Wat vond Gamegasm van de E3?

Geplaatst op: 20 juni 2010 door Erik Dekker in Geen categorie

De persconferenties op de grote beurs in L.A. zitten er weer op en eerlijk is eerlijk: het was een waar spektakel. Zelfs de grootste game-hater zou niet anders kunnen concluderen dan dat de E3 dit jaar een groot succes is geweest. Maar welke conferenties vonden wij nou de beste? En naar welke aangekondigde games kijken wij het meest uit?

Erik: De conferenties van alle grootmachten in de gamewereld waren dit jaar een genot om te volgen. Iedere presentatie was weer anders en de spanning bleef tot op het einde hoog, want zelfs op het laatste moment werden er nog wel eens grote aankondigingen gedaan. Toch staken er een paar bedrijven er voor mij met kop en schouders bovenuit.

Om eerlijk te zijn keek ik, voordat de E3 begon, het meest uit naar de conferentie van Microsoft, aangezien ik op dit moment het meest achter mijn Xbox 360 zit. Microsoft probeert met zijn nieuwe troetelkindje Kinect een frisse wind in de gamewereld te gaan bezorgen. Het probleem is echter dat er duidelijk een aanzienlijk grote vertraging aanwezig is bij Kinect-games en filmpjes achteraf lieten zien dat mensen op eerdere presentaties de bewegingen bij de games soms geplaybackt hadden. Voor mij niet overtuigend genoeg dus.

De ”grote” aankondigingen die verder werden gedaan waren in principe allang bekend. Wij weten allang dat de Gears of War reeks een trilogie zou worden, dus de aankondiging van deel drie kwam verre van onverwachts. Tevens volgen de makers van de Call of Duty series zoals gewoonlijk het gebruikelijke ”1-game-per-jaar-plan”. Bij Fable III werd er weinig tot niks nieuws laten zien en Halo: Reach komt in september al uit. Je snapt dus dat ik bij deze eerste presentatie lichtelijk teleurgesteld achterbleef.

Microsoft’s Kinect

Ubisoft pakte al iets beter uit met een nieuwe Assassin’s Creed. De gameplay die werd laten zien deed mij verlangen naar meer en de nieuwe multiplayer zou, mits goed uitgewerkt, een interessant resultaat kunnen gaan leveren. EA kwam met de line-up bij mij aan als een vrij grote verrassing. Voor het eerst in mijn leven kijk ik uit naar een nieuwe Need for Speed en het feit dat ik straks een deel in de Crysis reeks zal kunnen gaan spelen op mijn console, geeft mij jeukende handen.

Ook over Sony heb ik dit keer weinig te klagen. Over Move ben ik best wel te spreken. In principe weinig biedt het vernieuwing ten opzichte van de Wii, maar over de visuele kwaliteit bij games hoeft Sony echt niet met Nintendo te concurreren. Met een nieuwe Infamous, een LittleBigPlanet en het derde deel in de Killzone reeks ben ik trots om te zeggen een Playstation 3 te bezitten.

Het hoogtepunt voor mij dit jaar was zonder enige twijfel Nintendo, die geheel onverwacht uit de hoek kwam. De zure nasmaak die het Japanse bedrijf met hun presentatie mij vorig jaar bezorgde, was dit jaar nergens te bekennen. Het grote aantal nieuwe toptitels waar het mee aankwam kon het best worden vergeleken met een heel gezellig sinterklaasfeest waar groots werd uitgepakt, inclusief het strooigoed. Met een nieuwe Zelda, Donkey Kong, Kirby, Goldeneye en een Golden Sun gaat Nintendo duidelijk terug naar zijn roots De 3DS zou verder mijn twijfels over 3D gaming wel eens kunnen laten wegvagen. Mits alles natuurlijk waar is wat Nintendo beweert over zijn nieuwe handheld.

Een nieuwe DS en een grote stapel nieuwe titels waar bekende personages de hoofdrol in spelen zorgen ervoor dat mijn hart sneller gaat kloppen. Nintendo brengt met al dit moois zowaar een ode aan zijn oudste, meest hechte fans. Hulde!

Nintendo 3DS

Jelle: Het is duidelijk dat de E3 ons dit jaar aangenaam verrast heeft, zo zijn er een aantal titels op onze radar beland die een fraaie indruk hebben nagelaten.

Bij de Microsoft conferentie was ik, net als Erik, een beetje teleurgesteld met het nieuws dat ons meegedeeld werd. Ik verwachtte meer en kreeg niet echt  voldoening tijdens de gehele conferentie. Het merendeel van de informatie die we verkregen was al vaag bekend gemaakt voordien.

Ik ben zelf niet in het bezit van een PS3 en een Wii. Hierdoor hebben mijn interesses zich meer op EA en Ubisoft gericht en minder op Sony en Nintendo. De grootste verrassingen bij EA en Ubisoft waren voor mij Child of Eden en Crysis 2. Child of Eden vooral door het grafische element gecombineerd met muziek wat zeker aangenaam samengaat en niet veel voorkomt in games. Crysis 2 deed het hem vooral in het feit dat de titel nu ook op console beschikbaar zal zijn. Zo herinner ik me nog tijdens Crysis 1 dat mensen zich beklaagden hoe hun PC de grafische engine niet aankonden en het spel dus maar op een lagere setting moesten spelen om het soepel te kunnen spelen. Maar zo te zien gaat ontwikkelaar Crytek erin slagen deze prachtige grafische elementen weten te behouden in een console versie.

Eén ding is alvast zeker: het wordt een spetterende periode met een hele hoop toptitels in het vooruitzicht. Ik verwacht in ieder geval een lange klachtenbrief van mijn portefeuille straks.

Crysis 2

Nu wij hebben laten weten wat wij van de E3 vonden, zijn wij eigenlijk ook wel erg benieuwd naar jouw mening. Welke conferentie vond jij de beste en over welk bedrijf was je minder te spreken? En welke aangekondigde games zijn jou het meest bijgebleven? Laat je horen!

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Ik was erg gecharmeerd van Nintendo’s press conference dit jaar en Konami’s meesterlijk bizarre persconferentie was meteen de meest hilarische die ik ooit heb gezien! Meesterlijk.

    Qua games werd ik meteen gegrepen door de eerste footage van Portal 2 (gelukkig ook voor 360 en PC ipv alleen PS3) en de Monkey Island 2-remake trailer was echt fenomenaal. Ik hoop dat de volledige remake en niet alleen de trailer er zo waanzinnig uitziet! De eerste beelden van Trine 2 waren ook om je vingers bij af te likken.

    Twisted Metal voor PS3 maakte best veel indruk op me. Daarnaast werd ik erg blij van Donkey Kong Country Returns, de nieuwe Zelda, de GoldenEye-remake (die intrigeert me ook wel, ik ben benieuwd of oude tijden zullen herleven). Ik heb weinig spellen op de N64 zoveel gespeeld als GoldenEye. Please don’t fuck this up Eurocom & Activision!

    Daarnaast zag alles voor de 3DS er goed uit. Dat ding moet ik zéker hebben!
    Lost In Shadow voor Wii wordt een titel die ik ook nauwlettend in de gaten ga houden. Dat spel deed me qua sfeer sterk denken aan ICO, een spel waar ik fantastische herinneringen aan heb.

Geef een reactie

