Column: Waarom ik een hekel heb aan multiplayer

Geplaatst op: 24 maart 2011 door jensroyakkers in Nieuws

Tegenwoordig blijkt iedereen wel van multiplayer te houden. Mensen spenderen uren in de online modi van verschillende games. Of het nou in teamverband is, of door elkaar op de meest brute wijze door het hoofd te schieten. Zolang het maar met andere spelers is, dan is het goed. Ik moet echter weer moeilijk doen. Ik heb namelijk een hekel aan multiplayer.

Als ik in de online modus van Modern Warfare 2 langer dan vijf minuten kon spelen zonder de vernederende killcam te zien verschijnen dan kon je spreken van een mirakel. Ik liep rond als een ‘kieken zonder kop’ (zoals het zo mooi wordt uitgedrukt in het Vlaams) in de hoop om te overleven en iemand neer te schieten. Echter verschijnt ‘yensr’ iedere keer helemaal onderaan de lijst.

Ik begrijp niet hoe iemand dit leuk vindt. Als je geen kramp in je duim hebt door voortdurend te sprinten en mensen met een mes te vermoorden op onrealistische afstanden, zit je waarschijnlijk ergens in een hoekje nietsvermoedende medespelers door het hoofd te schieten met een Sniper Rifle. Geloof me, ik heb alle tactieken geprobeerd en tientallen strategie-video’s bekeken. Allemaal tevergeefs.

In de multiplayer modi van andere genres ben ik echter niet zo verschrikkelijk slecht, alleen vind ik het gewoon niet leuk. Ik krijg dan zo’n gevoel dat ik het allemaal voor niets doe, ik heb simpelweg behoefte aan een verhaal.
Bijna iedere best-seller heeft een focus op de multiplayer modus. Modern Warfare 2, Halo,… Noem ze maar op. Aangezien het doel van ieder bedrijf nog steeds is om geld te verdienen, wordt er vandaag nog amper een game uitgepoept zonder multiplayer.

Uitgevers pompen steeds meer en meer geld in het ontwikkelen van de multiplayer modus, waardoor de focus op een goede singleplayer, en dus ook een goed verhaal, verdwijnt. Iedere keer opnieuw ‘vernieuwend’ volgens de PR-afdeling. Als het om een FPS gaat is het altijd een ‘Call of Duty killer’. Geef me toch gewoon voor één keer game met een ijzersterk verhaal, verteld door de ogen van een soldaat.
Keer op keer opnieuw en opnieuw proberen om eerste te worden, zoveel mogelijk XP te scoren of trachten een 360-no-scope te maken is nu niet echt mijn ding. Geef me maar een lekker verhaal en breng slechts een paar multiplayer games uit voor degenen die het leuk vinden.

Ik hoop dat ontwikkelaars inzien dat er wel degelijk vraag is naar games met een goed verhaal waar ik mij helemaal in kan verliezen. De meeste multiplayer games lijken toch al angstvallig veel op elkaar. Jammerlijke ontwikkelingen, als je het mij vraagt.

Jens schrijft voor onze collega’s van Shokkers.be en deelt regelmatig zijn mening in een column. Onze eigen visie op games-gerelateerde zaken kun je tevens hier vinden.

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Ik begin steeds meer in dezelfde situatie te komen als waar jij je in bevindt. Ik heb een haat- liefdes verhouding ontwikkeld voor Black Ops. Er zit constant een factor in die mij in het nadeel stelt. De game heeft weinig meer met je eigen vaardigheden te maken en dat is jammer. Frustratie alom, kun je je wellicht voorstellen.

Geef een reactie

