Monday Night Combat

Geplaatst op: 16 augustus 2010 door Erik Dekker in Reviews

Games die in het genre vallen van Tower-Defense, heb ik altijd al leuk gevonden. Tower-Defense houdt in dat je een basis of een personage moet beschermen tegen een steeds groter wordende stroom aan vijanden. Succes kan enkel worden geboekt door je omgeving, zoals bijvoorbeeld katapulten en bondgenoten, op een slimme manier in te zetten. Zo’n simpel concept, die voor talloze uren aan vermaak weet te zorgen, heeft met der jaren een grote schare aan fans gekregen. Onlangs is de Xbox Live arcade titel Monday Night Combat op mijn gameradar gekomen en deze weet dit genre uitstekend te benutten.

Wanneer je het spel voor het eerst speelt, krijg je ongetwijfeld de indruk dat je een alledaagse third-person shooter aan het spelen bent. Niets is echter minder waar. Zoals het een echte Tower-Defense game betaamt, moet je namelijk ook in Monday Night Combat een basis verdedigen, genaamd de Moneyball. Je Moneyball vormt de basis voor een sterk overdreven fictief spel, waar je in verschillende arena’s moet vechten en waar luidruchtig publiek en enthousiaste commentatoren je aansporen om flink kont te schoppen.

In de eerste modus, genaamd Blitz, moet je je Moneyball verdedigen tegen steeds sterker wordende computergestuurde vijanden. Ook op het eerste gezicht een doodnormale modus maar hier komt de nodige diepgang kijken. Succes kun je namelijk alleen boeken door verschillende soorten turrets te bouwen en naar eigen wens sterker te maken. Er zijn vier verschillende soorten turrets, elk met zijn eigen vaardigheden, die drie keer opgevoerd kunnen worden. Ook je eigen personage kun je, via vier verschillende attributen, steeds sterker maken. Maar oneindig lang alles maar upgraden haalt de uitdaging uit het spel, toch? Dat vinden de makers ook en daarom moet je geld verdienen om het afweergeschut effectiever te kunnen maken. Je digitale portefeuille kun je op verschillende manieren vullen, zoals bijvoorbeeld door het werk die je turrets verrichten en door zelf het nodige schietwerk te leveren. Variatie kun je vinden in de zes verschillende klassen die Monday Night Combat biedt. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld de Tank, die een dik pantser heeft en daarbij een sterke verdediging weet te creeëren. Of de Assassin, waarmee je met een zwaard snel kunt rennen en onzichtbaar door het veld kunt lopen. Waar ik bij de meeste games mijn vraagtekens zet als het om een goede balans tussen klassen gaat, weet Monday Night Combat me op dat gebied aangenaam te verrassen. Iedere klasse heeft zijn eigen unieke krachten en zwaktes en niet één voelt saai en saai en incompleet aan. En het leuke is dat je met iedere klasse een eigen speelstijl moet ontwikkelen en steeds een andere tactiek in het gevecht moet toepassen.

Wanneer je adrenalinegehalte tussen de rondes door even mag dalen, komt de Monday Night Combat mascotte tevoorschijn. Deze huppelt met een grote overdreven grote glimlach rond in de arena. Boosaardige spelers kunnen dan hun geweer tevoorschijn halen en deze vol lood pompen om zo een extra zakcentje te kunnen verdienen. Geen overbodige luxe, aangezien de computer iedere nieuwe ronde aanzienlijk veel sterker wordt. Je zult je geld dus hard nodig hebben.

Naar mijn mening ligt de grote kracht van Monday Night Combat echter in de tweede modus, genaamd Crossfire. In Crossfire speel je samen met vijf andere spelers tegen een even groot vijandelijk team, waar beiden als opdracht Moneyball van de ander moeten vernietigen om te winnen. De teams zijn te onderscheiden tussen de kleuren rood (Hotshots) en blauw (Icemen). Ook in deze modus kun je je fort sterker maken door turrets te bouwen en deze te onderhouden. Gelukkig staat je team niet alleen in het gevecht; zowel the Hotshots als de Icemen hebben een groot leger aan verschillende soorten robots achter zich die je zullen versterken in je weg naar de Moneyball. Omdat de meeste robots puur als kanonvoer dienen en daarom ook snel de pijp uitgaan om zo je kas te kunnen spekken, voelt een agressieve speelstijl erg verslavend aan. Naast de constante aanwezigheid van vijanden, zijn er ook extra toevoegingen zoals bijvoorbeeld jump-pads aanwezig, die je personage omhoog schieten naar een nieuw platform, om zo een wending te brengen aan het gevecht. De hectiek die door de robots en jump-pads ontstaat, zorgt ervoor dat ieder potje weer anders aanvoelt.

Een andere toevoeging die ik met open armen ontvang is het feit dat je zowel Blitz als Crossfire in 2-player split-screen kunt spelen, zowel offline als online. Let echter wel: Crossfire is offline niet aan te raden, want de mogelijkheid om tegen computerbestuurde klassen te spelen is niet aanwezig. Nog steeds loop ik met vraagtekens rond waarom split-screen in games langzaam aan het doodbloeden is, want het pretgehalte in een game wordt naar mijn mening aanzienlijk hoger wanneer je met een metgezel een virtuele wereld onveilig maakt. Monday Night Combat vormt op deze regel ook geen uitzondering.

Toch stoor ik me redelijk aan de tijd die je nodig hebt om een lobby te vinden. Als je er eindelijk een hebt gevonden, dan word je regelmatig teruggestuurd naar het hoofdmenu omdat de verbinding niet klopt. Ook bespeur ik op momenten lag en eindigt een gevecht daarom soms oneerlijk. Verder zouden extra arena’s om in te vechten een erg welkome toevoeging zijn, aangezien het spel er op dit moment maar vier heeft. Op deze kleine minpunten na, kan ik weinig redenen bedenken om deze uitstekende  titel niet binnen te halen, of het genre moet je natuurlijk totaal niet aan staan. Monday Night Combat speelt erg lekker weg en omdat het een Xbox Live Arcade titel betreft, heb je deze al in huis voor een schappelijke 1200 microsoft punten. Naar mijn mening één van de betere arcade games van dit jaar.

Monday Night Combat is op 11 augustus uitgebracht op Xbox Live Arcade en kost 1200 microsoft punten. Ook is er van deze game een gratis trial-versie te downloaden.

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Monday Night Combat is inderdaad een frisse verrassing geworden, die iedereen minstens een keer geprobeerd moet hebben. Ook in de demo kun je gewoon meedoen met online Crossfire matches, dus je kunt meteen ervaren hoe tof het allemaal is.

    Ik denk zelf dat de lag en de verbindingsproblemen maar tijdelijk zijn. Dit zag je volgens mij met veel net gelanceerde games. Het toffe is dat ontwikkelaar Uber de mogelijkheid heeft om zonder klassieke patch ‘on the fly’ de game verder te balanceren (http://www.joystiq.com/2010/08/09/monday-night-combat-on-the-fly-updates-explained/)

    Dit principe maakt het mogelijk de game vrij snel helemaal top notch te hebben qua balans.

    Binnenkort weer even een potje op Live dude?😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s