Transformers: War for Cybertron

Geplaatst op: 30 augustus 2010 door Jelle Versee in Reviews

Op zoek naar wat games om te spelen, stuitte ik op het nieuwste deel in de Transformers reeks: War for Cybertron. Nu is dit niet echt een spontane aankoop maar eerder een game waarmee ik hoop mijn eigen stigma te doorbreken. Het zit namelijk zo dat ik voor mezelf een stigma gezet heb op games afkomstig van films, series of zelfs superhelden. Maar om eerlijk te zijn heeft deze game mijn ogen geopend.

Het verhaal speelt zich af op de thuisplaneet van de Autobots, Cybertron genaamd. Hier wordt zwaar oorlog gevoerd tussen de Autobots en de Decepticons. Deze laatste willen de planeet overnemen en het gebruiken als een wapen. Hier zie je al een beetje waar mogelijk een minpuntje zit in het spel: het verhaal boeit niet echt omdat originaliteit nogal ver te zoeken is. Dit kan soms zorgen voor verveling tijdens het spelen. Maar dat even terzijde, de gameplay is wel zeer aangenaam. Een soepele dynamiek bij het transformeren naar je auto-versie en vice versa, wat zeer handig is bij schietgevechten. Dit loopt zodanig dat je in een mum van tijd kan transformeren en je uit de voeten maken naar veiliger oorden. Niet alleen heb je de optie van transformeren om je te helpen, maar je hebt nog 2 unieke aanvallen die met een kleine timer kunnen worden gebruikt om grote hoeveelheden vijanden te verslaan.

Ik was een beetje verrast toen ik aan de campaign begon en blijkbaar met de Decepticons begon. Meestal kies je in dit soort games voor de “goede” zijde en kan je nadien de andere kant eens bespelen. Blijkbaar was het zo nodig om het verhaal beter tot zijn recht te laten komen. Niet dat ik me veel van het verhaal heb aangetrokken, vooral omdat deze nogal cliché overkomt. Verwacht bij aankoop geen dus geen diepgaand verhaal, maar lekker ouderwerts hersenloos vermaak.

Het spel brengt grafisch zeker iets moois, maar zorgt wel voor een paar irritaties. Ik kwam meerdere glitches en bugs tegen en heb zelfs op een gegeven moment mijn volledige console mogen herstarten doordat het spel vast kwam te zitten. Ook de AI van je medespelers laat op genoeg momenten wat te wensen over. Tijdens “bossfights” blijkt één tactiek altijd te werken waardoor deze niet meer moeilijk lijken. Een gemiste kans, aangezien meerdere mogelijke tactieken voor een betere herspeelbaarheid zorgen.

Maar afgezien van de negatieve punten is er ook een multiplayer optie waar je je naar hartenlust mag uitleven met je favoriete Autobot of Decepticon. Dit zorgt ervoor dat je aanzienlijk meer uren in het spel zal kunnen steken. Transformers: War for Cybertron brengt een aangename shooter maar mist een aantal afwerkingen waardoor het mogelijk geen echte aanrader is voor de harde kern van de gamers. Grote fans van de Transformers reeks zullen in dit spel echter genoeg plezier vinden. Een aangename game voor de niche dus.

Geef een reactie

