Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 – ”geen ultieme ervaring”

Geplaatst op: 17 december 2010 door Jelle Versee in Reviews

Het verhaal van Naruto, de jongen met een nine-tailed demon fox opgesloten in zijn lichaam, gaat verder in deze beat-em up game. Hierin is de held van de serie al heel wat ouder en heeft hij een aantal nieuwe technieken aangeleerd gekregen van zijn leermeester “Pervy-Sage” Jiraiya. In dit vervolg moet Naruto het opnemen tegen de zogenaamde “Pain”, die niets liever wil dan de wereld te verwoesten door middel van een grote dosis pijn en vernieling. Door gebruik te maken van de demonen in de wereld wil Pain sterker worden en gebruikt hiervoor een groep van handlangers om deze demonen op te sporen en gevangen te nemen. Deze groep van volgelingen worden de  “Akatsuki” genoemd. Leden van deze groepering zal je tijdens de loop van het verhaal eigenhandig mogen bevechten. Maar is Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 een goede game? Geeft deze game je een bevredigend gevoel bij het redden van de wereld met al je superkrachten?

Awesome

Grafisch noemenswaardig: de cellshaded graphics in Ultimate Ninja Storm 2 zijn een genot om naar te kijken en passen daarbij precies goed bij de stijl die ook in de anime serie wordt gebruikt. Ook al hebben we deze keuze van graphics al eerder in games als Eternal Sonata gezien, toch verveelt het nagenoeg niet. En daarbij is het een goed alternatief voor een realistisch ogende look, waarin fouten eerder worden opgemerkt. Het grafische jasje zorgt er tevens voor dat gevechten er visueel prachtig uitzien en aanvallen vloeiend op elkaar overlopen.

Interactieve bossbattles: door middel van interactieve knoppen combinaties worden bossbattles een heel stuk intenser en heb je ook nog eens een kans extra aantal filmpjes te unlocken. Deze filmpjes rekken de speelduur van de game ietwat uit en dat is een pluspunt in mijn boek voor een game die in ongeveer zes uur uit te spelen valt.

De verhaallijn van de anime wordt behouden: in sommige games gebaseerd op series of films wordt de verhaallijn omgevormd om zo een grotere of betere game verhaallijn te maken. Gelukkig werd in deze naruto dat niet doorgevoerd en heeft men zich toch zo veel mogelijk aan de serie gehouden.

Awful

Slecht ontwerp: hier heb ik het dan vooral over de laadtijden in het spel. Het spel “Naruto: Rise of a Ninja” bevatte een gehele stad waarin je vrij kon rondlopen en side quests kon gaan ondernemen. In deze game moet je blijkbaar een laadscherm hebben tussen elk stuk van de stad en dan heb je nog is in elk gedeelte een laadscherm om een winkel binnen te komen. Heel vervelend en werkt enorm vertragend voor de gameplay.

Verder heb ik nooit een game die geclassificeerd werd als een ”open-wereld” game zo lineair zien aanvoelen. Er wordt mij veel te weinig vrijheid aangeboden om te gaan en te staan waar ik wil.

Onnoemelijk vervelende bugs: ik weet niet of dit in elke Naruto zo is maar wanneer ik tijdens mijn speelsessies rondloop met mijn character, is deze meerdere malen geneigd om vast te komen in stukken waar je niet kan lopen, ook al heb je de stick van je controller volledig naar voren geduwd. Deze “bug” is nogmaals zeer vertragend en werkt ontzettend op de zenuwen.

Zeer slechte balancering: in vorige Naruto’s kon je upgrades en extra ninjutsu’s kopen om zo sterker te worden in het game. Nu merkte ik zeer weinig verschil met Naruto in het begin van het spel en op het einde. Eigelijk was er geen verschil te merken. Je kan met dezelfde aanval je vijanden praktisch in 3 moves neerhalen (behalve bij bossfights waar je deze aanvallen niet kan gebruiken). Bossgevechten moet je soms eerst enkele malen met een ander character bevechten alvorens je in het hoofd gevecht komt met deze boss. Nu zit het zo, zoals hierboven aangegeven, dat je in eerdere gevechten de boss in een aantal slagen kan verslaan zonder zelf maar ook een schrammetje aan over te houden. Als je hem dan uiteindelijk in het hoofdgevecht tegen komt, heb je ineens de helft van je krachten niet meer en dien je hem met basis moves te bevechten en heeft de boss blijkbaar ineens dubbel zoveel levens als voorheen.

Eentonige combo’s: tijdens gevechten waar je je chakra tot jouw beschikking hebt kan je gevechten vrijwel uitspelen door steeds dezelfde move te hanteren. Dit zorgt voor een zeer eentonige gameplay. Ik wil dan ook hier een oproep doen aan de makers om het combat systeem van “Rise of a Ninja” te behouden. Hierbij kon je combo’s uitvoeren door de juiste “jutsu” (hand combinatie) uit te voeren en zo een reeks aan verscheidene combo’s tot jouw beschikking te hebben.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 is geen hoogvlieger en zal dus enkel gewaardeerd kunnen worden door die-hard fans van de serie. Vele elementen in het spel zorgen voor irritatie waardoor de zin om collectibles te gaan verzamelen of side-quests te gaan doen niet echt gemotiveerd wordt. Als je toch zou besluiten van de collectibles te gaan halen verwacht dan geen grootse beloningen, enkel een achievement is hiermee te behalen. Ik mis dus verscheidenheid en een soort groei die het spel mij nagenoeg niet weet te bieden. Het lonkende grafische jasje weet enigszins wat goed te maken, maar weet de game niet uit de ”middelmatige zone” te trekken.

Als er een vervolg zou komen, dan zou het veel beter om deze in de stijl van “Rise of a Ninja” te maken in plaats Ultimate Ninja Storm. Het moge dus duidelijk zijn dat Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 niet bepaald garant staat voor kwalitatief hoogstaande speeluren. Ik hoop daarom ook dat de ontwikkelaar leert van deze tekortkomingen en deze netjes weg werkt in een mogelijk vervolg. Want de potentie voor een tof spel is er zeker.

Deze recensie van Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 is gebaseerd op de Xbox-360 versie. De recensent deed er een 6-tal uur over om de storyline uit te spelen en wilde zo snel mogelijk doorgaan in verband met hoge vormen van irritatie. De meeste vijandige ninja’s werden daarom ook snel en koudbloedig afgemaakt, of werden simpelweg ontweken. Deze laatste groep heeft daarom ook veel mazzel gehad, aangezien een confrontatie met Naruto’s vele superkrachten hoogstwaarschijnlijk tot een fatale afloop voor de ongelukkige tegenstander hebben geleid.

Volg Jelle Versee op Facebook en Twitter!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s