Krijgt split-screen dan eindelijk een goede doorstart?

Geplaatst op: 8 september 2010 door Erik Dekker in Verhalen

Een tijd lang heb ik mij afgevraagd waarom de glorieuze optie om te kunnen split-screenen in een game langzaam dood aan het bloeden was. Nee, ik heb het niet over vier spelers op één console die elkaar de hersens in rammen. Samen met een vriend of vriendin op de bank online samenwerken of elkaar naar het leven staan, dat komt zelden meer voor in een game. Het ziet er naar uit dat deze toffe feature langzaam weer terug begint te komen. Zijn mijn gebeden dan eindelijk verhoord?

Mijn verslaving om split-screen te gaan begon serieus te worden in 2004, een periode ontwikkelaar Bungie over de markt van online shooters op consoles heerste met Halo 2. Waar ik in het begin het spel in mijn eentje onder de knie probeerde te krijgen, begon de lol pas echt toen een vriend naast mij op de bank mijn epische ruimte avontuur ging versterken. De vijandelijke Covenant bood in de intensieve campaign modus geen weerstand tegen mijn Masterchief en de kloon van deze held die door de tweede speler werd bestuurd.

In die tijd stond online gaming op consoles nog in de kinderschoenen. Toch begon het gevoel om met onbekende spelers van over de hele wereld te spelen, stiekem steeds meer te kriebelen. Hoe belangrijk een goed verhaal ook is in een game, de aanwezigheid van een goed uitgewerkte multiplayer functie rekt de speelduur aanzienlijk. Dit geldt niet voor ieder spel, maar een beetje shooter laat je wel samen spelen met anderen, toch? Dat dacht Bungie destijds ook.  En zo geschiedde het feit dat ik mijn vrij zeldzame zilveren Xbox aansloot op het internet (Xbox Connect in dit geval) en online de strijd aan te gaan. Hierover heb je al kunnen lezen in mijn verhaal over Halo!

Halo 2

”Please, create your own personal gamertag!”, kreeg ik meteen bij verbinding te zien. ”Hmm..wat zal het eens worden?” Op het gebied van namen verzinnen ben ik altijd wat inspiratieloos, maar na enig nadenken kwam ik tot de beslissing om als Braveheart NL door het drukke leven van Xbox Connect te gaan, dit omdat ik de desbetreffende film met Mel Gibson helemaal geweldig vond. Met Halo 2 als enige Xbox game in mijn bezit op dat moment, besloot ik het daarmee te gaan proberen. Na het horen van het epische intro deuntje die door het menu galmde, kreeg ik de indruk dat ik aan iets groots was begonnen. Ik zal daarom ook niet ontkennen dat ik, net voor mijn allereerste match begon, een klein beetje zenuwachtig was, maar wel op een aangename manier. Zie het als een licht gevoel van opwinding gepaard een vrij grote dosis adrenaline. ”Wat kan ik verwachten als ik online ga spelen? Wie kom ik tegen? En welke speelstijl past het best bij welke situatie?”, zijn slechts enkele voorbeelden van gedachten die door mij heen schoten. Na een korte wachttijd kwam ik in een lobby met andere spelers, ieder met zijn of haar eigen gamertag, en opeens werden al mijn vragen beantwoord. Omdat iedere speler zijn eigen vaardigheden hanteert, voelde iedere match anders aan en heb ik mij zelden hoeven vervelen.

Ook al had ik de tijd van mijn leven, toch miste er iets. Een maat van mij had mij Halo 2 online zien spelen en werd zelf spontaan enthousiast, waarna hij mij vroeg om mee te kunnen doen. En wünderbar, het spel bood zowaar ook de functie om met vier man online split-screen te kunnen. Sindsdien speelde ik het spel zelden nog zelf, maar altijd met een groepje naast mij. Het moge duidelijk zijn dat ik mijn aandeel aan legendarische momenten heb mogen ervaren en meerdere malen niet meer bijkwam van het lachen, vanwege een onbeschrijfelijke blunder.

Split-screen online bloedde sindsdien echter langzaam dood, dit tot mijn grote ongenoegen. Later zijn de enige games die ik heb gespeeld die deze feature nog ondersteunden Halo 3 en Call of Duty 3 geweest, allebei Xbox 360 titels. Ik heb vernomen dat sommigen de laatstgenoemde game niet een warm hart toedragen, maar in mijn ogen was deze, vanwege de split-screen online feature, briljant. Ik heb zelf ontelbare momenten beleefd die zo humoristisch waren dat ik amper bij kon komen van het lachen. Meerdere ontwikkelaars van online games hebben wel eens beweerd dat gamen over het internet veel leuker is dan samen met vrienden op de bank. Zulke uitspraken klinken voor mij als een slap excuus om de feature maar niet in de game te stoppen, dit uit pure luiheid of door een gebrek aan beter weten hoe deze feature optimaal toe te kunnen passen.

Call of Duty 3

Gelukkig zie ik een zeer positieve ontwikkeling op dit gebied. Naast de arcade game Monday Night Combat en Halo: Reach, die op 14 september uit gaat komen, krijgt nu ook Call of Duty: Black Ops een noemenswaardige split-screen toevoeging. Deze zal, in tegenstelling tot de meeste shooters, niet bestaan uit het neer moeten knallen van je medespelers, maar huisvest naast een co-operatieve campaign die met vier man te doorlopen zal kunnen zijn, ook een aanwezigheid van bots. Deze mogen loodje leggen op multiplayer maps tegen jou en je vrienden, wat erg tof is voor een avondje hersenloos vermaak en handig voor het uittesten van je nieuwste vrijgespeelde wapen. Verder gaan er sterk de geruchten rond dat je online met een extra medespeler huis mag houden. Dit blijkt uit een filmpje, die kort geleden op youtube is verschenen. Een Machinima-gebruiker die onder de naam ”Hutch” door het leven gaat, had middels zijn gemaakte opname per ongeluk een nieuwtje aan het licht gebracht, welke mogelijk één van de meest unieke toevoegingen in de nieuwste Call of Duty gaat worden. Ontwikkelaar Treyarch heeft hierover nog geen officiële bevestiging gegeven, maar de feiten liegen er in principe niet om. Toch blijf ik stiekem best zenuwachtig, want je weet het tegenwoordig maar nooit met al die veranderingen die soms op het laatste moment nog in een game worden ingevoerd.

Ik blijf erbij: samen gamen met vrienden, zowel online als offline is een hele goede toevoeging geweest aan games an sich. Samen lach je immers dubbel zo hard als in je eentje en een belangrijk moment in een game wordt een stuk meer memorabel als je een vriendelijk gezicht naast je aan je zijde hebt staan. Ik weet ook bijna zeker dat vele gamers het met mijn standpunt eens zullen zijn. Nu is het afwachten of meer ontwikkelaars dit ook inzien en langzamerhand split-screen weer op een goede in gaan laten burgeren in games die er om schreeuwen om samen doorlopen te worden. Bij deze dus de opmerking naar de creatieve geesten achter dergelijke games: jullie weten wat je te doen staat!

Kijk in het filmpje bij de 31e seconde, dan zie je de optie om een controller toe te kunnen voegen voor online potjes.

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Co-op gamen is vet. Zowel competitief als gebroederlijk het zelfde doel nastrevend. Super Mario Kart (SNES) en Mario Kart 64, GoldenEye (N64) en nog veel meer soortgelijke games hebben menig controller versleten zien worden tijdens verhitte speelsessies met vrienden op de bank. Ah, good times homies!

    Ben blij dat co-op weer meer voorkomt in games. Welkom terug, geliefde co-op!

Geef een reactie

