Metacritic laat nu ook individuele ontwikkelaars beoordeeld worden

Geplaatst op: 27 maart 2011 door Erik Dekker in Nieuws

Metacritic, de website die door velen wordt gebruikt om achter de gemiddelde review cijfers van films, games en muziek te komen, geeft lezers sinds kort ook de mogelijkheid om de gemiddelde metascore van een individuele ontwikkelaar te vinden. Deze is gebaseerd op de gemiddelde metascore van alle games waar hij of zij aan heeft gewerkt. Alle redelijk bekende ontwikkelaars, zoals Cliffy B, Peter Molyneux en Shigeru Miyamoto, zullen niet in de lange lijst ontbreken en zijn te vinden door in de search bar op voor- of achternaam te zoeken. Een grovere fout had de website naar mijn mening niet kunnen maken.

Waarom heeft Metacritic hiervoor gekozen? Het idee achter dit systeem zal ongetwijfeld zijn bedoeld om de consument in één oogopslag een beter beeld te geven over hoe dit persoon over het algemeen presteert bij het ontwikkelen de games waar hij of zij een deel aan uit maakt. Het concept klinkt vrij ingenieus, omdat skeptische gamers op deze manier wat sneller de knoop zouden kunnen doorhakken of een game goed gaat worden of niet, gezien de trend van eerder gegeven cijfers. Werkt dit systeem ook op het moment van schrijven? Ik dacht het niet.

Het moge duidelijk zijn dat mensen dol op cijfers zijn. De huidige gamesindustrie is er zelfs geobsedeerd van. Mensen lijken bij reviews vaak niet verder te kijken dan het gegeven cijfer, zonder de onderbouwing daarvan in zich op te nemen. Want het is ook zo makkelijk, om in een oogopslag een gemiddelde uit tientallen, zo niet honderden recensies te krijgen. Ditzelfde geldt voor de metascore van een individuele ontwikkelaar. Er hoeven maar een paar slechte projecten in het CV te zitten, en de metascore gaat drastisch omlaag. Is het terecht? Daar zullen de meningen waarschijnlijk over verdeeld zijn, maar ik ben er geenszins positief over. Verschillende ontwikkelteams, tijdsdruk en budget kunnen namelijk een heel groot verschil uit maken of een game kwalitatief hoogstaand wordt of niet. Dan kun je wel een ervaren ontwikkelaar aan het roer hebben,  maar dergelijke factoren kunnen het deze mensen bij het ontwikkelen aardig moeilijk maken. Daarnaast is het mogelijk dat studio’s straks ontwikkelaars pas gaan aannemen als de metascore van het persoon in kwestie op zijn minst een 80/100 of een 90/100 hebben.

Bekende individuele ontwikkelaars zijn dus vaak het boegbeeld van een studio. Cliff Blezinski bijvoorbeeld, is het gezicht van Epic Games. Als je deze enthousiaste en goedgebekte man een game ziet promoten, dan weet je dat Epic Games  voor dit project hoogstwaarschijnlijk (mede) verantwoordelijk is. De game komt uiteindelijk uit en krijgt verschillende recensies die een metascore vormen. Is het dan logisch dat dit cijfer, afhankelijk of het een postief of negatief cijfer is, wordt gegeven aan Cliff Blezinski alleen? Een team van tientallen andere ontwikkelaars is ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze game, maar dat zie je niet duidelijk terug op Metacritic.

De informatie die het cijfer bepaalt is volgens website Gamasutra ook ”verre van compleet”. De data wordt van Gamefaqs gehaald, een website die wordt beheerd door hetzelfde bedrijf dat verantwoordelijk is voor Metacritic. Verschillende individuele ontwikkelaars hebben tegen Gamasutra gezegd dat er maar een fractie van het totaal aan games wordt vermeld op hun profiel. Inaccurate scores zullen dus weinig van waarde hebben toe te voegen aan de gamesindustrie. Een interessant voorbeeld is Phil Frazier, een ontwikkelaar bij de studio die verantwoordelijk is voor de Madden NFL reeks en is tevens een twaalf jaar oude veteraan bij EA Sports. Zijn metascore komt neer op een 73/100, gebaseerd op drie verschillende versie van Madden NFL 09. Ik betwijfel of hij hierover enthousiast zal worden.

Een anonieme ontwikkelaar met zes jaar ervaring zegt het volgende:

Man, it’s bad enough games are judged by Metacritic. Now I’m going to be, too?

Andere noemenswaardige ontwikkelaars op de website zijn van Peter Molyneux (82/100), Ken Levine (92/100) en Shigeru Miyamoto (80/100). Opvallend detail is dat in hun profiel de game met de hoogste, de laagste en de gemiddelde metascore.

Ik hoop dat Metacritic dit systeem snel op de schop zal nemen, want hoe het er op dit moment uitziet, is simpelweg tenenkrommend. Ik hoop dat de gamesindustrie deze scores niet al te serieus gaat nemen en dat het geen invloed zal hebben op het ontwikkelen. Iets zegt me echter dat mijn hoop de grond ingeboord gaat worden.

Wat vind jij nou van dit systeem? Schrijf een comment en laat je horen!

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s