Column: Een headset dilemma

Geplaatst op: 19 februari 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Vele hedendaagse ontwikkelaars schenken veel aandacht aan het grafische jasje in een game. Kosten noch moeite wordt gespaard om de speler onder te dompelen in een prachtige en geloofwaardige wereld waar een ”wauw-factor” niet in mag ontbreken. Over deze trend hoor je mij niet klagen, maar waar ik ook graag aandacht aan besteed is het geluid. Een game kan nog zo mooi zijn, maar als het geluid gewoon niet klopt in het totaalplaatje, dan kan het de desbetreffende game in mijn ogen breken. Voor een optimale spelervaring mag een degelijke headset daarom eigenlijk niet in je collectie ontbreken. Het oor wil tenslotte ook wat.

Tegenwoordig heb je professionele headsets die het geluid uit een game op zo’n manier stimuleren dat je echt het gevoel hebt in de spelwereld te zitten. Explosies in menig shooter die achter je virtuele soldaat tot ontploffing worden gebracht, die hoor je dan ook daadwerkelijk achter je door de headset. Hetzelfde geldt als deze situatie zich rechts of links van je voordoet. Ook hoor je verdachte voetstappen eerder aankomen, dus kun je sneller reageren op de situatie. Naast het feit dat het gevoel van immersie aanzienlijk groter wordt, krijg je ook nog eens een flink voordeel door eerder situaties in te schatten.

Het moge duidelijk zijn dat ik zo’n fijne koptelefoon aan wil schaffen. Maar wat betaal je nou voor een dergelijk apparaat? Nou, de prijsverschillen lopen ontzettend uiteen. Voor vijf tientjes heb je al een hele degelijke koptelefoon, maar daar zit doorgaans geen microfoon bij. Nee, als je het totaalplaatje wilt in hoge kwaliteit, dan zul je iets dieper in de buidel moeten tasten. Laten we het erop houden dat de prijzen variëren tussen vijftig en duizend euro, maar alleen de grootste audiofiel zal zich tot de top van deze prijscategorie richten omdat het verschil in geluid tussen duurdere headsets eigenlijk steeds kleiner wordt.

De headset die ik op het oog heb is de Astro A40. Het merk Astro staat al jaren bekend om het uitstekende geluidskwaliteit en draagcomfort die de headsets bieden. Daarnaast kun je ook een pakket kopen waar een mixamp bij zit, een apparaatje dat je de mogelijkheid geeft om bepaalde geluidseffecten meer op de voor- of achtergrond te plaatsen. Wil je het geluid in de game wat zachter zetten om de voicechat met je vrienden wat beter te kunnen volgen? Of geef je liever meer aandacht aan het krachtige geluid van een handgranaat die vlakbij moet ontploffen? Geen probleem als je een mixamp hebt. Het apparaatje vormt daarom denk ik een uitstekende toevoeging aan het ensemble.

De Astro A40 met mixamp kosten mij een slordige 250 euro met btw verzendkosten. Dat is een hoop geld, maar is het het waard? Degenen die hebben gekozen voor een dure professionele headset (van een willekeurig merk), hebben nooit teruggekeken op hun aankoop. Volgens hen is het een investering waar je een lange tijd plezier van kunt hebben. Ik twijfel eerlijk gezegd nog vanwege dit hoge bedrag maar een hoop irritaties als je shooters zit te spelen zullen achterwege blijven door dat eerder genoemde voordeel dat je behaalt door het dragen van zo’n headset. Misschien dat ik toch maar een poging ga wagen.

Heb jij zelf een dergelijke headset met surround sound? Zoja, wat vind je ervan? Heb je duidelijke voordelen en nadelen opgemerkt tijdens speelsessies? Schrijf een comment en laat je horen!

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s