weggelegd.

Final Fantasy X

Mijn artikel komt enigszins over als pure ironie, als je kijkt naar de huidige gamesindustrie waar er vaak geklaagd dat de meeste nieuwe games véél te kort duren. De vraag is dus waarom ontwikkelaars ervoor kiezen om dit zo kort te houden. Hiervoor kunnen een aantal redenen naar boven gehaald worden lijkt mij. Allereerst is het mogelijk dat de ontwikkelaar zijn focus wou leggen op een ander aspect in het game, met name het multiplayer gedeelte en kon hierdoor geen langdurende single modus uitgewerkt worden. Een andere mogelijkheid is dat er meer aandacht werd besteed aan het uitblinken op het grafische gebied, waardoor de grootte van het spel dan weer moet in mindering gebracht worden door capaciteitsproblemen op sommige platformen. Ook een veel te korte inhoud demotiveert mensen zoals mij dusdanig om een game te kopen. Waar ligt dus de balans?

Het is moeilijk een gulden middenweg te vinden tussen de lengte van games en het zorgen dat de gamer geïnteresseerd blijft doorheen de hele speelduur. Natuurlijk zijn dergelijke zaken ook afhangend van welke voorkeur je hebt bij games. Persoonlijk heb ik het liefst dat games waarin je je kunt inleven langer mogen duren, zoals dus Mass Effect. De vaak veertig tot vijftig uur durende verhaallijn is perfect en vindt hier naar mijn mening een perfecte balans. Als je dergelijke games gaat voorschotelen zal ik zeker voor een aantal dagen goed gaan zitten achter mijn televisie.

Ik ben benieuwd hoe de gamesindustrie zich op dit gebied gaat ontwikkelen. Tot zover ziet het er voor gamers zoals ik niet bepaald rooskleurig uit, in een maatschappij waar downloadable content vaak al vanaf dag een aanwezig is. In plaats van DLC bij kortdurende games uit te brengen tijdens de release van de game, zou het beter zijn om deze oftewel gratis te maken of al in het spel mee te geven. Zo zal de sweet spot eerder bereikt kunnen worden en dat merken gamers ongetwijfeld op. Wie zijn vingers brandt, moet op de blaren zitten.

Maar ik blijf hopen. Misschien is dit slechts een zwart hoofdstuk en is het bijna tijd om de bladzijde om te keren.

Volg Jelle Versee op Facebook en Twitter!

 

Mass Effect

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Grappig dat je hierover begint Jelle. In deze tijd waar veel games ondermaats presteren op het gebied van verhaalduur, kan ik mij er simpelweg niet toe zetten om grootschalige games op te pakken. Misschien komt het omdat ik soms behoefte heb aan een ”quick fix”.
    Kortdurende matches bijvoorbeeld, iets waar Black Ops zich bijvoorbeeld prima voor uitleent.

    RPG Blue Dragon bijvoorbeeld, is niet zo makkelijk op te pakken als je er even niet meer in die flow zit. Vaak besluit ik bij dergelijke games om een nieuwe save file aan te maken en simpelweg opnieuw te beginnen. Je kunt raden dat het een vicieuze cirkel is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s