Rift (deel 1): Het begin van een onvergetelijk avontuur

Geplaatst op: 11 februari 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Vandaag trappen we af met de eerste uit een reeks artikelen over de MMO Rift! In dit deel doorloop ik de eerste stappen met mijn nieuwe personage in de wondere wereld die deze game mij aanreikt.

Een goede maat van mij en tevens MMO-expert Pieter de Rycke, besluit ook in Rift zijn geluk te zoeken en zal zich aan mijn zijde voegen. Samen zullen we verschillende gebieden en dungeons doorlopen en gaan we uitzoeken of de game zich positief zal kunnen onderscheiden van andere grote MMO’s in het genre en of deze dus de moeite waard is om te spelen. Omdat MMO’s doorgaans kolossaal groot zijn, is het naar mijn mening beter om de middels een aantal artikelen, onze avonturen met je te delen en kun je zo een aardig beeld krijgen van wat Rift allemaal te bieden zal hebben.

Bijna iedereen die ik ken en World of Warcraft speelt heeft zich met zijn personage aan de ”slechte” kant gevoegd. Deze faction genaamd The Horde, bestaat voornamelijk uit Undead, Orcs, Trolls en Tauren (pratende koeien). Dat ook deze faction niet enkel bestaat uit kwade bedoelingen, kom je gaandeweg met spelen wel achter. Maar buitenstaanders zullen The Horde in ieder geval als eerste afschilderen als bad guys. Omdat we het hebben over een virtuele fantasy wereld, is het in principe ook best verleidelijk om precies het tegenovergestelde te doen als hoe je je in het echte leven zou gedragen.

Toch kies ik doorgaans voor de kant van de helden, waar het recht uiteindelijk altijd zal zegevieren. Uiteraard laat ik ook mijn kwaadaardige kant zo nu en dan eens de vrije loop in een digitaal universum, maar op de lange termijn voel ik me meer op mijn plaats bij het goede volk dat bestaat uit de bekende vriendelijke fantasy wezens. De op het eerste gezicht duister ogende kant van de Defiant in Rift zal dus nog even moeten wachten op mijn kostbare tijd. Nee, mijn personage zal voegen aan de kant van de Guardians.

Waar ik in World of Warcraft een Night Elf volwassen heb laten worden door deze door al het mogelijke gevaar heen te loodsen, kies ik in Rift voor een Dwarf, een traditioneler ras in het MMO-genre. Na wikken en wegen noem ik mijn personage Baeldin, een naam die naar mijn mening best goed past bij een Dwarf. Mijn behaarde makker kijkt alsof hij zin heeft in een goed potje vechten. En laat hij straks nou net op zijn wenken bediend gaan worden. Pieter kiest ook voor een dwarf en noemt zijn vrolijke bierdrinker Shotterke.

Meteen bij de eerste stappen die we mogen zetten, merken Pieter en ik dat er overal chaos heerst. Losgeslagen monsters en geesten zaaien dood en verderf in de omgeving om onze vestiging heen. Voordat we onze wapens trekken en onze collega’s in de strijd gaan helpen, worden we in de kraag gevat door een gids die ons wilt klaarstomen voor de eerste gevechten. Door een paar korte gesprekken, moet duidelijk worden welke kant ik met mijn personage op wil gaan. Omdat Baeldin een Mage is, kan ik kiezen uit een aantal verschillende richtingen waar ik met mijn toverkracht naar toe kan gaan. Word ik een Pyromancer die met dodelijke vuurspreuken het veldslag domineert? Of word ik een Warlock, die met duistere magie de nodige vervloekingen uitdeelt? Ik krijg de keuze uit een aantal opties, maar besluit op dit moment voor Pyromancer te gaan. Shotterke is een zelf een Cleric, een holy magic user die ook met een wapen overweg kan. Hij kiest het pad van de ”Purifier”. Ik krijg te horen dat ik uiteindelijk drie verschillende richtingen tegelijk mag volgen en dat ik op ieder gewenst moment kan wisselen tussen andere richtingen. De mogelijkheden om je personage perfect naar eigen wens op te bouwen, zijn dus in principe eindeloos.

Eenmaal klaar met het eigen maken van onze skills en spells, stormen we naar buiten en mengen we ons in het gevecht. Vele tientallen zombies en geesten bieden, waarschijnlijk door onze opgebouwde MMO-ervaringen, verrassend weinig tegenstand en worden binnen luttele minuten naar het hiernamaals gestuurd. De voorman van de krijgers wenkt vervolgens naar ons en beloont ons met sterkere uitrusting. Een grijns verschijnt op mijn gezicht, want als er iets is waar ik van houd, dan is het loot. Zoveel mogelijk. We bedanken hem en vechten onze weg naar de volgende nederzetting dat is overspoeld met kwaad. ‘Ons staat nog een onvergetelijk avontuur te wachten’, zeg ik tegen Pieter, terwijl ik een vlammenzee op een ongelukkige klopgeest laat neerdalen.

Met dank aan Pieter de Rycke voor het maken van de Screenshots!

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

Geef een reactie

