Blacklight: Tango Down – ”Vol potentie maar mist doel”

Geplaatst op: 1 december 2010 door Erik Dekker in Reviews

Zonder enige twijfel is het shooter-genre het meest voorkomend op het gebied van games. De concurrentie tussen dergelijke titels is moordend en als je jouw game boven de rest wilt uit laten steken, dan is innovatie en kwaliteit een verplichting. Zombie Studio’s zag ongetwijfeld enige kansen liggen en bracht deze zomer de arcadegame Blacklight: Tango down uit. Onlangs is ‘ie ook voor de PlayStation 3 verschenen. Het uitstekende moment om te kijken of deze titel weet te overtuigen? Of beter gezegd, is Blacklight vijftien euro waard?

Downloadbare games hebben zich sinds de komst van de huidige generatie consoles sterk ontwikkeld. Waar op deze spelcomputers destijds het woord ‘arcade’ de naam eer aan deed met heruitgaven van oude spellen, zoals bijvoorbeeld Pac-man en Golden Axe, vinden wij nu soms ook volwaardige titels staan in de virtuele downloadbibliotheek van de Playstation 3 en Xbox 360. Titels die, ondanks dat deze niet meer kosten dan een tientje, zeker niet onderdoen voor sommige spellen die voor de volle prijs in de winkel liggen. Op bepaalde punten valt Blacklight: Tango Down precies in dit figuurlijke straatje. Op andere, belangrijke fronten totaal niet.

Voor een intense singleplayer ervaring klop je in deze game bijvoorbeeld niet bij het goede adres aan. Er zijn slechts vier missies beschikbaar die je in je eentje maar ook coöperatief kunt spelen. Op de gebieden en opdrachten die je constant voor je kiezen krijgt na, zul je weinig verschil in deze missies tegenkomen. De rode draad bestaat in principe uit het neerknallen van een aantal vijanden, waarna je iets moet hacken door middel van een mini-game, waarna dit patroon zichzelf herhaalt. Op zich hoeft dit totaal geen minpunt te zijn, want als je het simpel bekijkt zijn alle shooters qua opzet zo in elkaar gezet en zijn zeker arcadespellen bedoeld voor fijn hersenloos vermaak.

Bovendien is de intelligentie van de computergestuurde vijanden zonder meer indrukwekkend. Zelden zul je ze domweg staand op jou zien schieten in naam van hun vaderland. Nee, als je niet oppast, dan bespreken ze vliegensvlug tactieken en zullen ze je omsingelen. Dergelijk vernuft kunnen vijanden in sommige volwaardige shooters zich zelfs niet permitteren. Een leuk detail is dat je ervaringspunten kunt verdienen in deze missies die je mee kunt nemen naar de multiplayer. Hiermee kun je weer nieuwe uitrustingen en wapens vrijspelen.

En van de multiplayer moet Blacklight: Tango Down het hebben. De offline missies voelen namelijk aan als een training voor het online geweld. Bij de multiplayer moet je denken aan modi waar je elkaar simpelweg moet afschieten om als winnaar uit de bus te komen, maar er is ook een speltype waarbij je verschillende punten op de map over moet nemen. Je hoeft dus geen baanbrekende opdrachten uit te voeren. Waar de game zich echter onderscheidt van andere shooters is het feit dat iedere speler, zowel in de single- als de multiplayer, voor een korte tijd de zogenaamde HRV (Hyper Reality Visor) in kan schakelen. Dit houdt in dat je met een druk op de knop alle vijanden, ammunitie en Eerste Hulp-kits kunt spotten door muren en obstakels heen. Vooral in online matches is dit een toffe en waardevolle toevoeging, aangezien ‘campen’ op deze manier hard bestraft wordt en de bloedstollende actie in principe constant bezig is. Bijkomend feit is dat de maps in de multiplayer vrij klein zijn, dus je kunt je voorstellen dat er altijd geschoten wordt. Dit alles gaat gepaard met een besturing die verrassend goed is voor een arcadegame. Met een zeer simpel besturingsysteem dat overeenkomt met shooters als Call of Duty, is Blacklight: Tango Down vrij toegankelijk.

Wat ik echter mis is het gevoel van beloning, in ruil voor mijn virtuele bloed, zweet en tranen. Ook al kun je nieuwe uitrustingen en wapens vrijspelen, toch mis ik de bevrediging bij iedere soldaat die het loodje legt door mijn schietijzer. Misschien komt het omdat in bijna iedere match ‘lag’ aanwezig is, wat er toe leidt dat een gevecht minder met vaardigheden te maken heeft en meer met geluk. De singleplayer-missies ontmoedigen enthousiastelingen die het gevecht alleen willen aangaan. Word je eenmaal doodgeschoten, dan moet je helemaal opnieuw beginnen, ongeacht op welk punt van de missie je je bevindt. Nee, als je er zonder kleerscheuren doorheen wilt komen, dan moet je een paar vrienden optrommelen die je kunnen helpen. Een systeem waarbij je weer begint bij een ‘checkpoint’  als je dood zou zijn gegaan, zou zeker geen overbodige luxe zijn geweest.

Dergelijke shooters worden meestal ondersteund door opzwepende muziek, maar ik heb in Blacklight op de vele schoten die werden gelost na, weinig gehoord. Een gemiste kans, aangezien een krachtig nummer op de achtergrond een gevoel van immersie met zich meebrengt en je sneller aanzet tot het verrichten van handelingen. We moeten het dus doen met het geluid dat je schietijzers met zich meebrengen. Helaas slaat Blacklight op dit punt de plank een beetje mis. Geluiden klinken vrij ingeblikt en onrealistisch, iets wat de speelbeleving totaal niet ten goede komt.

Niet alles is dus goud wat er blinkt in Blacklight: Tango Down. Door dergelijke eigenaardigheden vraag je je af of het wijs is geweest om de game in de huidige staat uit te brengen, aangezien er op dit moment zoveel andere betere shooters op de mark te verkrijgen zijn. Denk maar eens aan Halo: Reach en Call of Duty: Black Ops. Ik hoop dat Zombie Studio’s met deze punten aan de slag gaat, want de game heeft meer dan genoeg potentie in zich om te slagen. Helemaal voor het aantrekkelijke prijskaartje van vijftien euro.

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Ik ben blij dat je deze titel aan de tand hebt gevoeld Erik. Enig idee hoe actief/groot de multiplayer community eigenlijk op dit moment is?

    • Erik Dekker zegt:

      De community is verrassend actief eigenlijk (dit gebaseerd op de PS3-versie). Het kostte me weinig moeite om in volle matches te komen in ieder geval:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s