Column: waarom MMO’s niet werken op consoles

Geplaatst op: 9 februari 2011 door jensroyakkers in Nieuws

Geschreven door Jens Royakkers

In een MMO (Massive Multiplayer Online) game leeft je personage in een virtuele wereld, samen met anderen. Die wereld blifjt verder leven als je je op een begeven moment weer afmeldt. Het gaat gepaard met het verkennen van gebieden en het behalen van een zo hoog mogelijk level. Het genre heeft bewezen om winstgevend te zijn. De meeste, bijna alle, MMO’s zijn echter alleen op de PC te vinden, terwijl er tegenwoordig zo ontzettend veel games op verschillende platforms uitkomen.

PC-gamers zijn nogal trouw aan hun muis en toetsenbord. De besturing van een MMO vraagt daar ook naar, vanwege de ‘point and click’ besturing en de uitgebreide menu’s vol met spells, items en andere opties die essentieel zijn voor het overleven in een digitaal universum. Dit is iets wat je met een controller onmogelijk kunt bedienen. De enige optie is om de besturing volledig te herzien, wat dan ook meteen de speelstijl van het spel zal veranderen. Kijk maar naar DC Universe Online, je hebt een paar hoofd-acties en een paar spreuken als bijzaak in een sub-menu. Nee, op dat gebied zal de PC-versie van de game aanzienlijk completer aanvoelen.

Om een MMO te kunnen laten werken, heb je uiteraard ook servers nodig. Als je dit op een console wil doen, dan moet je via de grote jongens als Microsoft en Sony werken. De uitgever van de MMO in kwestie kan dan namelijk zijn eigen servers niet gebruiken. Xbox Live is volledig gesloten, want alles moet via de servers van Microsoft gebeuren. Sony is hierin iets makkelijk en stelt het Playstation Network iets meer open, maar er zijn nog een hele hoop beperkingen voordat een dergelijke digitale wereld speelbaar zal zijn op een console. Ook krijgen zowel Sony als Microsoft een deel van de winst en rekenen ze tevens kosten aan voor het gebruik van hun servers.

We zullen MMO’s dus nog niet snel in grote aantallen zien verschijnen op de console. De besturing moet sterk aangepast worden, wat er toe leidt dat de speelstijl van het spel zal veranderen. Xbox Live gebruikers betalen al een maandelijkse som, dus enige extra kosten zullen verre van welkom zijn. Misschien dat ontwikkelaars meer succes zullen boeken op volgende generatie consoles. Ik ben benieuwd.

Jens schrijft voor onze collega’s van Shokkers.be en deelt regelmatig zijn mening in een column. Onze eigen visie op games-gerelateerde zaken kun je tevens hier vinden.

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Ik kan hier heel goed inkomen. Final Fantasy XI heeft een verwoede poging gedaan, maar faalde miserabel hard mede vanwege de extra kosten. Je moest bijvoorbeeld extra betalen bij ieder nieuw personage. Daarnaast kostte de MMO je maandelijks een bedrag BOVEN de Xbox Live kosten. Je blijft maar bezig:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s