”De PSP was al vanaf het begin gedoemd te mislukken”

Geplaatst op: 19 november 2010 door Erik Dekker in Nieuws

Sony’s eerste poging tot het maken van een handheld is op het gebied van verkoopcijfers alles behalve teleurstellend. Met maar liefst 62 miljoen verkochte PSP’s, weet Sony op het gebied van draagbare spelcomputers haar mannetje te staan tegen het bewind van Nintendo met de DS. Toch denken sommigen anders over het succes van deze handheld.

Ru Weerasuriya van ontwikkelaar Ready at Dawn zag dat de PSP al vanaf het begin af aan gedoemd was om te mislukken in gamesland. “It was doomed from the very get-go. There are some things which aren’t conductive to calling it a true portable gaming platform and calling it a connective platform, although it has wi-fi”, zegt Weerasuriya.  “There’s so many things that publishers and the manufacturer and Sony dropped the ball on – it’s natural, it’s the first one.”

Het moge dus duidelijk zijn dat hij het niet hoog heeft met Sony’s draagbare troetelkind. Het grappige in het verhaal wil dat deze man mede verantwoordelijk is voor een paar van de beste titels die uitgekomen zijn op de PSP, namelijk God of War: Chains of Olympus (91/100 op metacritic) en God of War: Ghost of Sparta (87/100 op metacritic).

Op bepaalde punten ben ik het wel redelijk met Weerasuriya eens, aangezien de internet functies niet bepaald soepel liepen en ik daardoor eigenlijk nooit in de verleiding ben geweest om op de handheld met andere mensen van over de hele wereld te gaan gamen. Ook is de kwaliteit in game bibliotheek die de PSP heeft soms ver te zoeken. Tussen de ongelofelijk grote lijst aan UMD’s die zijn uitgekomen, zitten er maar een paar dozijn echt memorabele titels (zoals de hierboven genoemde God of War games). Toch heb ik geen moment spijt van mijn aankoop gehad omdat de games die in mijn collectie wisten te komen voor heel veel vermaak staan. Ook oude Playstation 1 klassiekers als Breath of Fire 3 en Final Fantasy 7,8 en 9 ontbreken niet. Voor als je onderweg bent kan ik me slechtere middelen bedenken om me bezig te houden.

Weerasuriya zegt er tenslotte het volgende nog even bij: “That hope that you can have is that they learn from that experience when they make the next one, and that they solve the issues with the PSP and the PSPgo – and also that they learn from what the others are doing”.

Iets zegt me dat het op dat gebied wel goed zit.

Volg Erik Dekker op Facebook en Twitter



Geef een reactie

