Laptop weer terug en klaar om overuren te gaan draaien

Geplaatst op: 6 december 2010 door Erik Dekker in Hardware, Verhalen

Zoals je misschien hebt kunnen zien, is het opvallend stil op de blog geweest de afgelopen dagen. Dit komt omdat ik mijn laptop onverwachts naar een vriend ter reparatie heb moeten brengen. Op een begeven moment besloot mijn trouwe notebook er de brui aan te geven en weigerde nog werk te verrichten. Dit zal ongetwijfeld zijn gekomen door een korte afwezigheid van enige antivirus programma’s op dat moment.

Het is tegenwoordig niet makkelijk een degelijk programma te vinden die virussen en spyware keihard tegengaat, want ieder persoon heeft weer zijn of haar eigen voorkeur. De ene raadt mij AVG aan omdat deze precies doet wat je wilt, terwijl een ander zweert bij Kaspersky antivirus. Iedereen is het er echter unaniem over eens dat het programma Norton antivirus verre van voldoende presteert, onder andere omdat deze dermate veel werkgeheugen in beslag neemt als er wordt gescand. Dit zal ongetwijfeld een van mijn valkuilen zijn geweest in de zoektocht naar optimale laptop prestaties.

Omdat ik op een begeven moment meerdere keren een blauw scherm met witte letters voor mijn neus te zien kreeg en daarnaast constante meldingen van inkomende virussen en spyware, vond ik het de hoogste tijd om harde maatregelen te nemen. Een backup van mijn belangrijkste bezittingen werd gemaakt, waarna mijn laptop een zogenaamde ”hard reset” zou ondergaan zodat Windows Vista plaats mocht maken voor Windows 7. Een uitstekende keus, zo blijkt achteraf, aangezien mijn laptop wederom nieuw en fris aanvoelt, alsof deze net uit de verpakking is gekomen. Ik kan nu gelukkig weer met een schone lei beginnen en mijn laptop opnieuw in de rol van onderdanige slaaf zetten.

Geef een reactie

