Bad Company 2: een waardige uitbreiding

Geplaatst op: 7 juli 2010 door Jelle Versee in Impressies

Bad Company heeft me al heel wat leuke ervaringen bij gebracht. Daarom was ik zeer blij om een vervolg in de winkel te zien liggen. Alvast zeer benieuwd startte ik het spel met de hoge verwachtingen. Aan deze verwachtingen werd voldaan toen ik na een aantal uren de singleplayer erop had zitten. Het heeft me een slapeloze nacht bezorgd maar kreeg er veel plezier voor terug in de plaats.

Het verhaal begint niet met zogenaamde B-company die we zouden verwachten, maar gaat terug in de tijd en laat ons even in het vel kruipen van een andere eenheid. De missie van deze eenheid is om een wetenschapper te redden van een exotisch eiland. Wanneer deze uiteindelijk in beeld komt is het duidelijk dat niet alles van een leien dakje zal lopen. Wat zou er gebeuren denk je? Ik verklap niks, het is namelijk aan jou om het zelf uit te zoeken.

Bad Company 2 brengt ons al het moois wat we zo erg waardeerden in het eerste spel: prachtige grootschalige vernielingen en een open wereld om doorheen te lopen. Maar wat maakt nu Bad Company zo leuk om te spelen?  Misschien is het wel de humor die met de campaign gepaard gaat? Of is het gewoon leuk om even een huis met de grond gelijk te maken? Het is alleszins een zeer geslaagde combinatie voor mij geweest. Enige minpunt dat ik wel moet aanbrengen is dat de campaign enorm kort is. Na het spel ook volledig uitgespeeld te hebben op een aanzienlijk korte tijd, liet het me daardoor ook wat verlangend naar meer achter.

Ik veronderstel dus dat ontwikkelaar Dice zich meer op het multiplayer gedeelte van het spel gericht hebben, wat ook duidelijk wordt door naar de lijst van achievements of trophies te kijken. Bijna de helft van de punten zijn slechts te verkrijgen door online te gaan spelen. Nu ik heb geen problemen met online gameplay en daardoor achievements te behalen, maar het is misschien een verkeerde opvatting om er van uit te gaan dat iedere gamer online speelt en hierdoor dus misschien met een leeg gevoel achter blijft. Ik ben zelf van de overtuiging dat achievements of trophies een deel zijn van de game en het streven naar die perfecte score daardoor een deel is van het verlangen om een spel uit te spelen. Hierdoor dus wel die kleine frustratie bij games waarbij een groot aantal van deze beloningen in het online gebeuren verdiend moeten worden. Ik weet dat zo’n stelling veel ruimte geeft voor discussie, maar ik veronderstel dat ik niet de enigste gamer ben die met dat gevoel zit. Ik moet echter wel de Modern Warfare reeks positief vermelden. In deze games is het mogelijk de maximale score te halen door enkel de singleplayer te spelen. Geen aanwezige stress van moeilijk te behalen online trofeeën dus. Hier mogen ontwikkelaars een voorbeeld aan nemen.

Maar ik dwaal af van de reden van dit artikel. Bad Company 2 brengt heel wat positieve attributen met zich mee, maar ook een aantal minpunten naar mijn mening. Bovenliggende reden, zoals vermeld het steeds meer streven naar online ervaring en ik had niet echt het gevoel om een nieuw spel te spelen maar eerder een uitbreiding op de vorige Bad Company. Niets op tegen want ik heb me zeer goed geamuseerd met het origineel, maar ik verwachte alleszins een paar nieuwe elementen.

Al met al geen baanbrekende vernieuwingen in het vervolg, maar meer een verbetering van alle punten uit het origineel. Voor fans zal dit vervolg dus ongetwijfeld in de smaak vallen.

reacties
  1. staticxjunky zegt:

    Jammer genoeg ben ik niet zo een Battlefield fan, deze laat ik dus voorbij gaan, toch speel ik liever online / co-op als single-player, in me eentje vindt ik gamen “mwah”. Toch leuk verhaal en ga zo door!

    Gr Frank.

    PS: Ik moest lachen om de trailer muziek!😉

  2. Erik Dekker zegt:

    Ik kan me hier goed in vinden eigenlijk. Online achievements brengen een risico factor met zich mee, want met der jaren bloedt de community van een spel soms dood. Kudos aan Infinity Ward met de keuze om Modern Warfare achievements enkel bij de singleplayer te laten.

    @staticxjunky: Ik kan BC2 je zeker aanraden! De game is op alle punten beter dan het origineel vind ik;) Probeer anders de demo eerst als die er nog is. You won’t regret it!

  3. Jelle zegt:

    @staticxjunky: Ik had niet de bedoeling van online/co-op gaming af te breken, maar wou gwn duidelijk maken dat games waarbij er een groot aantal achievements online moete verdient worden niet altijd even welkom zijn. Ik raad je zeker ook net als Erik Bad Company 2 aan, speelde vroeger af en toen Bad Company 1 online, toegeven dat ze zeker en vast veel verbeteringen aangebracht hebben in dit vervolg.

  4. Frank Brouwer zegt:

    Helaas ben ik nog steeds volop aan het Call of Duty(“en”?) dus heb niet echt tijd en/of zin in andere spellen op dit moment, maar misschien later als ik telang heb gespeeld en het begint te vervelen… Zal ik ernaar kijken of dit iets is… Tot dan… Call of Duty – Modern Warfare 2!!!! : ).

    Gr Frank.

    PS: En ja… Op de PC! : (

Geef een reactie

