Microsoft tast diep in de buidel voor promotie Kinect en Windows Mobile

Geplaatst op: 18 oktober 2010 door Erik Dekker in Nieuws

Die goede oude Microsoft, toch. Waar zouden we immers zijn zonder Windows, Office en de Xbox-360? Juist, nergens! De grootmacht in de computerindustrie is niet bepaald verlegen over het uitgeven van onnoemelijk hoge bedragen. Zo gaf het bedrijf in het jaar 2000 al ongeveer 500 miljoen dollar uit aan de promotie voor de eerste Xbox. Als je dacht dat dat al een flink bedrag was, kijk maar eens naar de afschrijving die op haar bank staat voor de promotie van Kinect en Windows Mobile.

We beginnen met Kinect. Kort gezegd wil Microsoft met het apparaat een spreekwoordelijke trap tegen het achterste van Nintendo Wii en de Playstation Move geven. Kinect gebruikt een sensor, een camera en een microfoon en vertaalt dergelijke acties naar het scherm. Denk hierbij aan de mogelijkheid om tegen een bal op het scherm te trappen met een soortgelijke lichaamsbeweging of het kunnen racen door met je handen een denkbeeldig stuur te vormen. Ook kun je voice-commands geven zoals bijvoorbeeld de opdracht om een film af te spelen.

Zo’n revolutionair apparaat moet natuurlijk bij iedereen doordringen, toch? Dat is tenminste de gedachte van Microsoft, want als ik The New York Post mag geloven, dan gaat het bedrijf diep in de buidel tasten om Kinect te promoten. Met maar liefst een budget van een half miljoen dollar, gaat de grootmacht agressief de strijd aan met Sony’s Move, een soortgelijk product die wel wat meer lijkt op de Wii vanwege het feit dat eenzelfde soort controller vereist is. Het hoge bedrag gaat onder andere op aan grootschalige advertenties op billboards, deals met Burger King, Pepsi en Kellogs, die ieder het apparaat op hun eigen unieke manier gaan promoten en duizenden midnight releases. Maar ook televisiereclames en vernoemingen op kinderprogramma’s, om ouders en kinderen Kinect aan te proberen te smeren, zullen niet ontbreken op de lange lijst van marketingstrategieën.

Aan blije mensen geen gebrek in de Kinect-reclames

De andere half miljard dollar gaat uit naar de promotie van Windows Mobile. Op het gebied van technologie bij dergelijke zaken als telefoons, ligt Microsoft duidelijk achter op de markt. Met deze nieuwe telefoons probeert het bedrijf belangrijke marktaandelen te winnen en doet dat wederom door middel van een grote campagne. Als ik de geruchten mag geloven dan kunnen mensen die verslaafd zijn aan het halen van achievements op hun Xbox-360, hiermee straks verder gaan op een Windows Mobile telefoon. Helaas voor het bedrijf, had ik een aantal maanden geleden al een telefoon van Apple gekocht. Ik bevorder zo de gezonde concurrentie, zullen we maar zeggen.

Al met al zal Microsoft uiteindelijk dus ongeveer een miljard dollar kwijt zijn aan een grootschalige campagne voering voor deze twee zaken.

Op 4 november ligt Kinect in de Nederlandse winkelrekken en gaat een adviesprijs van rond de 150 euro hanteren. Voor zover ik weet zijn de meningen over het apparaat wat verdeeld. De ene groep kan niet wachten om met zijn of haar lichaam los te gaan op de ongetwijfeld unieke en intensieve games die gaan uitkomen. De andere groep houdt het liever bij een gewone controller en speelt games als het even kan rustig onderuit gezakt op de bank. Ikzelf hoor bij de tweede groep, maar stiekem ben ik toch best nieuwsgierig over hoe Kinect zich gaat ontwikkelen op de gamesmarkt. Gaat het apparaat een waardige concurrent van Sony worden en door de onvermijdelijke druk kwaliteitstitels afleveren om zich te onderscheiden? Of wordt het eenzelfde strijd als tussen Microsoft’s HD DVD en Sony’s Blu-Ray (die de laatste overigens won)? Alleen vadertje tijd heeft op dit moment het antwoord op de vraag. Wel mag duidelijk zijn dat ik een hele hoop games had kunnen kopen met het budget van de promotie.

Welke mening heb jij over Kinect en Windows Mobile? Schrijf een comment en laat je horen!

Volg Erik Dekker op Twitter en Facebook!

Nu kun je zelfs buiten het bereik van je Xbox-360 je gamerscore spekken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s