De casualisering van Call of Duty

Geplaatst op: 3 februari 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Met der jaren ben ik een aardig grote fan geworden van de Call of Duty reeks. Het begon allemaal met deel drie, die mij in eerste instantie aantrok vanwege de optie om te kunnen split-screenen online. Tot op heden blijf ik het een fantastische toevoeging vinden in games en toen ik hoorde dat ontwikkelaar Treyarch dit ook weer in Call of Duty: Black Ops zou stoppen, maakte ik stiekem een sprongetje van enthousiasme.

Maar één van de meest voornamelijke redenen waarom ik de serie een warm hart toedraag, is dat de matches die je speelt van relatief korte duur zijn. Als je in je drukke dagschema niet zoveel tijd hebt om lange gamesessies te houden, dan kun je net zo goed een paar korte maar zenuwslopende gevechten aangaan met andere spelers op het slagveld. Toch ben ik met der jaren het een en ander gaan opmerken in de community, zaken die mij eerlijk gezegd niet zo positief zijn bijgebleven.

Welke zaken bedoel je, zul je je wellicht afvragen? Nou, ik merk dat de intelligentie van spelers in ieder nieuw deel van de reeks aanzienlijk af neemt. Waar je in Call of Duty: Modern Warfare (het eerste deel welteverstaan) en World at War nog aardig je best moest doen om als overwinnaar uit de strijd te kunnen komen, kun je in Modern Warfare 2 en Black Ops door de slagvelden heen rennen met twee vingers in je neus. Of het nou kwaadwillende spelers zijn uit het vijandige team, of kameraden uit mijn eigen groep,blijf ik vrij vaak met vraagtekens achter na menig gevoerde match.

Ik kan mijn verwarring het beste uitleggen met een goed voorbeeld. Call of Duty games kennen aardig wat verschillende multiplayer modi. Stél dat ik een potje ‘Domination” ga doen. In Domination kent het slagveld drie punten die je met je team kunt veroveren. Hoe meer punten je aan je zijde hebt gekregen, hoe sneller de score het eindpunt zal halen. Maar wat doet 75% van de spelers? Ze lopen er simpelweg omheen. Van teamverband is weinig sprake, omdat velen wellicht denken dat ze zich hebben gewaagd aan een potje Deathmatch. En ook op dat gebied komen ze niet ver, want  scores van twee kills om vijfenveertig (!) deaths ontbreken namelijk bijna nooit op de lijst met behaalde resultaten. Dit is slechts een van de vele scenario’s die ik ben tegengekomen. Waar doen ze het dan voor, vraag ik me af?

Enigszins snap ik de trend die ontwikkelaars met de reeks volgen wel: door het toevoegen van killstreak-awards (beloningen zoals airstrikes en attack dogs, wanneer je veel kills maakt) en auto-aim (wat betekent dat de richter van je geweer automatisch naar de vijand gaat), trekken natuurlijk de massa aan. Nu kunnen zelfs huisvaders met een fulltime baan hogere scores halen dan ooit en ook kinderen op de middelbare school zullen minder te klagen hebben over hun geboekte resultaten in de virtuele loopgraven. Anderszins werkt dit wel degelijk in het nadeel voor de wat meer ervaren spelers onder ons. Meerdere malen heb ik mijn vrienden over de headset horen klagen over de oneerlijke uitkomst van een bloedstollend gevecht op leven en dood. Die stomme auto-aim sheeft het weer eens verpest!

Ik zal niet ontkennen dat ik deze klachten best goed begrijp. Want wat doen je opgebouwde vaardigheden er nou nog toe als je virtuele bloed zweet en tranen vaak toch zullen worden weggewuifd omdat het spel besluit de wat meer onervaren speler ook een kans te geven? Vroeger oefenden we gewoon tot we goed genoeg waren. Vele controllers moesten het loodje leggen omdat we door ons doorzettingsvermogen steeds maar beter wilden worden. Dat lijkt nu verleden tijd, althans in Call of Duty games. Ik hoop dat deze trend van ”casualisering” een beetje binnen de perken blijft, anders voorzie ik nog een hoop boze gezichten van andere fanatieke spelers verschijnen. Desalniettemin kan ik de game simpelweg niet naast me neerleggen. Als dergelijke irritaties achterwege blijven dan is Black Ops namelijk verslavend genoeg om me dicht achter de beeldbuis geplakt te houden.

Nu je je een beetje kunt voorstellen hoe ik over Call of Duty denk, ben ik wel benieuwd hoe jij er tegenover staat. Schrijf een comment en laat je horen!

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

Geef een reactie

