Impressie: Crackdown 2

Geplaatst op: 21 juni 2010 door Erik Dekker in Impressies

Het originele Crackdown is zonder meer een bijzondere game. In deze Xbox 360 exclusive, die gemaakt werd door Realtime Worlds, kruip je in de rol van een agent die met verschillende superkrachten drie beruchte bendes uit Pacific City moet verjagen, allemaal gesitueerd in zwaar beveiligde plekken. Om sterker te worden moet je verschillende ”orbs” verzamelen, die verspreid liggen over de hele stad. Aangezien het aantal balletjes in de honderden ligt, ben je een vrij lange tijd zoet met zoeken. Deze orbs maken je sterker in onder andere je rijkunsten, je spring-technieken en je explosieve vaardigheden. Een bevredigende beloning voor het gevraagde detective werk. En al dit moois is gehuld in een grafisch sterk cartoonesk jasje.

De game bleek achteraf een aardig succes te zijn en daarom was ik dolblij om te horen dat de nieuwe studio Ruffian Games Pacific City voor een tweede keer onveilig gaat maken. Sinds vandaag kunnen Xbox Live bezitters een 30-minuten durende demo downloaden van Crackdown 2, waarin je opnieuw in de huid van een superagent mag kruipen en de nodige orbs kan gaan verzamelen. Ongeduldig zette ik mijn Xbox aan en maakte me geestelijk klaar voor een kortdurend nieuw avontuur.

Wanneer ik eindelijk Pacific City opnieuw betrad, viel me meteen op dat het vervolg qua grafische stijl weinig verandering geniet ten opzichte van het origineel. Geen probleem, aangezien ik destijds erg kon genieten van het unieke uiterlijk dat deel 1 uitstraalde. Dus op dit punt zit Crackdown 2 bij mij in ieder geval al goed.

Al vanaf het begin van de demo bevind je je in het midden van een schietpartij tussen agenten en nieuwe vijandige bendeleden, die zich in de stad hebben gesetteld na je grote opruiming in deel 1. Meteen wordt duidelijk gemaakt dat je een helikopter met versterking in kunt roepen wanneer je de omgeving veilig maakt om te landen. Vanwege de grote aantallen aanwezige vijanden is dit alleen niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Dit is slechts een van de vele mini-games die het spel rijk is.

Na een zenuwslopend vuurgevecht besluit ik te beginnen met het jagen naar ”agility orbs”. Deze balletjes liggen verspreid over allerlei soorten gebouwen en obstakels. Na er genoeg te hebben verzameld kan ik steeds hoger springen, waardoor er hogere gebouwen kunnen worden beklommen om nieuwe plekken met bendeleden uit te roeien. Mijn lange weg naar het betere klimwerk werd echter verstoord door een grote massa aan zombies. Wat? Zombies? Ja ik zeg het goed. In Crackdown 2 wordt de grote stad geteisterd door een virus die vele onwetende bewoners in hersenloze zombies heeft veranderd. Wanneer de avond valt komen ze uit hun schuilplaats, met als enig doel alles wat beweegt het leven zuur te maken. Ook bendeleden veranderen van gedrag tussen dag en nacht. Bij daglicht zul je bendeleden zien rijdend door in de stad met de radio veel te hard aan, zoekend naar onrust en ‘snachts bewaken de meesten hun fort. Je zult je strategieën voor infiltratie dus moeten afstellen op vadertje tijd.

Aan variatie in Pacific City geen gebrek dus. Maar hoe speelt Crackdown 2 precies? Het wederom aanwezige klim- en klouterwerk op gebouwen is nog steeds even verslavend en uitdagend. Steeds is de drang om sterker te worden aanwezig en die kan enkel worden bevredigd door alle gebouwen af te gaan, honderden vijanden over te rijden, met de meest brute wapens af te knallen en te laten exploderen. Door de aanwezigheid van tientallen verschillende auto’s, ontelbare objecten die je tegen je doelwitten kunt gebruiken en met een paar dozijn wapens tot je beschikking, is er voor ieder wat wils.

Een heel tof detail is dat je wederom in totaal met 4 spelers kunt samenwerken tegen al dat ongewassen gespuis en wanneer dat nog niet genoeg is is er voor het nodige competitie gevoel de mogelijkheid om met 16 spelers elkaar het leven zuur te maken. Dus wat doe je hier nog? Zet snel je Xbox 360 aan en download de demo!

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Cool stukje! Ik vond het erg tof om de demo even met je te doen vandaag bro!😉
    Je hebt echter een kleinigheidje over het hoofd gezien. Je zegt in de tweede alinea dat ‘dezelfde makers’ deel 2 maken/hebben gemaakt. Dit is onjuist. Deel 1 werd ontwikkeld door Realtime Worlds, dat nu al sinds die game bezig is met de PC shooter MMO “APB”. Crackdown 2 is van Ruffian Games, een onlangs uit de grond gestampte studio waar ook een deel ex-werknemers van Realtime Worlds aan de slag zijn.

  2. Erik Dekker zegt:

    @ Niels Dekker: Bedankt! Heb het even veranderd. Demo was erg tof inderdaad. Kan niet wachten om met je aan 4-player co-op te gaan in de game zelf:)

  3. Jelle zegt:

    Moet nog steeds eens aan Crackdown 1 beginnen – ooit eens begonnen maar wat onnoemelijk veel collectibles in dat spel O.o Zag er alleszins al zeer goed uit dus zal er ooit wel eens aan toe komen om verder te zetten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s