Alles wat we tot nu toe weten over The Elder Scrolls V: Skyrim

Geplaatst op: 11 januari 2011 door Erik Dekker in Nieuws

In het artikel waar we voor het eerst kennis maakten met The Elder Scrolls V: Skyrim, bespraken we al wat je van Bethesda’s nieuwe troetelkind ongeveer kunt verwachten. De totale lijst aan info die Amerikaans gamesblad Game Informer onlangs vrijgaf, was echter teveel om op te noemen. Daarom wijden we er hier een apart artikel aan, met een overzichtelijke opsomming van wat we tot nu toe weten van de game. Een vrij groot deel hebben we al eerder besproken, maar er staan ook een aantal interessante nieuwe feiten in!

Het verhaal van Skyrim

  • Skyrim speelt zich 200 jaar af na de gebeurtenissen in The Elder Scrolls IV: Oblivion, maar is geen direct vervolg. Er zullen echter wel enkele knipogen voorkomen richting dit deel.
  • Jij kruipt in de rol van de laatst overgebleven Dragon Born. Jouw taak is om de draken af te slachten die Skyrim onveilig maken en met name de Dragon God Alduin, beter bekend als The World Eater.
  • De mentor die je begeleidt in je avontuur heet Esbern en is een van de laatst overgebleven Blades. Esbern’s stem wordt verzorgd door Max Von Sydow (speelt onder andere in de film Minority Report)
  • Jouw personage krijgt de taak om de zevenduizend stappen tellende trap te beklimmen om bij The Greybeards uit te komen, oude wijze mannen die je speciale training kunnen geven om de draken aan te kunnen.

De wereld van Skyrim

  • Todd Howard van Bethesda meldt dat je ongeveer zes of zeven verschillende soorten landschappen in Skyrim kunt vinden.
  • Er zijn vijf immens grote steden waarin ieder hoekje een gaatje verkend kan worden.
  • Het is mogelijk om ”fast-travel” te gebruiken bij locaties die je al eerder hebt gevonden.
  • Er zijn welgeteld tien verschillende rassen in Skyrim te vinden.
  • Je kunt verschillende beroepen uitoefenen. Denk hierbij aan Blacksmithing, Mining, Enchanting, Cooking, Alchemy, Woodcutting en Farming. Ieder beroep komt jouw personage op verschillende manieren ten goede.
  • Voorwerpen laten vallen op de grond kunnen verschillende gevolgen hebben. Soms rotten deze simpel gezegd gewoon weg, maar in andere gevallen komt er een kind op je afgerend en vraagt of je deze niet meer wilt hebben. In een ander scenario kunnen twee voorbijgangers vechten om wie je onnodige prul mag krijgen.
  • De wereld van Skyrim schijnt veel meer levendig en gedetailleerd te zijn dat het universum in Oblivion. Je kunt dit keer veel verder in de verte kijken en elke afstand wordt beter te overbruggen.
  • De verschillende landschappen worden bevolkt door een grote variatie aan fauna. Zo zul je onder andere sabeltandtijgers en mammoeten op je pad tegen kunnen komen.
  • Kleinere draken zullen constant over de luchten waken, wat er op neer komt dat hun rol dit keer meer op de voorgrond komt te staan. Je zult ze blijven tegenkomen tot op het eind van de verhaallijn.

Missies

  • Door middel Bethesda’s nieuwste snufje technologie genaamd het ”Radiant Story Telling”, houdt de game al jouw acties en keuzes in de gaten houdt en zal hier op in spelen, van de kleinste details die op je pad komen tot aan de grote plotwendingen in de main quest.  De manier hoe jouw speelstijl in elkaar steekt, zorgt voor unieke en onverwachte belevenissen die op je pad zullen komen. Waar ben je tijdens je avontuur allemaal geweest? Wie heb je dood gemaakt? Welke wapens en uitrustingen heb je zoal gevonden? Welke vrienden en vijanden heb je gemaakt? Dit zijn slechts voorbeelden van wat de game gaat onthouden en speelt daarop in. Dit moedigt je aan om Skyrim meerdere keren uit te spelen met verschillende personages.
  • Een voorbeeld van het Radiant Story Telling: stel dat een winkelbediende je naar aankijkt en je besluit hem daarom van het leven te beroven, dan zal hij niet meer terugkomen. Één van zijn dierbaren zal de winkel vervolgens overnemen en zal dan zijn waar aan gaan bieden. Als je slachtoffer echter een quest voor je klaar had liggen, dan is het mogelijk dat zijn zus jou alsnog de opdracht zal geven. Maar de kans bestaat ook dat ze dit niet doet, want je tijdens je avontuur zou je er wel eens voor kunnen hebben gezorgd dat je een gezochte crimineel bent geworden. Zelfs de kleinste acties kunnen in de game dus consequenties hebben.
  • Duels voeren met andere inwoners van Skyrim wordt vernoemd.
  • De game moedigt je aan om missies te volbrengen op plekken die je nog nooit hebt bezocht. Als voorbeeld nemen we een hulpeloze vrouw die je smeekt om haar kindje te redden die ergens wordt vastgehouden, dan zal de game je naar een dungeon sturen waar je nog nooit een voetstap in hebt gezet. Vervolgens staan er daar vijanden op je te wachten die perfect passen bij je krachten en zwakheden.

De vriendelijke en onvriendelijke gezichten van Skyrim

  • De overtuiging van gezichten zijn in Skyrim drastisch verbeterd. Emoties komen dit keer aanzienlijk overtuigender over dan in vorige Elder Scrolls Games, waar personages soms wat houterig en levenloos overkwamen.
  • Gesprekken voeren met personages zullen in tegenstelling tot vorige Elder Scrolls en Fallout games niet meer op een ingezoomde manier voorkomen. Dit keer krijgen anderen de vrijheid om tijdens het praten weg te lopen of door te gaan met hun dagelijkse bezigheden.
  • Wanneer je in de buurt van een groep pratende mensen bent, dan kun je belangrijke details van de conversatie in je opnemen, zoals verloren schatten of ongewone situaties waar je de helpende hand bij kunt bieden. Deze details komen in een aparte log te staan, die je ten aller tijden na kunt lezen

Gevechten

  • Je hebt twee handen, dus waarom zou je niet van allebei gebruik kunnen maken? Juist! Daarom kun je in Skyrim interessante wapen combinaties gebruiken, op de manier die jij zelf wenselijk vindt. Naast de optie om lichte wapens te dual wielden, kun je wapens ook wisselen van hand. Leuk extraatje is dat je een enkele spreuk in de ene hand kunt combineren met een wapen in de andere hand, maar ook twee spreuken tegelijk kunt gebruiken voor de nodige desastreuze gevolgen. De mogelijkheden op dit gebied zijn in principe eindeloos.
  • Wapen en uitrusting combinaties kun je heel makkelijk samenstellen en het wisselen hiertussen gaat veel sneller.
  • Ieder wapen en vijand kent zijn eigen brute executies die je uit kunt voeren.
  • De kracht van een pijl en boog is in Skyrim doeltreffender dan ooit, maar duurt iets langer om te gebruiken.
  • Er zijn vijf soorten magie beschikbaar in de game. Oblivion had er zes, maar dit keer zal Myticism verdwijnen. De spreuken uit deze klassen zullen echter worden verdeeld over de klassen die zullen blijven.
  • Achteruit rennen gaat nu langzamer, waardoor je niet zomaar een goedkope ontwijkende manoeuvre uit kunt voeren.
  • Vijanden rennen dit keer niet als een bezetene met getrokken wapens op je af. Omdat ieder type vijand in Skyrim geniet van unieke bewegingen en vechtstijlen, zul je ieder gevecht tactisch moeten benaderen.
  • Omdat je een Dragonborn bent, krijg je daarom unieke vaardigheden genaamd ”Dragon Shouters” tot je beschikking. Door de zielen van draken te absorberen stromen de krachten van deze ongelukkige vlieger door je heen. Er zijn meer dan twintig Dragon Shouts en elke Shout kan worden uitgesproken door drie woorden succesvol uit te spreken. Sommige Shouts zullen anderen wegblazen, de tijd vertragen, je teleporteren of zullen zelfs een draak oproepen. Het loont dus om te experimenteren met verschillende Shouts.

Het verkrijgen van nieuwe levels

  • Je zal in Skyrim geen klassensysteem vinden. Je eigen speelstijl vormt op den duur hoe je personage in elkaar zal steken. De skills van bepaalde wapens en vaardigheden zullen logischerwijs verbeteren wanneer je deze vaker gebruikt. Omdat je overal experience voor krijgt, kun je op deze manier zelf bepalen hoe je speelt.
  • Iedere keer als een skill omhoog gaat, draagt dat bij aan het groeien in levels. Ieder nieuw level geeft je standaard een verbetering in je levenspunten maar geeft daarnaast ook een kans om extra punten te stoppen in je magicka, stamina of simpelweg in een nóg grotere levensbalk.
  • Er zijn achttien verschillende skills in Skyrim te vinden, waaronder Illusion, Destruction, Restoration, Enchanting, enzovoorts.
  • Het levelsysteem is vrij simpel. Tot level 50 kun je ieder nieuw vergaard level een ”perk” kiezen, die je personage op een unieke manier sterker maakt. Denk hierbij aan de perks van Fallout 3 en Fallout: New Vegas Wanneer je deze hoogte hebt bereikt kun je in principe gewoon nieuwe levels vergaren maar zal het drastisch langzamer gaan en kun je geen perks meer kiezen. De tijd die je nodig hebt om level 50 te halen duurt volgens Todd Howard van Bethesda ongeveer net zo lang als het behalen van level 25 in Oblivion en Fallout 3.
  • Er zijn meerdere dozijnen aan perks waar je uit kunt kiezen. Voorbeelden zijn perks waarbij je dagger meer schade zal uitrichten wanneer je in stealth zit
  • Op de officiële fora meldden velen dat ze niet blij waren met de manier hoe vijanden in Oblivion sterker werden, wanneer jouw personage dat ook werd. Bethesda antwoordde daarop met het volgende bericht: ”Al onze games volgen lichtelijk een weg waarbij vijanden sterker worden wanneer jouw personage in levels toeneemt. The Elder Scrolls V: Skyrim zal eenzelfde formule hanteren als die uit Fallout 3 en niet van Oblivion.”

Algemeen

  • Skyrim kun je spelen zonder HUD.
  • De derde persoons-perspectief wordt aanzienlijk verbeterd ten opzichte van vorige Elder Scrolls games.
  • Personages kunnen nu sprinten, wat overigens stamina zal kosten. Dit zorgt ervoor dat je in het heetst van de strijd snel een beschutte plek op kunt zoeken.

Tot zover de informatie die tot nu toe bekend is over The Elder Scrolls V: Skyrim. Het is een lange lijst aan nieuwe features en verbeteringen op bestaande concepten. Als je na het lezen van al deze info sterk behoefte hebt aan wat beelden van de game dan kun je de scans je hier vinden. Stiekem is het best jammer dat Bethesda ons nu al zo verwent met updates, want dat maakt het wachten op deze game alleen maar ondraaglijker.

Update: In het meest recente artikel over Skyrim dat op Gamegasm is verschenen, gaan we dieper in op de engine en Radiant Story.

Mede dank aan Xbox360achievements.org!

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter!

reacties
  1. Shawbrook zegt:

    Goed stuk, handig zo’n overzicht.🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s