Need for Speed Shift 2: Unleashed (hands-on)

Geplaatst op: 3 maart 2011 door Erik Dekker in Impressies

Voor nieuwkomers in het Need for Speed genre zal het ongetwijfeld moeilijk zijn om zonder research de juiste racegame te vinden. De reeks bestaat bij ieder nieuw deel uit verschillende spelconcepten. Zo straalt Need for Speed: Hot Pursuit een typische over de top arcade sfeer uit en gaat Need for Speed: Shift meer richting een echte racesim. Voordeel hiervan is echter wel dat er voor iedere liefhebber wel wat wils is. Met Shift 2: Unleashed richten de makers zich wederom op een realistische raceervaring en willen ze zich meten met concurrerende racesimulators als Forza 3 en Gran Turismo 5. Of de game zijn mannetje in het genre gaat staan moet nog blijken, maar een speelsessie bij de EA Showcase leerde mij een hoop.

Toen ik bij de speelsessie in een comfortabele stoel ging zitten, vertelde Executive Producer van EA Marcus Nillson gepassioneerd over wat de game in gaat houden. Shift 2: Unleashed hanteert in principe dezelfde formule als Shift, maar kent een hele hoop verbeteringen. Zo kun je rondrijden met de zogenaamde ‘Helmet Cam’, welke een verbetering is op de Cockpit View uit Shift. Met de Helmet Cam zie je de binnenkant van de auto en de omgeving op dezelfde manier zoals echte coureurs het meemaken. Ook kent de game G-krachten, welke ervoor zorgen dat je coureur met zijn hoofd op gepaste manier teruggedrukt zullen worden bij een scherpe bocht. Dit draagt erg bij aan het gevoel van realisme haalt de drempel voor het gevoel voor immersie meer omlaag.

Volgens Nillson is er ook hard gewerkt aan de intelligentie van de computerbestuurde coureurs waar je tegen racet. Nu zul je bij iedere mogelijke situatie de nodige gepaste tegenstand krijgen. Want tja, de gouden beker staat natuurlijk op het spel en dan moet je goed presteren. Op het moment van spreken, meldde hij ons ook dat tussen nu en op het moment van release er meer dan tweeduizend foutjes zullen worden opgelost.

Na de uitleg kroop hij zelf achter het virtuele stuur en reed hij een paar rondes met een auto over een racebaan in een nachtelijke omgeving. Wat opvalt is dat de game er grafisch fantastisch uitziet. Het grote oog voor detail maakt het makkelijker om je daadwerkelijk een coureur te voelen en dat is erg belangrijk voor een racesim. De lichten van je auto vormen bij ritten in de late uurtjes ook een essentiele rol bij een vlekkeloze rit. Als er auto’s voor je rijden dan kun je   op die manier goed bepalen wanneer je welke handeling moet uitvoeren, maar wanneer je koploper bent dan zul je blij zijn dat je verlichting het doet. Zelfs bij hoge snelheden die bij deze chaotische rit werden bereikt, zorgde de game verrassend genoeg voor een vloeiende overloop van de beelden. Ik merkte geen lag of framerate drops op en dat is zeker noemenswaardig. Ik moet er echter wel bij zeggen dat Shift 2: Unleashed er heel duidelijk beter uitzag op een LED televisie dan een normale LCD, maar dit kan aan de afstelling van het beeldscherm liggen. Niettemin misschien goed om even te vermelden.

Na de presentatie kreeg ik de kans om mijn eigen rijvaardigheid te testen op de baan. Met een mooie middenklasse auto mocht ik plaatsnemen bij de start. Wanneer ik na het aftellen eindelijk mocht rijden, gaf ik meteen plankgas, want snelheid is belangrijk in dergelijke games. Wat echter meteen opvalt is dat de game middels gekleurde pijlen bij iedere bocht berekent wat de juiste manier is om deze te kunnen nemen. Zo kun je makkelijk zien wanneer je het gaspedaal even moet loslaten, zodat je voorkomt de bocht uit te vliegen en de crashen. In tegenstelling tot de soepele besturing van Hot Pursuit, geeft de besturing van Shift 2: Unleashed meer het gevoel dat de auto’s zwaar aanvoelen. Iets wat ook bijdraagt aan de beoogde realistische stijl. Dit leidt er trouwens ook toe dat fouten sneller worden gemaakt en dan met name bij het bochtenwerk.

Mijn race verliep eerlijk gezegd niet vlekkeloos, want er waren een paar nare bochten die ik onderschatte. Ik verloor op het begeven moment de controle van mijn auto en raakte op volle snelheid de kantlijn met de zijkant van mijn bolide. Mijn crash veranderde het zicht tijdelijk in een tunnelvorm en dat zorgde kort voor een handicap op de baan. Zie dit als een gepaste straf voor een fout die je hebt gemaakt. Nieuwkomers zijn dan ook geboden met vallen en opstaan beter te worden en ieder circuit hun hoofd te leren.

De populaire autolog feature uit Hot Pursuit maar in Shift 2: Unleashed opnieuw zijn opwachting. Hiermee kun je gereden tijden vergelijken met je vrienden en kun je zien welke auto’s er zijn gebruikt. Een erg slimme en welkome toevoeging in de game, aangezien het bij racegames vooral gaat om het winnen. Met de autolog kun je constant zien hoe goed (of slecht) de rest uit je lijst heeft gereden en kun je vervolgens je bloed zweet en tranen in zetten om dat te verbeteren. Indirect rekt het de speelduur ook ietwat uit op een positieve manier.

Toegegeven, het is niet makkelijk om racesim toppers als Gran Turismo en Forza tegen te gaan. Toch denk ik dat Shift 2: Unleashed het best goed zal gaan doen. De game heeft misschien wat overtuigingskracht nodig, maar er zitten een aantal elementen in die ontzettend tof zijn uitgewerkt. Het gevoel van realisme wordt door het hoge grafische niveau en het camera werk erg goed op de voorgrond gezet. Of Need for Speed Shift 2: Unleashed zijn concurrenten de baas gaat zijn, moet nog blijken maar de potentie voor een geslaagde racesim is duidelijk aanwezig.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s