Een indrukwekkende korte film in het universum van GTA IV

Geplaatst op: 19 oktober 2010 door Erik Dekker in Nieuws

Binnen enkele jaren is Youtube uitgegroeid tot een waar begrip. Nooit eerder was het zo makkelijk om opnames van gebeurtenissen die jij hebt ervaren te delen met de rest van de wereld. Zelf kom ik met voorbedachten rade vaak naar deze website toe om één bepaalde opname te zien, maar heb ik in een korte tijd zo vijf tot tien andere video’s gezien, omdat ik de tijd vergeten ben. Met meer dan tientallen miljoenen filmpjes, van groot tot klein en van goed tot slecht, is er voor ieder wat wils. Ook op het gebied van games kunnen we tussen de rommel zo nu en dan een paar echte pareltjes naar boven halen.

De PC-versie van Rockstar’s Grand Theft Auto IV, brengt een heuse mod-tool met zich mee, die je de optie geeft om onder andere overal camera’s te kunnen laten plaatsen en objecten neer te zetten. Na enige tijd brachten verschillende PC-gamers met hun creatieve geesten interessante maar soms vooral indrukwekkende video’s op het internet. De meest voornamelijke reden waarom ik dit artikel schrijf, is omdat ik er vandaag zo eentje tegenkwam die ik je niet wilde onthouden.

Met een meer dan veertien minuten durende speelduur, bijt ”regisseur” Ezequiel Guerisoli het spits af met een serie genaamd Mastermind, die zich afspeelt in Liberty City. Snelle scheurijzers, grootschalige vuurgevechten en stripclubs maken plaats voor een ietwat rustigere en beklemmende sfeer, die mij na het kijken van Mastermind deed denken aan Heavy Rain. Een indrukwekkende manier van cameragebruik zet de personages, de omgeving en de gedetailleerde weereffecten op een verbluffend overtuigende manier neer en geeft je zo bijna het gevoel dat je een echte serie aan het kijken bent.

Mastermind is, zoals de titel je misschien al doet vermoeden, een echte ”Mindfuck”, een term die de Amerikanen altijd zo mooi weten te zeggen. Hiermee bedoel ik dat er zulke rare en onlogische dingen gebeuren, dat je na het kijken verder kunt speculeren over wat er zou kunnen zijn gebeurd. Ik hoop dat de korte film veel wordt bekeken, want dan mogen we mogelijk in de toekomst meemaken hoe het verhaal verder gaat. Laat me weten wat je er van vindt!

Volg Erik Dekker op Twitter en Facebook!

Geef een reactie

