Darkspore (hands-on)

Geplaatst op: 24 februari 2011 door Erik Dekker in Impressies

Wie de naam Darkspore hoort vallen, zal ongetwijfeld het eerst denken aan een direct vervolg op de evolutiegame Spore. Althans, dat was bij mij het geval. Toch is dit verre van waar. Waar Spore vooral bekend stond als leven simulatie, legt Darkspore veel meer de nadruk op Action-RPG elementen met een belangrijke multiplayer toevoeging. Ik wist tot gisteren bar weinig over de game, maar na een interessante speelsessie op de EA Showcase, heb ik een heel aardig beeld over de game kunnen vormen. Wat kun je van Darkspore verwachten? Hoe steekt de game in elkaar? Je leest het in de hands-on sessie van de game.

Een van de weinige zaken die Darkspore met Spore gemeen heeft, is de uitgebreide creature editor. De bizarre aliens zijn wederom aanwezig en deze kun je qua uiterlijk naar eigen wens aanpassen. Nieuwe armor en body-parts kun je tijdens het spelen verdienen. Leuk detail is dat je uiteindelijk honderd verschillende personages krijgt om uit te kiezen, dus er zit voor ieder wel een goede basis voor een eigen personage bij. Je personage zal op den duur ook kunnen evolueren naar een krachtiger wezen, dus het loont om liefde en aandacht te schenken aan het toewijzen van nieuwe body-parts en uitrustingen.

Wat kun je met deze personages doen, zul je je misschien afvragen? De gameplay van Darkspore lijkt ontzettend veel op Blizzard’s alom populaire dungeon crawler Diablo. De kern van de game ligt namelijk bij het verzamelen van DNA (experience points om je personage mee te laten evolueren) en loot. Heel veel loot. De vijanden die je op je pad tegenkomt, zijn soldaten van de zogenaamde Darkspore, kwaadaardige aliens die zijn ontstaan uit een onstabiel DNA proces. Een wetenschappelijk ras heeft vervolgens een lange tijd aan het DNA gewerkt tot deze stabiel is geworden en daar zijn jouw personages uit voortgekomen. Een strijd tussen goed en kwaad is in de game dus duidelijk aanwezig.

Bij de meeste dungeon crawlers ben je verplicht het spel te doorlopen met één personage die je gaandeweg sterker maakt, maar Darkspore doet het op dat gebied net even anders. In de game kun je voordat je een missie begint, kiezen uit een groot aantal personages, waarvan je er drie mee mag nemen naar het slagveld. Helaas kun je deze drie niet tegelijk gebruiken maar heb je de mogelijkheid om te allen tijde tussen deze drie helden te wisselen met een simpele druk op de knop.  Wanneer je huidige strijder zich terug moet trekken naar de reserve stoel, zal deze ook langzaam wat health terugwinnen. Er zijn een aantal elementen die je personages gebruiken, zoals Plasma, Bio en Cyber. Ieder element ken zijn eigen effecten en dat versterkt de motivatie om vaak te wisselen tussen personages. Helemaal omdat het ene element meer of minder effect heeft tegen een bepaalde vijand. Er zijn een hoop combinaties voor een team mogelijk, dus het loont om te experimenteren.

Het vechtsysteem in Darkspore volgt de rode draad van games als Torchlight en Diablo. Je selecteert in principe een vijand en vervolgens kun je verschillende beschikbare aanvallen op je onwetende tegenstander laten neerdalen. Ook al brengt dit weinig nieuws op tafel, toch is het een formule in het genre dat simpelweg geen aanpassingen nodig heeft. Op papier klinkt het misschien saai, maar tijdens het spelen krijg je het soms met tientallen vijanden tegelijk aan de stok. Dan is snel en precies nadenken geen overbodige luxe. Deze bekende gameplay formule is zowel toegankelijk voor de casual als hardcore gamer en past duidelijk prima bij de game die de ontwikkelaar van Darkspore wilt maken.

Het vergaren van nieuwe levels gaat trouwens ook niet zoals de meeste games het doen. Je kunt je personage namelijk enkel sterker maken door deze nieuwe armor en abilities te geven. Deze vind je door vijanden af te maken en door het oppakken van DNA, welke dient als betaalmiddel. Het DNA kun je vervolgens in de Creature Editor gebruiken om nieuwe abilities mee te kopen. Persoonlijk vind ik het verslavend om stukje bij beetje mijn personage te perfectioneren. Ook hier weet Darkspore aan mijn behoeften te voldoen. Tijdens de speelsessie merkte ik namelijk op dat je in totaal twaalf slots met armor kunt toewijzen aan het wezen waar je mee speelt: zes cosmetische armor delen en zes die de status zullen verbeteren.

Waar Darkspore echter pas echt zal schijnen is in het multiplayer gedeelte. Je kunt de gehele game doorspelen met in totaal vier anderen. Dit betekent dat er in principe oneindige mogelijkheden zijn tot het combineren van verschillende krachten die de personages hebben. Let echter wel dat de loot wordt toegewezen aan degene die deze het eerst oppakt. Wie het eerst komt die het eerst maalt dus. Darkspore is daarom denk ik op zijn sterkst met een aantal vrienden die je goed kent en van nature vrijgevig zijn. En als je er samen niet uitkomt wie die ene prachtige uitrusting krijgt, dan kun je altijd nog elkaar de hersens in laten slaan in de 1 versus 1 PvP arena. Onze match bij de speelsessie eindigde niet zo best, maar het was een bloedstollend gevecht kan ik vertellen.

Wanneer je een missie hebt uitgespeeld, krijg je een beloning in de vorm van geld en loot. In Darkspore krijg je de keuze om deze loot in te zetten en deze te vergokken door een nieuwe missie uit te spelen. Slaag je in deze missie, dan krijg je aanzienlijk betere loot. Dit proces kun je meerdere keren herhalen. Het addertje onder het gras ligt is echter dat wanneer je ook maar een keer faalt, je je inzet kwijt bent. Het feit dat aan het eind van iedere missie een kolossale eindbaas op je te wachten staat, maakt het er niet makkelijker op. Soms is het dus beter om op een begeven moment eieren voor je geld te kiezen. Deze toevoeging aan het spel zorgt voor de nodige positieve spanning wanneer je toegewijd bent aan het perfectioneren van je personage. Keuzes maken is niet altijd makkelijk, dat moge duidelijk zijn.

Ik zal eerlijk bekennen weinig verwachtingen te hebben gehad van Darkspore, maar na de speelsessie kan ik niet anders zeggen dan enthousiast te zijn geworden. De game neemt een aantal succesvolle elementen van bekende games en geeft er vervolgens een eigen draai aan. Ik twijfel alleen of de game op den duur meer diepgang in het vechtsysteem zal krijgen, want dat zag er op het eerste oog ietwat eentonig uit. Sommigen zouden nu kunnen zeggen deze titel te gaan spelen ter opwarming van Diablo 3, maar daar doe je Darkspore geen eer mee aan. Omdat de game toegankelijk is voor zowel de casual- als de hardcore speler, zal het zich sowieso gaan afscheiden van de meeste concurrenten in het genre. ”Makkelijk om op te pakken, moeilijk om te perfectioneren”, zal het devies daarom luiden.

Action-RPG Darkspore ligt naar verwachting op 1 april (nee, geen grap) in de winkelrekken.

Mede dank aan Jeffrey Blokker

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s