Starcraft II: een beginnershandleiding voor online confrontaties

Geplaatst op: 29 juli 2010 door Erik Dekker in Nieuws

Je moet onder een aanzienlijk grote rots hebben geleefd om niet te kunnen weten dat Blizzard’s nieuwe troetelkindje Starcraft II deze week is uitgekomen. Real Time Strategy liefhebbers wachten al ongeveer twaalf jaar met grote smart op een vervolg. ”Een spel is bij ons pas af als het af is”, luidt namelijk het devies bij deze ontwikkelaar en daarom wordt er net zolang gesleuteld aan een game tot alle puntjes op de spreekwoordelijke ”i” zijn gezet. De reviews liegen er in ieder geval niet om; met maar liefst een gemiddelde van een 9.6 tot nu toe, staat Starcraft II hoog in de lijst van meest gewaardeerde games in historie.

Een beetje Starcraft kenner weet dat er drie primaire groepen zijn om te kiezen: de Terran, Protoss en Zerg. Welke van de drie is de beste keuze voor het aangaan van menselijke tegenstanders? Toegegeven, ik heb de Starcraft reeks tot nu helaas niet aangeraakt dus op deze vraag heb ik zelf niet het antwoord, maar er zijn gelukkig genoeg kenners op het internet die wel over deze zaken kunnen praten. Daarom heb ik de nodige informatie bij elkaar gezocht en dit wil ik je niet onthouden. Naar mijn weten is dit een vrij accurate bevinding van het spel, maar het is en blijft een kwestie van eigen opinies!

Terran

De Terran, het menselijke ras, is het meest defensieve van de drie. Door in het begin van een ronde een zwaar beveiligde positie aan te nemen, over het algemeen door een dikke muur waar fabrieken en trainingskampen achter staan, voorkomen ze zo dat tegenstanders een snelle overwinning kunnen behalen. Achter deze dikke blokkade kunnen eenheden ongestoord trainen en rukken uit in grote getale wanneer de tijd rijp is. Omdat de Terran redelijk rechtlijnig te werk gaan en bijna alle vaardigheden vrij kunnen spelen tijdens een ronde, wordt dit ras gezien als de makkelijkste.

De grootste zwaktes van de Terran liggen bij het feit dat eenheden vrij langzaam bewegen op het slagveld en het voornamelijk bij één tot twee basissen houden. Ook zullen ze vaak het onderspit delven op open gebieden.  In een nauwe ruimte  en wanneer ze een verdedigende positie aannemen wil je ze echter niet tegenkomen.

De menselijke Terran

Zerg

Als je de Terran tegen de monsterlijke en buitenaardse Zerg laat spelen, zal je waarschijnlijk zien dat de speler de Terran netjes hun basis laat bouwen en de andere speler de Zerg tegelijkertijd de rest van het slagveld laat veroveren. Dit komt omdat de laatstgenoemde de beschikking heeft over een aantal zeer snelle eenheden. Sommigen bewegen, wanneer opgevoerd, pijlsnel over het slagveld, waar anderen hun weg banen door de grond en onverwacht achter vijandelijke groepen hun slag slaan. In tegenstelling tot de Terran, zijn de Zerg wel degelijk de baas op open veld.

Als je besluit om met de Zerg het gevecht aan te gaan, dan kun je winnen door aan massaproductie van eenheden of gebouwen te doen: een tactiek die bij de spelers met de Zerg vaak als zeer succesvol wordt beschouwd. Wanneer je besluit om voor massaproductie van eenheden te kiezen zal je je leger moeten afstemmen op de soorten eenheden die de basis van je vijand verlaten, om zo de meest effectieve tegenstand te kunnen bieden. Met een beetje geluk heb je in de tussentijd zó veel bondgenoten getraind, dat een overwinning niet uit te sluiten is.

Een andere populaire tactiek is het nuttig besteden van de snelheid die je eenheden hebben. Door constante druk te zetten op de harde werkers van je tegenstander, die gebouwen in elkaar aan het zetten zijn, stamp je op deze manier de vijandelijke economie de grond in.

De zerg’s grootste zwakte ligt bij het feit dat dit ras vrij veel vaardigheid vereist van de speler. Als je met een overschot van krijgers te werk wil gaan dan moet van tevoren goed weten hoe groot het leger van je tegenstander is en precies moet inschatten hoe groot je eigen leger moet worden om de juiste tegenstand te kunnen bieden. Ook moet je je leger constant laten bewegen en aanvallende tactieken te gebruiken om zo de juiste druk uit te  kunnen oefenen. Doe je dit niet goed dan is een nederlaag definitief. Dit is ook de voornamelijke reden waarom de Zerg als het meest moeilijke ras wordt beschouwd. Een wat meer ervaren speler zal echter veel resultaat boeken en veel voldoening halen uit een succesvolle strategie.

De monsterlijke en buitenaardse Zerg

Protoss

De mysterieuze en technisch vergevorderde Protoss zijn vrij goed in alle sterke punten van de hiervoor genoemde rassen. Door op ieder moment te kunnen wisselen naar een verdedigende positie of vol in de aanval te gaan, maakt de Protoss een geschikt ras voor vele verschillende omstandigheden. Toch hanteert dit ras een vrij agressieve speelstijl. Door de mogelijkheid om te kunnen teleporteren, kan de speler in een oogwenk een grote divisie voor de voeten van de tegenstander plaatsen.

Ook al kunnen de Protoss hun fort beter verdedigen dan de Zerg, toch zijn ze hierin niet zo goed als de Terran. Hetzelfde geldt voor snelheid: in een hardloopwedstrijd zullen de Terran verliezen van dit ras, maar zullen de Zerg alsnog als eerst over de eindstreep komen. En zo zijn er nog een paar situaties te noemen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de Protoss niet echt een zwakte hebben maar ook nergens echt meer in uitblinken dan een ander ras doet. Qua moeilijkheid valt dit ras daarom ook, niet geheel onverwacht, in het midden van de drie.

De mysterieuze en technisch vergevorderde Protoss

Het moge dus duidelijk zijn dat geen van de drie rassen hetzelfde zijn. Ieder heeft zijn eigen sterktes, zwaktes en bijzonderheden. Het is daarom ook raadzaam je niet meteen op één specifiek ras te storten, wanneer je begint met het spelen van Starcraft II. Je zal iedere groep meerdere keren uit de kast moeten halen om ieders ware potentie te begrijpen. Persoonlijk spreekt de Protoss mij erg aan. Ik houd ervan om mijn mannetje te kunnen staan in iedere mogelijke situatie die zich voordoet op een chaotisch slagveld. Maar ik geef de Zerg en de Terran zeker een kans om mij te overtuigen. Laat de oorlog maar beginnen!

reacties
  1. Jelle zegt:

    Misschien ook een paar leuke details die ik nog wil meegeven zijn de leuke feitjes in deze nieuwe starcraft II: Wings of Liberty

    1. Max. Unit Control Size: Is nu niet langer meer 12 zoals in Starcraft, maar 255 units die je in één vlotte beweging kan beheren.

    2. Single Player gescheiden van Multiplayer: In de campaign krijg je voor elke uitgevoerde missie een punten aantal, hiermee kan je upgrades en extra abilities kopen voor je units die je dan kan gebruiker. Deze functie geldt alleen voor de campaign, dus deze extra’s zijn niet mogelijk te gebruiken in multiplayer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s