Begonnen aan: Torchlight (Xbox 360)

Geplaatst op: 10 maart 2011 door Erik Dekker in Nieuws

Blizzard’s alom populaire dungeon crawler Diablo is ontzettend moeilijk van de troon te stoten. De souplesse die je in die game krijgt bij het besturen van een personage die zich door massa’s aan monsters in kerkers vecht is ongeëvenaard. Als je je bedenkt dat het inmiddels twaalf jaar geleden is dat de laatste Diablo uitkwam, zou je denken dat het genre redelijk verzadigd zou zijn geraakt. Niets is echter minder waar, want Blizzard titels staan erom bekend de lat telkens op een nieuw ontzettend hoog niveau te leggen en dat heeft menig ontwikkelaar ongetwijfeld afgeschrikt.

Een aantal ex-medewerkers van Blizzard hebben met Torchlight een verwoede poging gedaan een serieuze plaats in het genre te veroveren. De game werd wereldwijd in 2009 een vrij groot succes, mede vanwege de toegankelijkheid, de perfecte balans tussen uitdaging en beloning en een aantal uitstekend uitgewerkte elementen die ook in Diablo zaten. Groot gelijk dat dus men heeft besloten Torchlight ook naar Xbox Live Arcade te brengen. Ook al heb ik de game al op de PC, toch kon ik het niet laten om de XBLA versie ook aan te schaffen. Goed moment om even stil te staan bij de verschillen tussen deze twee versies en kijken of de game hedendaags nog daadwerkelijk de moeite waard is.

In het hoofdmenu krijg ik de keuze om voor een Vanquisher (Warrior), een Destroyer (Ranger) of een Alchemist (Mage) te gaan. Wegens mijn liefde voor scherp geslepen wapens, kies ik voor de eerste. Ik noem mijn dappere krijger Enrique en betreed de wondere wereld van Torchlight. Ik kom aan in de stad die trouwens de titelnaam draagt. De stad Torchlight staat bekend om het feit dat deze is gebouwd op een kolossale mijn waar het kostbare materiaal Ember rijkelijk vloeit.  Tijd om even rond te neuzen heb ik echter niet want al vrij snel moet ik mijn wapen inzetten in een strijd op leven en dood. Twee onnozele halzen willen de mijnen namelijk in om hun verdwenen mentor Alric achterna te gaan. Niet wetende staan die mijnen erom bekend nogal duistere geheimen achter te houden. En wat wil het toeval? Ze smeken mij om mee te gaan, door die akelige donkere gangen waar overal monsters rondlopen. Ik heb het geld echter nodig dus ik stem in.

Wat meteen opvalt is dat het point and click besturingsysteem van de PC versie dit keer heeft plaatsgemaakt voor een besturing die je vrij laat rondlopen. Een keuze die ik eigenlijk alleen maar toejuich, want dit geeft je aanzienlijk meer vrijheid tijdens hectische gevechten. En hectisch gaat het worden, want je komt steeds groter en sterker wordende groepen aan ratten, zombies, skeletten en ander gespuis tegen die het niet zo hoog hebben met je. Ik zucht een paar keer diep en stap de donkere mijnen in, samen met mijn trouwe hond Bogglesworth.

Waar ik op de PC versie de beschikking had over een stel hotbars, waaraan ik potions en aanvallen toe kon wijzen, zie ik dat ik op de 360 de beschikking heb over vier knoppen: mijn linker/rechter triggers en de gele en rode knop. Ik zal dus meer strategisch te werk moeten gaan en goed moeten nadenken welke skills ik zal toepassen. Mijn bumpers kan ik echter al voor mijn potions gebruiken, dus dat scheelt weer. Na vele bloedstollende gevechten, kom ik erachter dat de mijnen bestaan uit meerdere lagen waar verschillende beschavingen hebben geleefd. Dit leidt ertoe dat je verschillende omgevingen zult tegenkomen, iets wat voor een welkome afwisseling zorgt. Zo beleeft het oog zo nu en dan ook wat nieuws terwijl je weer eens een zombie aan je zwaard rijgt.

Het is in principe de bedoeling dat je de hele mijn afstruint naar Alric en stukje bij beetje wordt je personage sterker. De vele tienduizenden, zo niet honderdduizenden monsters geven je naast experience points ook loot. Heel veel loot. Zoveel zelfs dat je knapzak binnen mum van tijd vol is. Je trouwe metgezel kun je gelukkig terugsturen naar de stad om alles te verkopen, waarna je een leuk zakcentje overhoudt. Een geweldige optie voor de luilakken onder ons, want  het is natuurlijk niet leuk als je om de tien minuten terug moet omdat je overbeladen bent. Bogglesworth moet het ook vaak ontgelden, want ik ben nu eenmaal een verzamelaar. Arme rakker. Gelukkig krijgt hij altijd een flink bot van een van mijn gedode skeletten als hij weer terugkomt. Heeft hij tenminte weer iets om naar uit te kijken.

Runic Games heeft er goed aan gedaan de formule van Torchlight intact te hebben gehouden en min of meer een port naar de Xbox 360 te hebben gemaakt. Toegegeven, grafisch is de game erop vooruit gegaan en ook de beelden lopen verrassend soepel in elkaar over, mits er niet teveel monsters in het beeldscherm rondlopen. Maar de gameplay staat nog steeds als een huis. Het feit dat je het in je eentje tegen vele tienduizenden vijanden opneemt en stukje bij beetje sterker wordt door te levellen en nieuwe uitrustingen te verzamelen, werkt anno 2011 nog steeds ontzettend verslavend. Binnenkort kun je hierover een uitgebreide review verwachten, maar de eerste indrukken zijn in ieder geval erg positief.

Torchlight is nu verkrijgbaar op Xbox Live Marketplace en kost 1200 microsoft points.

reacties
  1. Frank Brouwer zegt:

    Ah dit brengt herinneringen terug! : D
    Heel leuk spel, helaas is het nogal kort, mja ik ben nogal een fanatieke gamer dus als ik iets in 1 dag heb uitgespeeld is het nogal snel erg kort.
    Dit geheel terzijde natuurlijk, dit is zeker een aanrader als dit soort games je aanspreken!

    • Erik Dekker zegt:

      Kort? Serieus? Ik dacht dat het een game was waar je rustig 30-40 uur in kon stoppen. Omdat er ook nog een nooit eindigende dungeon in zit waar je hele toffe loot in kunt halen:)

Geef een reactie

