Begonnen aan: Minecraft

Geplaatst op: 10 oktober 2010 door Erik Dekker in Nieuws

Al weken lang hoor ik allerlei berichten over de game Minecraft. Deze titel schijnt in elkaar gezet te zijn door één persoon en zou naar verluidt oneindige mogelijkheden moeten kunnen bieden. Het stijltje dat is gebruikt is op zijn minst interessant, want deze kan het best worden vergeleken met games als Doom. De allereerste welteverstaan. Je zou denken dat het grafische niveau tegenwoordig gewoon niet meer kan, maar Minecraft komt daar mee weg.

Wat is Minecraft precies, zul je je misschien afvragen? In deze game strandt jouw personage vroeg in de ochtend op een eiland en om de nacht door te kunnen komen moet je zo snel mogelijk onderdak bouwen. Gelukkig voor jou bestaat iedere vierkante meter van het spel uit materiaal, die je kunt winnen door je eigen kracht te gebruiken of door gereedschappen in elkaar te zetten. Omdat steen en dergelijke niet te doen is met je blote handen, kun je het beste beginnen met modder en hout.

Met behulp van een handige inventaris, kun je heel makkelijk gereedschappen en werkbanken in elkaar knutselen, mits je het juiste materiaal inzet. Er zijn tientallen tot honderden verschillende mogelijkheden en sterkere materialen zorgen voor sterkere gereedschappen, die logischerwijs langer meegaan. Ik raad je aan eerst een werkbank in elkaar te timmeren en daarna een oven om grondstoffen om te smelten. Zo kun je langzaam je eigen droomhuis gaan bouwen.

Maar wat als jij nou een echte kampeerder bent in hart en nieren en het liefst onder de sterrenhemel slaapt? Ik raad dit je echt ten sterkste af. De voornaamste reden waarom je onderdak moet bouwen voor de nacht, is omdat in de late avonduren allerlei ongewenst gespuis naar buiten komt lopen. En geloof me daar wil je niet tussen lopen. Althans niet totdat je de juiste uitrusting in elkaar hebt geknutseld. Keihard werken zul je en wees creatief! In principe kun je elk gewenste vorm van onderdak bouwen. Van een mijnschacht tot een wolkenkrabber die overal ramen en fakkels heeft. Overdag kun je hout gaan hakken en andere zaken verzamelen, zodat je in de nacht rustig in je veilige haven kan gaan opereren.

Kort geleden ben ik zelf begonnen aan een kelder (wat is het toch makkelijk, hé) en deze in mum van tijd uitgebreid tot een ongelofelijk grote mijn. Mijn nieuwsgierigheid won het van me en na lang te graven kwam ik in een diepe ondergrondse grot terecht die echt wemelde van zombies en spinnen. Mijn hart maakte overuren maar gelukkig wist ik mijn zwaard op tijd te trekken en als overwinnaar uit de strijd te komen. Mijn slachtoffers hadden het goed voor elkaar, want ik kwam een vuurtje tegen met een paar schatkisten (blijkbaar zijn ze slim genoeg om deze ook in elkaar te zetten) waar weer onmisbare spullen in zaten voor mijn huis. Zulke momenten komen wanneer ik doorgraaf nagenoeg altijd op mijn pad en je zal begrijpen dat ik nu iedere rots voorzichtig weghaal zodat mijn gezondheid een beetje op niveau blijft!

Ook al zit de game nog in alpha-fase, toch heeft Minecraft tot dusver erg aangenaam weten te verrassen. Wanneer ik buiten bereik van de game ben, verlang ik ernaar mijn ”kelder” weer wat meer uit te breiden. Ik twijfel er zelf aan of ik eerdaags over ga stappen naar een tweede huis en ik ben al aan het kijken naar een aantal mogelijke plannen. Wordt het wellicht een luchtkasteel? Of een diepe mijnschacht waar lava onder mijn huis doorstroomt? Moeilijke keuzes. Binnenkort zal ik hier ongetwijfeld een review over schrijven, dus houd de blog scherp in de gaten!

Update: Wat vind ik van Minecraft? De review van mijn hand kun je nu hier vinden!
Update 2.0: Arkadi trotseerde de gevaren in de nieuwe 1.8.1 update en deelde zijn ervaringen met ons. Die kun je hier lezen!

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Voor degenen die ook Minecraft spelen, misschien is het tof om een server te starten en met meerderen iets moois gaan bouwen!

    • izaak dummer zegt:

      ik heb een server waar ik met vrienden op zit, als jullie willen mogen jullie er wel op ;D
      maar ik doe soms wel eens een custom map met vrienden dus jullie zijn gewaarschuwd.
      het ip is:213.46.157.238

  2. Minecraft PrO zegt:

    echt cool spel maar hoe moet je monsters neerhalen

  3. britt zegt:

    mijn probleem is:
    ik heb mij al ingelogt maar verder weet ik niet hoe het moet,
    kan u dat mij uitleggen?

    • Erik Dekker zegt:

      Hey Britt! Wat wil je precies doen? Singleplayer of multiplayer? Want de singleplayer kun je in principe meteen doen als je hebt ingelogd. Je hoeft alleen een nieuwe wereld te betreden in het menu en dan kun je vervolgens doen en laten wat je wilt!

      • Roland zegt:

        Erik! That sounds amazing.
        Minecraft is een hemels spel en al velen VELEN zijn voor je😉
        Try put up a server, dat is het allermooiste.

      • Erik Dekker zegt:

        Hey Roland! Welkom op de blog hehe:) Minecraften met een aantal mensen is simpelweg briljant. Speel jij het ook? Kunnen we mooi een bouwteam opstarten:D

  4. Lennard Riezeweide zegt:

    Khad wel ergens een server draaien via hamachi, maar dan moet je wel een dedicated server hebben anders word de verbinding op je PC aardig traag.

    • Erik Dekker zegt:

      True, heb die lag vaak genoeg mogen ervaren. Zal eens kijken naar een dedicated server idd, thanks voor de tip:) Doe je binnenkort keer mee?

  5. Lennard Riezeweide zegt:

    Ja is goed😉 als je me dan de server details geeft als die up is😀.

    Beste is trouwens om via Hamachi te hosten, dan heb je niet al dat gezeik met die poorten.

  6. yorick zegt:

    op welke site moet ik minecraft downloaden?

  7. toogpraatjes zegt:

    Tof spel

  8. daan zegt:

    ja minecraft is echt vet gaaf je :dj:

Geef een reactie

