Zombies in games: een verrot concept of angstaanjagend succesvol?

Geplaatst op: 27 oktober 2010 door Erik Dekker in Nieuws

Ontwikkelaars zoeken altijd naar innovatie om hun game in de schijnwerpers te kunnen zetten. Nieuwe onderwerpen en thema’s worden in de game gevoegd en dan is het afwachten of deze aanslaan bij het grote publiek. Soms gaat het fout maar in veel gevallen leiden dergelijke toevoegingen tot een succes. Een klassiek voorbeeld van de laatste is de aanwezigheid van zombies in een game. Een formule die met der jaren door steeds meer ontwikkelaars werd toegepast. Maar wat vinden gamers daar nou van? Is de aanwezigheid van Zombies in een game in hun ogen nog steeds een waardevolle toevoeging, of kunnen ze deze niet meer luchten of zien?

Zombies zijn niet alleen in games altijd zo populair geweest. Ook films worden volgens velen automatisch beter wanneer er ondoden in zitten. Kijk maar naar successen van bijvoorbeeld Dawn of The Dead en Zombieland. Hier moesten de nog levende mensen zich staande houden tegen talloze trage en hersenloze zombies. Natuurlijk moet ik ook Michael Jackson even benoemen met zijn onnoemlijk populaire nummer Thriller. Het feit dat zowel hij als zijn achtergrond dansers danspassen vertoonden die zombies moesten vertegenwoordigen, droeg alleen maar bij aan het succes. Vele game ontwikkelaars keken de trend met argusogen aan en dachten dat zij ook wel een graantje mee konden pikken middels deze steeds groter wordende populariteit die de lopende lijken genoten.

Het begon allemaal in 1996, toen Capcom begon met de Resident Evil-reeks. Via een isometrisch cameraperspectief moesten spelers zien te overleven in een wereld waar de meest gruwelijke mutanten rondliepen die het niet zo hoog met je hadden. De reeks bracht genoeg geld op om tot op heden door te kunnen gaan, maar de Resident Evil game die pas echt doordrong tot het grote publiek was Resident Evil 4 (2005), een survival horror game die voor het eerst in de reeks een volwaardig third-person perspectief liet zien. Naar mijn mening is deze titel ongelofelijk sterk en past zonder enige twijfel in mijn lijst van beste games ooit. Mijn broer brengt de liefde voor games in dit geval naar een heel nieuwe niveau en had deze game voor zowel de Gamecube, de PS2 en de Nintendo Wii gekocht. Dit alleen maar omdat de game op ieder platform net even iets anders was qua content en besturing. En terecht, want bepaalde elementen in Resident Evil 4 zijn tot op heden nog ongeëvenaard.

Resident Evil 4

Capcom was nog niet uitgekeken met zombies en bracht in 2006 Dead Rising uit voor de Xbox 360. Hier was een winkelcentrum je virtuele zandbak en kon je met talloze objecten vele duizenden zombies van hun laatste beetje leven beroven. Ook in Call of Duty: World at War konden we niet om de lopende lijken heen en kregen we na het uitspelen van de singleplayer campaign een extra modus te zien die ook een ”what if..” scenario naar voren bracht. Één tot vier soldaten (spelers) uit verschillende landen moesten hun vijandigheid naar elkaar even weg laten schuiven en samenwerken in een klein gebied met verschillende soorten wapens om een steeds groter wordend leger aan zombies tegen te kunnen gaan. Niet wetend bleven deze maar komen en waren de vele rake schoten slechts uitstel van executie. De modus bleek razend populair en daarom bracht Treyarch nog drie andere locaties uit die het verhaal van de vier soldaten verder vertelde. Ook ik moest er aan geloven en heb met veel plezier tientallen uren vermaak gevonden in deze extra feature. Toegegeven, de aanwezigheid van zombies droeg niet echt bij aan het het realistische oogpunt waar voorgaande Call of Duty games zich op richtten. Soms moet je je brein echter op nul zetten en gewoon genieten van dergelijke toevoegingen.

Ook ontwikkelaar Valve, bekend van de Half Life reeks, kon het niet laten en gaf met de Left 4 Dead games spelers de mogelijkheid om zich op zenuwslopende wijze van punt A naar punt B te begeven. Natuurlijk niet zonder enige gevaren, want waar zombies normaliter langzaam op je af komen, deden de schepsels in deze game niet onder voor de snelheid van hardloopster Lorna Kiplagat. Unieke feature was dat men in de online-modus de mogelijkheid kreeg om als zombies genaamd ”Special Infected” het de overlevende spelers moeilijk te maken. Zo kon bijvoorbeeld de ietwat dikke ”Boomer” zijn avondmaaltijd over de overlevenden heen spugen en was de ”Smoker” een grote expert in het geven van french-kisses door een onwetende speler naar zich toe te trekken met zijn meters lange tong. In de game vond ik het persoonlijk het tofst om als infected te spelen, want deze feature voelde aan als een frisse wind in het genre en de speciale krachten van iedere infected werkten nagenoeg verslavend. En ongestraft spugen over andere spelers blijft natuurlijk kostelijk vermaak.

Ik kan nog pagina’s lang doorgaan over andere games die op de lopende band zijn meegegaan met dit fenomeen. We kunnen vanwege de succesen die dergelijke games boeken simpelweg niet meer om zombies heen. De laatste tijd beginnen spelers steeds meer te klagen over deze sterk toenemende trend. Want zelfs Rockstar besloot een gok te wagen door haar western epos Red Dead Redemption met de zojuist uitgekomen Undead Nightmare DLC te veranderen in een angstaanjagende wereld met deze fictieve bloeddorstige wezens. De een zal ontwikkelaars vervloeken omdat deze de toevoeging van ondoden totaal niet vindt horen bij de gegeven game. De ander kan maar geen genoeg krijgen van avond creatief slachten. Hoe het zich wendt of keert, het zombie-thema bevindt zich voorlopig nog niet op een dood spoor. Ikzelf heb mijn buik er ook nog lang niet van vol, want er kunnen nog zoveel toffe ideeën omtrent zombies toegevoegd worden aan de lijst. Ik hoop daarom van harte dat ontwikkelaars inzien dat creativiteit op dit gebied geboden is. Misschien een volledige game waar de hoofdpersoon een zombie is? De mogelijkheden zijn in principe eindeloos.

Wat vind jij van het feit dat zombies de gamewereld langzaam maar zeker overnemen? Schrijf een comment en laat je horen!

Volg Erik Dekker op Twitter en Facebook!

Dead Rising

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s