Dragon Age: Leliana’s Song

Geplaatst op: 21 juli 2010 door Erik Dekker in Reviews

Mede omdat er onlangs nieuws naar buiten kwam met de aankondiging van een vervolg, kreeg ik zowaar zin om Dragon Age op de Xbox 360 weer eens uit de kast te trekken. De wereld Ferelden is al een keer bevrijd door mijn goedaardige personage, maar ik had helaas de kans nog niet benut om als een ongelofelijke eikel de mensen naar het leven te staan. Vandaar mijn terugkeer als onverslaanbare magiër met een groot ego en een onstilbare honger naar geld.

Een van mijn favoriete personages die altijd in mijn groep mag vertoeven is zonder enige twijfel Leliana. Als rogue weet ze aanzienlijk veel pijn uit te delen maar ze is blijkbaar een manusje van alles. Ik koos ervoor dat ze haar messen weg moest stoppen en in plaats daarvan het gevecht in gaat met een pijl en boog. Tot mijn verrassing bleek ze een natuurtalent en mocht ze voortaan op een veiligere afstand de nodige schade aan mijn ongelukkige tegenstanders bezorgen. Je snapt dus dat ik aangenaam verrast was dat onlangs extra content is uitgebracht waar de schijnwerpers puur op Leliana worden geschenen. Gretig haalde ik gisteren de nieuwe queeste genaamd Leliana’s Song binnen, wat betekende dat mijn boosaardige magiër even een rustpauze mocht inlassen en ik een paar uur lang alleen oog had voor deze roodharige schone met een Frans accent.

In Bioware’s nieuwste uitbreiding worden een aantal zaken duidelijk die in Dragon Age zelf in nevelen gehuld bleven. Waarom ging Leliana bijvoorbeeld bij de kerk, want ze was toch een muzikant in de straten van buurland Orlais? En wie is toch precies die gewiekste en kwaadaardige mentor Marjolaine? Zulke vragen worden beantwoord tijdens het spelen van de nieuwe queeste.

In Leliana’s Song bevindt Leliana zich, samen met de energieke dwerg Tug en de ietwat nerveuze magiër Sketch in een nachtelijk Denerim, de hoofdstad van Ferelden. Samen met Marjolaine werken ze aan een opdracht, die voornamelijk bestaat uit het zwartmaken van een select groepje mensen door gestolen goederen op een persoonlijke plek van de aankomende slachtoffers neer te leggen. De toon die wordt gelegd in deze extra content ligt op een ietwat minder serieus niveau. Dit wordt duidelijk wanneer je criminele acties worden ontdekt door de nachtwacht waarna je je noodgedwongen uit benarde situaties moet vechten. De vrolijke muziek die constant aanwezig is versterkt op het moment van vechten aanzienlijk; zowel qua volume als instrumentaal. Wat verder in de opdracht toont Marjolaine haar ware aard. De speelse toon die tot nu toe zo sterk aanwezig was, maakt plaats voor een ongemakkelijk gevoel van verraad, onbegrip en de vraag naar antwoorden. Wat volgt is een emotionele tocht door verschillende gebieden tot het eindgevecht en de climax.

Naar mijn gevoel is Leliana’s Song een welkome toevoeging aan de aanzienlijk grote lijst van extra content die Dragon Age rijk is. Jij en je groepsgenoten beginnen vanaf level 10 en naarmate je verder speelt kun je een aantal keren nieuwe levels vergaren om zo de benodigde extra vaardigheden uit te kiezen. Deze ga je nodig hebben want het spel wordt steeds aanzienlijk moeilijker. Ik raad je daarom aan je magiër wat punten toe te laten kennen aan genezende spreuken. Ook verdien je wat geld tijdens de vele gevechten en kun je daarmee nieuwe wapens en uitrustingen kopen. Let wel: alles wat je vindt en koopt tijdens tijdens je sessie met Leliana, kun je niet overbrengen naar het hoofdverhaal, op één voorgeselecteerd voorwerp na. Deze keuze van Bioware snap ik niet, aangezien er een vrij groot aantal zeer interessante voorwerpen te verkrijgen zijn en het zou voor potentiële kopers een stuk interessanter zijn om Leliana’s Song binnen te halen als er een beloning tegenover staat.

De queeste die Leliana volgt kost 560 microsoft points, duurt ongeveer twee uur en laat na de eindscene een vrij hongerig gevoel achter naar meer. Ook raad ik je aan jezelf af te vragen hoe je tegenover Leliana als personage stond, want als je haar nooit gebruikt of als je haar accent niet uit kunt staan, dan is deze extra content niet voor je uitbesteed. Bioware haalt met Leliana’s Song geen baanbrekende capriolen uit, maar geeft je simpelweg meer Dragon Age en doet het op dat gebied erg goed. Dit is meteen de voornamelijke reden waarom ik genoten heb van deze vrij korte flashback. Juich je dit alleen toe, aarzel dan niet meer en haal deze nieuwe uitbreiding snel binnen!


reacties
  1. Jelle zegt:

    Ik heb Dragon Age thuis liggen , al eens paar uurtjes in gestoken maar één ding ligt me niet echt. Ik ben iemand die in nieuwe gebieden alle mogelijke Quests aanvaard. Bij Dragon Age is het soms vrij moeilijk om de orde te behouden in je Quests die je aan het doen bent en soms niet echt goed zichtbaar. Wat soms tot frustratie kan leiden in de Gameplay. Wat ook vrij irritant is, is het feit dat downloadable content al in de basis versie verweven zit waardoor je soms conversaties hebt die je dan op einde niet kan afwerken omdat je DLC nodig hebt.

  2. Erik Dekker zegt:

    @Jelle: sommige opdrachten waren inderdaad op momenten wat onduidelijk. Daarom ben ik ook blij dat spelers soms de moeite nemen de benodigde informatie op het internet te zetten en je zo verder kunt.

    De DLC waar je het over hebt is volgens mij Wardens Keep, met die man in het kamp toch? Die geeft je een opdracht waarbij één van de mogelijke dialogen die je kunt kiezen aangeeft dat je de content gaat kopen om hem zo van dienst te kunnen zijn. Inderdaad een aparte keuze van Bioware, maar mij is verteld dat ze aan die DLC bezig waren toen het spel al af was (maar nog niet in de winkel lag) en het daarom zo liep.

  3. Frank Brouwer zegt:

    Hey mensen, mooi stukje verhaal daar!
    Ik heb vooral genoten van Leliana’s Song.. Nou ja laten we zeggen dat ik gewoon een dragon age addict ben😉
    Maar toch ben ik het met je eens Erik je mist iets aan het einde als je het heb uitgespeeld.
    Helaas heb ik het spel opnieuw geinstaleerd dus ben ik van 80 achievements terug gegaan naar 17 >.>
    Maar dat geeft mij eigenlijk alleen maar meer tijd om in Dragons Age te steken! (Zelfs alle DLC’s) : )

    Gr Frank.

    PS: Halverwege met Nightmare!!!! : D

Geef een reactie

