Impressie: Mafia II

Geplaatst op: 11 augustus 2010 door Erik Dekker in Impressies

Macht, geld en de mooiste vrouwen: eigenlijk is het leven in de duistere wereld van de maffia zo slecht nog niet. Toch moet je vaak genoeg aan de bak om deze dingen te verdienen, en dan bijna altijd op een onmenselijke manier. Afpersing, martelingen en koudbloedige afslachtingen zijn doodnormale zaken voor maffioso, maar je moet stevig in je schoenen staan om geen trauma’s aan je verrichte acties over te houden. De maffiawereld is naar mijn mening een fantastische setting voor een geslaagde videogame. Daarom verbaast het mij ook dat er zo weinig pareltjes op de markt hierover gaan. Deze maand wordt echter een vervolg op de in 2004 uitgekomen klassieker Mafia uitgebracht. En niet zomaar een! Sinds gisteren is er een demo van het spel uitgebracht. Deze preview is daarop gebaseerd en bevat spoilers, waaronder een klein stukje achtergrondinformatie. Hierbij ben je dus gewaarschuwd.

Mafia II speelt zich af tussen 1945 en 1955. In het spel kruip je in de rol van Vito Scaletta, op het eerste gezicht een doodnormale man die zojuist is teruggekomen van de oorlog. Zijn vader is zojuist overleden en laat een aanzienlijk grote schuld achter, die Vito in moeilijkheden brengt. Om uit geldnood te komen knappen hij en zijn vriend Joe een paar klussen voor de Maffia. Onwetend komen ze steeds dieper in deze moeilijke wereld terecht en wordt hun leven drastisch veranderd. In de demo krijg je deze informatie niet te zien maar een stukje achtergrondinformatie voor deze game is nooit weg natuurlijk. Het laat zien dat dit niet zomaar een schietspel is. Door het laten zien van gruwelijke momenten, zoals het in de maffiawereld daadwerkelijk gebeurt, wordt er duidelijk ingespeeld op de emotie en wordt het duidelijk dat de makers van het spel veel waarde hechten aan het vertellen van een ijzersterk verhaal. Ook in de demo zul je niet ontkomen aan een aantal zenuwslopende momenten.

De demo begint met een verbluffend filmpje. Je ontmoet een van je eerste opdrachtgevers, die een maffiabaas koud wil laten maken. Meteen wordt duidelijk dat ontwikkelaar 2K games qua realisme ontzettend veel aandacht heeft besteed aan het uiterlijk van de personages. Ik zou niet liegen als ik zou zeggen zelden in een game zulke overtuigende personages te hebben gezien. Na de scene sta je in eigen appartement. Oplettende gamers zullen zien dat er ongelofelijk veel aandacht is besteed aan de meest kleine details. Door een vies eetgerij, lege chipszakjes en een onbewerkte vaat, wordt duidelijk dat Vito nogal een sloddervos is. De vrolijke typische jaren ’50 muziek die via de radio door de huiskamer galmt, laat echter zien dat Vito een goede smaak heeft. Zijn goed gevulde kledingkast met daarin onder andere een duur pak en bijpassende hoed draagt sterk bij aan deze gedachte. Van een beetje naakt is hij ook niet vies; mijn alziend oog bespeurt namelijk een destijdse uitgave van een Playboy, waar ik tot mijn grote genoegen van mag genieten van een uitdagende pikante dame met een sigaar in haar hand. In het volledige spel zullen er vijftig verschillende Playboys te vinden zijn, wat dus betekent dat de vulgaire lezers onder ons hun lol niet op kunnen straks. Na lang aandachtig gestaard te hebben in Vito’s tijdschriften, wordt het tijd om de constant rinkelende telefoon op te pakken en aan de desbetreffende beller te vragen wat er aan de hand is. Het is Joe, die klaar is om aan de slag te gaan met onze opdracht. Voordat ik de deur uitloop, pak ik nog een ijskoud flesje frisdrank uit de koelkast en kleed ik mij snel even om. Een opdracht voor de maffia vraagt natuurlijk om een nette kledij. Eenmaal buiten staat er een prachtige rode cabrio te lonken naar mijn aanwezigheid. Omdat ik wat stof bespeur, krijgt deze bolide van mij, naast een volle tank, een cadeaubon voor een schoonheidskuur in de wasstraat.

Eenmaal aangekomen bij het appartement waar Joe en de opdrachtgever zich bevinden, moeten we wachten tot de nietsvermoedende maffiabaas met zijn gezag aan komt rijden. We worden echter gezien en krijgen meteen de nodige weerstand.  Gelukkig voor mij staat er een MG42 machinegeweer klaar voor het stevigere werk. Mijn ongelukkige tegenstanders vallen neer voordat ze zagen wat ze konden verwachten. Tja, in deze wereld moet je nou eenmaal accepteren dat je leven op een zijden draadje balanceert. Mijn medelijden krijgen ze daarom in ieder geval niet. Wat volgt is een lange achtervolging door een pakhuis, gevuld met meer van zulke laag bij wal geraakte handlangers. Gelukkig ben ik niet alleen en de dekking waar de meesten achter schuilen, biedt geen partij voor mijn zojuist opgepakte shotgun. Het schieten voelt erg realistisch aan en dekking zoeken is een must want je levensbalk is vrij klein.

Na een aantal zenuwslopende confrontaties, kom ik eindelijk aan bij de maffiabaas. Omdat hij er nu alleen voor staat, komen de emoties bij hem naar boven en smeekt hij ons om hem te sparen, want hij heeft een vrouw en kind. Mijn opdrachtgever negeert hem echter en duwt een pistool in zijn mond. Het loopt niet helemaal goed af want het sluwe baasje weet hem met zijn eigen schietijzer nog te raken voordat ik en Joe hem zijn laatste adem uit laat blazen. Wat volgt is een escort uit het gebouw, met een gewonde opdrachtgever die snel naar een dokter moet. Het geluk kiest echter niet voor onze kant want plotseling vliegt het gebouw in de fik en stort het in. Ternauwernood weten wij te ontsnappen en duiken we de meest dichtsbijzijnde auto in. Met volle vaart raas ik over de weg op richting mijn bestemmingspunt maar de politie heeft kennelijk lucht gekregen van onze daden en komt in volle vaart achter ons aan. ”Het zou toch geen boete voor te snel rijden zijn, he?”, flitste er door mijn gedachten. Onwetend rijden we in een val, waar tientallen politieauto’s ons opwachten met zwaar geschut. Op dat moment eindigt de demo en laat de cliffhanger een hoop aan de verbeelding over.

Om eerlijk te zijn ben ik erg aangenaam verrast. Ook al keek ik lange tijd uit naar deze game en ben ik vanzelfsprekend in een hype terechtgekomen, moet ik zeggen erg tevreden te zijn met hoe het spel er tot dusver uitziet. De stemacteurs leveren van wat ik heb gezien fantastisch werk af en samen met hun strak in elkaar gezette personages wordt er een zeer overtuigende wereld neergezet waar zo’n ontzettend goede sfeer hangt. Het grote aandacht voor detail draagt aan dit beeld natuurlijk alleen maar bij. Toch zijn er een paar punten van kritiek. Mijn speelsessie was op de Xbox 360 en ik merkte op een aantal momenten een sterke aanwezigheid van screentearing. Dit houdt in dat wanneer je met de camera ronddraait, je strepen op het beeld ziet verschijnen. Ook objecten met kleine ruimtes ertussen zoals hekjes en metalen trappen naast gebouwen, zorgen voor flikkeringen in het beeld, wat de spelbeleving totaal niet ten goede komt.

Ik hoop met hart en ziel dat de ontwikkelaar de laatste momenten voor uitgave nuttig gebruikt en deze oneffenheden in de uiteindelijke versie weg weet te halen, want ik heb zelden zo’n bevredigd gevoel gehad tijdens het spelen van een demo en het daarna nog een aantal keren opnieuw opstartte. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat Mafia II een topper van formaat gaat worden. Het worden nog twee hele lange weken wachten.

Deze impressie is gebaseerd op de zojuist uitgekomen demo, die nu te downloaden is op de PC, Xbox Live en Playstation Network. De versie van de demo die werd gespeeld was de Xbox 360 versie. Mafia II zal naar verwachting op 27 augustus in de winkel liggen.

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Leuk stukje Erik. Ik was echter nog niet weggeblazen door de demo. Volgens kenners moet dit dé game van 2010 worden. Vooralsnog zie ik dat niet gebeuren.

    Hoewel het met het verhaal, de voice acting en de gameplay wel goed zit, heb ik toch wel wat minpuntjes gezien. Zo vind ik het typisch dat de tussenfilmpjes grafisch erg mooi waren, terwijl de huizenblokken van binnen en buiten grafisch wat tegenvielen.

    De PC-versie schijnt overigens net als bij Dragon Age veruit de superieure versie te zijn. Toch jammer dat ik gamen op een PC niks vind. Ik wacht het nog even af…

  2. Jelle zegt:

    Mafia II kan mij helaas niet weten te pakken. Als wat je zegt klopt en dit DE game van het jaar moet worden, dan kan ik gerust nu al met zekerheid zeggen dat ik daarvan niet overtuigd ben en er beter games in de maak zijn of al op de markt beschikbaar zijn.

    Ik ben alvast niet van plan om naar de winkel te stormen bij de release van deze game. In tegenstelling tot andere pareltjes die er liggen aan te komen.

  3. Erik Dekker zegt:

    @Niels Dekker: Ik snap het. Grafisch liet de game nog wat te wensen over, maar ik lees overal (evenals in de demo zelf) dat de demo een vroege E3 versie betrof. Het is te hopen dat 2K wat aan deze foutjes doet. Als deze weggewerkt worden dan hebben we te maken met een fantastische game.

    @Jelle: Ik stel voor dat je de demo even probeert. You won’t regret it!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s