De evolutie van consoles: van zoldervoorwerp tot huiskamer apparaat

Geplaatst op: 16 juli 2010 door Jelle Versee in Verhalen

We kunnen er niet omheen, zeker niet met de komende volgende stappen in de evolutie van het gamen. Ik stond even stil aan de gedachte van mijn jeugd dat ik op mijn kamertje de SNES of Dreamcast bovenhaalde om even in het wilde weg los te gaan met games zoals Darkwin Duck of Duck Hunt. Was het dat niet dan waren het wel een paar DOS-games op de PC. Laat me er jullie dan ook nog even aan herinneren hoe leuk het internet toen was: het leuke inbeltoontje dat nog waarschijnlijk in je slaap ook te horen was. Gelukkig is er zoiets als evolutie en juist daarom wil ik even stil staan over de evolutie die consoles en games doorlopen hebben. Dit wil niet zeggen dat ik hier elke console ga opsommen of games die een significante rol gespeeld heeft in het proces, maar eerder even ga stil staan bij de rode draad.

Allereerst is het misschien een goed idee om te vertellen dat de cultuur achter gaming nog vrij jong is en er net zoals bij de PC er bijna dagelijks nieuwe verbetering gevonden worden. We kunnen dus alleen afwachting wat er nog voor ons in petto is. Maar mijn vaststelling ligt hem vooral in hoe producenten overgeschakeld zijn van een console om te gamen naar een console dat in een huiskamer ook kan thuishoren. Misschien is het even best om stil te staan bij de belangrijkste punten van evolutie van consoles an sich.

In het begin was een spelcomputer puur experimenteel en werd het enkel in universiteiten gebruikt om te testen wat een computer aankon. Na de komst van de microprocessor zou dit dan ook een volledige omwenteling betekenen voor de game cultuur, want dit betekende dat de productie van spelconsoles goedkoper werd. Naar het voorbeeld van flipperkasten werden toen spelkasten gebouwd waar men bijvoorbeeld het alombekende “Pong” kon spelen. Naarmate de evolutie van micro technologie groeide, werd ook de populariteit van games steeds groter. Zo kwam al gauw de eerste spelconsole uit die men aan de TV moest aansluiten. We spreken hier dan van de jaren ’80, waar ook de filmindustrie aan een grote opmars bezig was en ook televisie steeds meer een deel van de woonkamer zou gaan uitmaken.

De geschiedenis van videogames is een verhaal over een steile opgang van het nichefenomeen in de jaren ’60 tot de miljarden-industrie en de culturele mainstream wereld van nu. Het is een complex verhaal over dominante bedrijven, economische belangen, concurrerende platformen, vernieuwende genres en culturele invloeden. Een gedetailleerde geschiedenis van het medium zou al snel enkele boekdelen in beslag nemen. Het belangrijkste is dat er op het moment drie zeer belangrijke grootmachten zijn op de gamemarkt: Nintendo , Microsoft en Sony. Om even een nostalgisch moment in te lassen laat ik de meesten van jullie even terug denken aan jullie kindertijd, waarbij producenten als SEGA en ATARI nog spelconsoles maakten, met o.a. de draagbare Game Gear. Deze was voor zijn tijd veel meer vooruitstrevend dan de andere consoles, maar het mocht niet baten en werd al gauw weg gekegeld door andere producenten. Na verloop van tijd bleven dus de grote drie nog over en was er een duidelijke splitsing aanwezig tussen deze grootmachten.

Sega Game Gear

Als we de drie verschillende platformen van Microsoft, Sony en Nintendo uit een willekeurige tijdsperiode willen gaan vergelijken is het het best om enkel de games te gaan vergelijken die exclusief voor dit platform gemaakt worden. Bij Nintendo gaat het bijvoorbeeld om de alombekende Mario-, Zelda-, en Donkey Kong reeksen. In deze games zullen er geen bloedvergieten en brute onthoofdingen plaatsvinden, waardoor ze dus ook geschikt zijn voor het wat jongere publiek. Microsoft en Sony hebben met hun consoles echter een groter aanbod aan volwassen gerichte games, waarin er talloze momenten zullen komen die niet voor tere kinderzieltjes bedoeld zijn.

Hieronder een vergelijking van de drie huidige platformen.

Wii

+ Controllers zijn voor alle leeftijden eenvoudig te gebruiken

+  Zeer interactieve games voor jong en oud

+  Goedkoop

–  Teveel slechte games die beter niet zouden worden uitgebracht; zogenaamde “lackluster games”

–  Online mogelijkheden nogal beperkt.

–  Motion Control niet precies genoeg

– Grafisch vrij zwak

PS3

+  Blu-Ray biedt een grotere capaciteit op disc (tot 45gb)

+  Gratis online gaming

+  Verbluffende grafische mogelijkheden

+ Kan DVD’s in hoge definitie en blu-ray afspelen

–  Redelijk aan de hoge prijs

– Vraagstellende GPU  (Grafische Processor) t.o.v  CPU ( Centrale Processor): bij Playstation 3 is de CPU een van de beste onder de drie platformen maar deze moet dan weer werk inleveren om de mindere GPU te helpen.

Xbox 360

+ Vrij schappelijke Prijs

+  Grafisch sterk

+ Kan DVD’s in hoge definitie afspelen

–  Betalend online  gaming (dit heb ik zeer breed genomen, dus ook inclusief  Marketplace en Microsoft Points)

–  Dual Layer DVD begint te klein te worden voor toekomstige games (9 gb capactieit op disc)

–  Reputatie geschaad door de RROD foutmelding tijdens de eerste reeksen van Xbox 360  ( RROD = Red Ring of Death)

Ter afsluiting van dit deel is het misschien goed om te stellen dat alledrie de platformen hun positieve en negatieve kanten hebben en er dus vrijwel niet kan gesproken worden van “beste” platform. Het moge duidelijk zijn dat het saaie uiterlijk die consoles vroeger hadden en meer geschikt waren om na een speelsessie in de kast te belanden, nu niet meer aan de orde is. De spelcomputers van tegenwoordig hebben hebben een aanzienlijk mooier uiterlijk gekregen; zodanig dat ze niet meer snel hoeven worden verstopt als er visite in de kamer komt. Bijkomend voordeel is dat de meeste consoles als multimedia apparaat door het leven gaan met de mogelijkheid om naast gamen ook muziek te luisteren en films te kunnen kijken. Want zeg nou zelf: zo’n console is toch de toekomst?

Vlnr: Nintendo Wii, Sony Playstation 3 en Microsoft Xbox 360

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Ik heb alle drie de consoles en ik heb er geen spijt van. In principe kan ik op deze manier alle exclusives spelen. Je merkt toch op die manier dat ieder platform zo zijn eigen charme heeft en bepaalde dingen op zijn eigen manier goed doet. Lange leve de concurrentie ;)!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s