Portal 2 (hands-on)

Geplaatst op: 28 februari 2011 door Erik Dekker in Impressies

Valve verraste destijds vriend en vijand met haar nieuwe ingenieuze puzzlegame Portal. In Portal kreeg je de beschikking over de zogenaamde ”Portal Gun”, waarmee je twee portalen in de muur kunt schieten die met elkaar verbonden zijn. Je kunt door deze twee portalen doorlopen om zo bij een anders onbereikbaar punt te komen. Dit brengt veel leuke mogelijkheden met zich mee op het gebied van moeilijke puzzels. En aan puzzels geen gebrek, want je hebt de pech gevangen als test rat te dienen in een laboratorium. De kwaadaardige robot GLaDOS zet je daarom ook vaak in de meest onmogelijk testkamers neer. Maar dat weerhoudt de doorzetters onder ons er niet van om door te zetten, toch?

De soms hersenkrakende puzzels werden afgewisseld met de nodige humor zoals een niet te versmaden cake aan het eind van de tunnel. Hoe kom je erop? Mijn tijd met Portal maakte me daarom vaak aan het lachen. Het is dan ook geen verrassing dat de game vele internetmemes kreeg en zo wereldwijd een groot succes werd. Weet Portal 2 net zo’n aangename ervaring te bezorgen als het origineel? Een uitgebreide hands-on sessie bij de EA Showcase in Amsterdam heeft mij een hoop geleerd.

Portal 2 speelt zich een paar honderd jaar af na het origineel. Je kruipt wederom in de rol van de vrouw die ook in Portal al haar hersencellen moest laten kraken om verder te komen..Je wordt wakker in een slaapkamer met meubels en een vreemd soort rails dat over het plafond verdeeld is. Na kort rond te hebben gekeken hoor ik een stem die mij vraagt naar boven en om mij heen te kijken. Het blijkt om een tutorial te gaan, die de basis handelingen even kort door met me wil nemen. Ook al ben ik net een paar minuten wakker, toch krijg ik de opdracht om weer onder de dekens te kruipen. Prima, ik was toch nog moe. Later word ik wakker vanwege geschreeuw op de achtergrond. De deur gaat uiteindelijk open en meteen wordt mij duidelijk waarom er een rails boven mij is. Er komt namelijk een blauwe robot hierover naar binnen gerold. Hij draagt de naam Wheatley en vertelt mij dat we hier snel weg moeten.

Hier begint Portal 2. Wat meteen duidelijk wordt dat ook deze game barst van de briljante dialogen en humor. Zo is Wheatley je metgezel tijdens het spelen en hij zal de gevaarlijke tocht die je volgt een stuk luchtiger maken met zijn gepaste opmerkingen. Zo vraagt hij of je wilt praten, door je op de X knop te laten drukken (mijn speelsessie was op de Playstation 3). Door daarop te drukken maak je een sprong in de lucht en antwoordt hij met ”Ok, dat is niet helemaal wat ik wilde horen, maar het is goed genoeg.” Dergelijke opmerkingen zetten de toon van de game en het zorgde ervoor dat ik constant met een brede grijns zat te spelen. Waar ik mij ook erg goed in kan vinden, is de keuze om bij een lift een bijpassend muziekje te stoppen. Ook Portal 2 ontkomt er niet aan, met aanstekelijke Jazz liedjes die op de achtergrond aanwezig zijn.

GLaDOS leeft blijkbaar nog en is niet zo blij met jouw aanwezigheid in het nu in verval geraakte laboratorium. Grote planten en onkruid hebben de plek geïnfiltreerd, verschillende elektriciteitskabels hangen los en verroeste objecten komen vaak voorbij. Deze zaken geven duidelijk een nogal sombere en claustrofobische sfeer met zich mee. GLaDOS wil meteen weer beginnen met tests en geeft je een Portal Gun. ‘All is forgiven, let’s just forget about the past’ krijg ik te horen. Yeah right. Wat haar rol in het vervolg is, durf ik nog niet te zeggen maar iets zegt me dat de game de nodige plotwendingen gaat krijgen.

Portal 2 zal het niet moeten hebben van vernieuwende elementen, maar bouwt ontzettend sterk voort op de al bestaande formule uit het origineel. De Portal Gun blijft een fantastisch hulpmiddel voor het oplossen van puzzels, omdat de realiteit vaak niet is wat het lijkt. Het verhaal in de singleplayer duurt ongeveer twee keer zo lang als Portal en daarnaast kun je ook nog eens een aparte verhaallijn doorlopen in een co-operatieve modus, die zowel online als split-screen is. Zie je het al voor je, vier portals om te gebruiken? Ik verwacht in de modus die je samen kunt spelen daarom ook ontzettend moeilijke puzzels en heerlijke chaos. Deze modus is tevens twee keer zo groot als de verhaallijn uit het origineel dus het moge duidelijk zijn dat Portal 2 geen Orange Box nodig heeft om te verkopen.

Tussen al die shooters en racegames door, biedt de game trouwens ook een zeer welkome afwisseling door je daadwerkelijk aan te moedigen iedere hersencel te gebruiken die je hebt om verder te komen. Bevrediging gegarandeerd, mocht je zonder hulp van het internet je mannetje staan. Ik twijfelde eerlijk gezegd of Portal 2 in de schaduw van zijn voorganger kon staan, omdat het niet makkelijk is om een nieuwe ip te overtreffen, maar het moet wel heel raar lopen mocht de game geen hoge ogen gooien straks. Na mijn speelsessie ben ik in ieder geval overtuigd geraakt en kan ik niet wachten om met de volledige versie aan de slag te kunnen. 22 april kan wat mij betreft niet snel genoeg komen.

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

reacties
  1. ertheadius zegt:

    Hmm, ik heb mij erg vermaakt met Portal maar de game was zo ongelofelijk kort. Toegegeven, ik moet Valve mijn complimenten geven over de ingenieuze puzzels, maar toen ik de credits al na vier uur zag, stond ik met mijn mond open van verbazing naar het beeldscherm te kijken.

    Ik hoop daarom dat Portal 2 echt wat langer gaat duren (dat staat ook in je preview), maar eerst zien dan geloven. Het is namelijk niet de eerste keer dat een ontwikkelaar haar beloftes niet nakomt.

Geef een reactie

