Dragon Age II (hands-on)

Geplaatst op: 25 februari 2011 door Erik Dekker in Impressies

Draken overmeesteren: wie heeft hier als kind nou niet van gedroomd? Het gevoel om als klein mens zo’n vuurspuwende kolossus op een epische manier neer te halen is ongetwijfeld intens. Het verbaast me daarom ook dat er verrassend weinig ontwikkelaars zich wagen aan een game met deze mytische wezens. Toch besloot ontwikkelaar Bioware, een van mijn meest gewaardeerde ontwikkelaars, zich te wagen aan een trilogie waarin draken een belangrijke rol spelen. Dragon Age: Origins, het eerste deel, werd een vrij groot succes vanwege de sfeer, de vele keuzes die je met je personage kunt maken en een stortvloed aan RPG elementen. Kan deel twee in de voetsporen treden van Origins? Weet de game aangenaam te verrassen? Wij ondergingen een speelsessie bij de EA Showcase voor de eerste impressies.

Het is goed om te weten dat hoofdpersoon Hawke uit Dragon Age 2 een mens is. Dit is opvallend, aangezien je in Dragon Age: Origins de keuze had om als mens, elf of dwarf door het leven te gaan. In die game had je hoofdpersonage echter geen stem, waar Hawke dat in deel twee wel heeft. Dit zou een hoop verklaren van de keuze die Bioware had gemaakt. Voordeel is wel dat je personage veel meer persoonlijkheid zal hebben. Een zwijgend personage kent zijn charmes door de eigen draai van stem die je erbij kunt denken, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op. Zowel de mannelijke- als de vrouwelijke versie van Hawke, zijn qua stem van hoog niveau en maken het makkelijk je te identificeren met hem/haar. Aan de mate van customization zul je ook weinig te klagen hebben. Hawke kun je namelijk naar eigen wens aanpassen tot deze aan jouw verwachtingen voldoet.

Helaas kon ik mij in de demo niet verliezen in de uitgebreide character customization editor. Wel kreeg ik de keuze om als Rogue, Mage of Warrior te spelen. Omdat mijn tweede playthrough in Origins een Mage is, was de keuze voor mij snel gemaakt. Met een aantal dodelijke spells zou ik het slagveld wel kunnen domineren. De talent trees in Dragon Age 2 zijn een stuk meer streamlined dan in Origins. Je hebt een aantal paden die je kunt bewandelen, welke elk hun eigen naam hebben. Zo kun je makkelijk zien welke kant je op wilt met jouw personage. Ben je als warrior graag een Tank (iemand die veel schade kan opvangen)? Dan volg je dat pad. Of ben je als Mage iemand die graag met vuur speelt? Dan kies je het pad van de Elementalist. Op deze manier zul je minder snel foute keuzes maken en dat is een verbetering op Origins, aangezien je na je keuze niet meer terug kon.  Gelukkig kun je dat wel in Dragon Age 2.

In de demo wordt het verhaal verteld door de ogen van een Dwarf. Vooralsnog weten we niet wat de rol van hem is, maar hij ziet eruit alsof hij het een en ander heeft meegemaakt en vol van het leven aan het genieten is. Maar goed, zo zien bijna alle Dwarfs eruit. Hij wordt ondervraagd door een nogal onrustige vrouw die wil weten waar de ”champion” Hawke zich nu bevindt. Hij vertelt haar dat hij op de vlucht is met zijn familie van de Darkspawn, de bloeddorstige mutanten uit Origins. Het scherm schakelt over naar het gezin en er moet meteen gevochten worden. Wat opvalt is dat de grafische stijl in een ietwat meer cartoonesk jasje is gestoken. Een realistische look kan soms riskant zijn omdat schoonheidsfoutjes eerder worden gezien. Dergelijke zaken vielen in Origins soms op, dus Bioware heeft op dit gebied een goede keuze gemaakt. Het verschil is echter niet groot, de typische Dragon Age sfeer is alom aanwezig, alleen de beelden op het beeldscherm zijn iets kleurrijker.

Het vechtsysteem zit in Dragon Age II ook wat dynamischer in elkaar dan de formule die zijn voorganger hanteerde. Verschillende aanvallen achter elkaar gebruiken gebeurt met aanzienlijk meer souplesse en dit geeft je veel meer het gevoel daadwerkelijk in het heetst van de strijd te zitten. De optie om het gevecht stil te zetten en rustig de tijd te nemen voor je tactieken, zal wederom aanwezig zijn. Waar ik in Origins zweerde bij deze pauze knop, betrapte ik mezelf er in de demo vaak genoeg op de snelkeuzetoetsen aan het gebruiken te zijn. Een combinatie tussen deze twee werkt trouwens perfect. Een mix tussen de snelle actie en het rustig uitdiepen van tactieken is een welkome toevoeging aan de game. Degenen, inclusief mijzelf, die bang waren dat Dragon Age II richting een hack&slash game zou gaan, mogen hierbij dus gerustgesteld zijn.

In Origins kon ik soms niet duidelijk opmaken welke gespreksoptie de juiste was. Bedoelde degene waari k mee stond te praten zijn opmerking sarcastisch? Of humoristisch? Bij het gebrek aan beter weten, kreeg ik soms ongewenste uitkomsten uit een diepgaande conversatie. Bioware heeft het gespreksysteem gelukkig drastisch veranderd en laat gesprekken nu verlopen middels een wiel waar opmerkingen naast staan die je kunt kiezen. Deze kun je het beste vergelijken met de manier hoe je in Mass Effect converseert. Waar Dragon Age II het op dit gebied echter anders zal doen dan Mass Effect, is dat je naast de gespreksopties ziet of het een positieve, boze, humoristische of sarcastische opmerking is. Op deze manier kun je in een oog opslag zien welke je het beste kunt kiezen als je besluit op je karma te letten.

Bioware zou Bioware niet zijn als je je save-files uit het origineel niet zou kunnen overdragen naar het vervolg. Ook Dragon Age II geeft je hiervoor de mogelijkheid en hint naar het feit dat gemaakte keuzes hun effecten hebben op de spelwereld waar je je met Hawke doorheen worstelt. Maar ook in Dragon Age II zul je voor een aantal moeilijke keuzes staan. Deze zullen daadwerkelijk impact hebben met de daarbij behorende gevolgen. Mij is door een EA medewerker verteld dat ook nieuwkomers veel plezier kunnen beleven aan Dragon Age II. Ze zullen wel een aantal belangrijke referenties naar Origins missen, maar verder is de game volledig losstaand. Goed om te weten, alleen ik zou alsnog beginnen vanaf het begin.

Het ziet er naar uit dat Bioware opnieuw goud in handen gaat hebben met Dragon Age II. De sfeer is weer lekker Dragon Age en de personages zijn goed om mee verbonden te raken. Een hoop andere noemenswaardige elementen uit Origins zijn ook wederom aanwezig en daarbij zijn een hoop schoonheidsfoutjes verbeterd. Toch vraag ik me af in hoeverre het vervolg gaat stralen. Ik miste toch een klein beetje die ”wauw” factor die ik wel kreeg bij het eerste deel. Misschien komt het omdat deel twee er ontzettend veel op lijkt en we toch meer van hetzelfde voorgeschoteld gaan krijgen. Iets waar natuurlijk niks mis mee is, want het is een succesvolle formule die wordt gevolgd. Maar ik moedig innovatie ook aan en misschien zou Dragon Age II daar iets meer van kunnen profiteren. Niettemin kijk ik na de speelsessie erg uit naar deze game. Het zullen weer bloederige veldslagen gaan worden en met vele Darkspawn die aan mijn wapen gaan worden gerijgd. Mooi, want laat mijn bloeddorstigheid nou net langzaam aan het opborrelen zijn.

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

reacties
  1. Frank Brouwer zegt:

    Geweldig!!!
    Serieus man, prachtig verhaal! Keep it up.

    En over Dragon Age 2… Tjah, wachten tot ik me pre-order op kan halen!😉

    Ga zo door!

    Gr Frank

Geef een reactie

