Split/Second: eerlijk duurt het langst

Geplaatst op: 10 juli 2010 door Erik Dekker in Reviews

Ik heb het persoonlijk niet zo heel erg op standaard race-games. Wie ons artikel over de EA persconferentie echter had gelezen, zal weten dat ik stiekem tóch een zwak heb voor games in dit genre die eruit springen door unieke spelconcepten. Ik heb de Burnout-reeks bijvoorbeeld vanwege het feit dat je je tegenstanders op hoge snelheid kapot kon beuken helemaal grijs gespeeld en voor Mario Kart met al zijn power-ups mag men mij ook wakker maken. Black Rock Studio’s Split/Second is ook zo’n game die het nét even anders doet dan de gemiddelde alledaagse racer.

Geloof mij, ik stond vorige week voor een heus dilemma bij een nieuw geopende Gamemania. Werd het Blur of Split/Second die met mij zou mogen naar huis? Na lang wikken en wegen werd het de laatste. Ik had namelijk de grote behoefte om weer eens een Burnout-achtige game te gaan spelen met een hoop brute actie en een hoog adrenalinegehalte. Na enige spelsessies te hebben ervaren, kan ik niet anders zeggen dan dat Split/Second aan al deze punten als geen ander weet te voldoen.

Zoals bij de meeste racegames, begin je met een aantal vrij langzame auto’s en is het aan jou de taak om je stap voor stap naar de betere bolides toe te werken. Het is echter niet enkel de snelheid die telt in deze game, ook driften is een grote factor voor succes en is er de mogelijkheid om zwaardere auto’s te gebruiken die meer kracht hebben om tegenstanders richting de schroothoop te rammen. Door scherpe bochten te maken, dicht achter je tegenstanders te blijven of weg te beuken kun je je zogenaamde ”powerplay meter” vullen. Hier ligt de grootste kracht van Split/Second: met een goed gevulde meter kun je explosies voor je tegenstanders op de weg laten vallen of omgevingen op grootse wijze vernietigen om in sommige gevallen kortere routes te creëeren. Bij een goed getimede powerplay kun je zo meerdere tegenstanders tot schroot knallen. Let echter wel op dat je opponenten niet hetzelfde bij jou flikken! Door al die meerdere mogelijke routes is geen enkel potje op dezelfde baan hetzelfde en verlengt zo de speelduur op drastische wijze.

Niet alles wat er blinkt is echter van goud gemaakt. Erg opvallend is namelijk dat vijandige coureurs, ongeacht in welke auto ze rijden, je áltijd weten in te halen wanneer je op kop rijdt. Een zware SUV bijvoorbeeld, die een vrij lage maximum snelheid hanteert en vooral geschikt is voor het nodige beukwerk haalt jou in je zwaar opgevoerde snelheidsduivel zonder pardon in. Zou de computer misschien vals spelen met een stiekem ingebouwde lachgas functie? Ik zocht naar dit probleem op internet en zag dat meerdere spelers last van dit probleem hebben. Het blijkt dus dat je maximum snelheid aanzienlijk wordt verlaagd wanneer je eerste staat, zodat de computer je tot op het laatste moment nog in zal kunnen halen. Enigszins snap ik deze gemaakte keuze van Black Rock wel. Ze wilden ongetwijfeld voorkomen dat slimme spelers, die hun powerplay op een gewiekste manier gebruiken, mijlenver op kop kunnen blijven rijden zonder enige vorm van tegenstand te krijgen. Op deze manier blijft het tot de eindstreep spannend en krijg je de benodigde dosis adrenaline vanwege dat gehijg van de andere coureurs dicht achter je. Sommigen vinden deze zogenaamde ”rubberbanding” een uitkomst, anderen puur valsspelerij. Zelf kan ik niet anders zeggen lichtelijk teleurgesteld te zijn met deze veel te agressieve speelstijl van de computer. Wat maakt maximum snelheid op je auto namelijk nog uit als je toch altijd ingehaald zal worden? Op deze manier komt het behalen van nieuwe auto’s bij mij vrij nutteloos over.

Toch heeft het verdienen van snellere auto’s wel degelijk nut. Met je vrijgespeelde goed gevulde garage kun je het namelijk ook online tegen anderen opnemen. Groot voordeel is dat er hier geen rubberbanding aanwezig is. De attributen van je auto doen er hier dus wel degelijk toe. Groentjes zullen het tegen spelers van vlees en bloed echter al snel ontgelden. De kans is namelijk zeer groot dat je tegenstanders de snelste auto’s uit de singleplayer in de strijd gooien. Als je dus überhaupt kans wil maken op een gouden trofee, dan moet je offline eerst alles vrij spelen.

De hierboven benoemde eigenaardigheden daar gelaten, heeft Split/Second mij aangenaam weten te verrassen. De game biedt een typische arcade-sfeer en zit volgegoten met actie die ver over de top is. Tel daarbij op dat je ook nog samen met een vriend of vriendin op de bank achter het stuur kan kruipen en je hebt een titel die niet snel zal vervelen. Black Rock Studio’s heeft er met Split/Second in ieder geval voor gezorgd in mijn lijst met gewaardeerde ontwikkelaars te komen. Mijn scheurijzers staan al weer klaar voor de extra content. Kom maar op!

reacties
  1. Jasper zegt:

    was lache gister he erik

Geef een reactie

