E3: Electronic Arts persconferentie

Geplaatst op: 15 juni 2010 door Erik Dekker in Geen categorie

Naast Microsoft en Ubisoft geeft ook Electronic Arts zijn geheimen voor de komende periode prijs. Gamegasm volgde de live-feed en brengt de belangrijkste games hieronder voor je op een rijtje.

Need for Speed: Hot Pursuit

EA trapte de presentatie af met een nieuw deel in de Need for Speed reeks. Grote verrassing was dat Burnout-ontwikkelaar Criterion Games de touwtjes ditmaal in handen heeft.

Het spel draait wederom om spectaculaire achtervolgingen tussen snelheidsduivels en politieagenten, net zoals bij de gelijknamige game die in 1998 op de markt was gekomen. Criterion zou Criterion echter niet zijn als er geen features uit de Burnout reeks in zouden zitten. Daarom kun je ook door middel van lachgas je auto tijdelijk sneller laten rijden, iets wat de Burnout- reeks zo bekend maakte. Denk je veilig te zijn door enkel het gaspedaal en het stuur te gebruiken? Dan maak je een grote fout, want zowel de politie als de oppositie zullen gebruik kunnen maken van hun eigen technische foefjes en wapens.

De game zal zich afspelen in de Amerikaanse westkust, waar grootse open beboste-, besneeuwde-, bergachtige- en kustgebieden geen uitzondering zullen zijn. Verder werd benoemd dat NFS: Hot Pursuit een zogenaamde ”Autolog” functie gaat hebben. Met de Autolog kunnen spelers hun geboekte resultaten op de weg, zelfgemaakte foto’s en nieuwe uitdagingen delen met vrienden. Wij waren door de Burnout-reeks al heel enthousiast geworden over dergelijke games en Hot Pursuit blijkt door Criterion weer een vertrouwde rotsvaste formule te gaan volgen. Een titel om warm van te worden.

Dead Space 2

Na een onverwacht succes van het originele Dead Space, kon een vervolg niet uitblijven moest EA gedacht hebben. Tijdens de conferentie werden wij lekker gemaakt met een gameplay filmpje, waarin werd laten zien wat er verwacht kan worden van deeltje twee.

Isaac Clark, het hoofdpersonage uit deel 1, zal opnieuw zijn pak aantrekken om de meest misvormde aliens aan te pakken. Verschil met deel 1 dit keer is dat Isaac zal kunnen praten tijdens je angstaanjagende queeste. Wat meteen opviel in het filmpje, is dat ontwikkelaar Visceral hetzelfde sfeertje probeert te behouden als in Dead Space 1, maar de speler toch het gevoel wil geven op een totaal andere plek te zijn.

Isaac, die zich tijdens de demo in een kerk-achtige omgeving bevond, moest zich een weg banen door een horde aan baby-achtige mutanten om de klopjacht op een aanzienlijk grotere variant te kunnen voortzetten. Het gevoel van constante claustrofobie is ook ditmaal aanwezig, want op ieder moment kun je besprongen worden door zo’n griezel. Het filmpje eindigt wanneer de kamer waar Isaac zich bevindt zich in een ruimte-vacuum verandert en hij ternauwernood ontsnapt aan de eeuwige leegte.

Ook niet onbelangrijk om te weten is de aanwezigheid van een heuze harpoon-gun. Angstaanjagende misvormde mutanten op een gruwelijke manier spiezen aan de muur? Check. Deze actie ook mogelijk in slow-motion? Check. Wij zijn verkocht.

Medal of Honor

In plaats van de gebruikelijke trailers, kwam ontwikkelaar Dice met een heuze 24-man lanparty voor deze game op de proppen. Als wij de ontwikkelaar’s woorden mogen geloven, dan gaat ”camping” hard gestraft worden in deze game. Constant doorlopen is dus een vereiste.

Van wat ik heb mogen zien tijdens de 24-man lanparty, doet Medal of Honor grafisch gezien niet onder voor Infinity Ward’s Modern Warfare 2. De game lijkt een typische arcade shooter te gaan worden zonder teveel onnodige moeilijkheden. Over mogelijkheden tot impressies voor het grote publiek doet Dice niet moeilijk en gooit er nog een multiplayer beta bij op die op 21 juni van start zal gaan. Medal of Honor komt naar verwachting op 12 oktober 2010 uit.

EA Gun Club

Als EA’s blijk van dank voor zijn loyale fans, wordt er een heuze ”Gun Club” in het leven geroepen. Leden van EA’s social club, krijgen door lid te worden van deze Gun Club exclusieve wapens in bepaalde EA shooters, downloadable content, vroegtijdige toegang tot beta’s en demo’s,  nieuws en meer. Addertje onder het gras: je moet het desbetreffende spel van EA eerstehands in de winkel kopen. Tweedehands games tellen niet mee. Eerstehands-gamers worden dus beloond, en fans van gebruikte exemplaren worden genadeloos hard bestraft.

Crysis 2

Crysis 1 werd door velen bekroond als een ”grafische parel in een sandbox jungle setting”. De sequel doet, als wij het gameplay filmpje tijdens de presentatie mogen geloven, niet onder aan zijn voorganger. Het grootste verschil is echter dat kleurrijke jungle dit keer plaats zal gaan maken voor de druk bebouwde stad New York, die door onder andere de aanwezigheid van buitenaardse wezens op de rand van vernietiging staat.

Ook ditmaal kruip je in de huid van een super soldaat, die zich bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd onzichtbaar kan maken, of door een extra bepantsering meer kogels zal kunnen incasseren. Dit is slechts een topje van de ijsberg van zijn kunnen. Als ik ontwikkelaar Crytek mag geloven, zal Crysis 2 de meest intelligente vijanden ooit in een first-person shooter gaan huisvesten. Grote woorden van de ontwikkelaar, maar tijdens het filmpje kreeg de speler duidelijk de nodige weerstand van onder andere een beeldvullende robot.

Er is duidelijk veel aandacht besteed aan details, zoals glazen wanden die kapot kunnen, gebouwen die instorten en kogels die afdrukken achterlaten in de muur. Als extraatje krijgen alle versies van Crysis 2 een ondersteuning van 3D. De versie die gespeeld werd tijdens de presentatie zal ongetwijfeld de PC-versie zijn geweest. Wij vragen ons daarom ook af hoe de Xbox 360 versie en PS3 versie het er grafischmatig vanaf gaan brengen, aangezien je voor deel een een monster van een PC nodig had om het optimaal te kunnen spelen. Wij zijn benieuwd.

Bulletstorm

Als grote verrassing van de presentatie, kwam Epic Games’ Cliffy B samen met ontwikkelaar People Can Fly met een nieuwe game. Deze kleurrijke first-person shooter zal volgens hem een ”over de top” speelervaring gaan bieden, waar je vijanden je gereedschap zijn voor totale chaos en vernietiging.

Door het daaropvolgende filmpje te hebben gezien, kunnen wij bij die woorden weinig toevoegen. Hele snelle actie, grote explosies en moves die zó ver over de top zijn zullen in Bulletstorm duidelijk niet ontbreken. Zo kun je deuren intrappen om deze met volle kracht een niets wetende soldaat te pletten tegen de muur, waarna er een grote bloedvlek ontstaat. Ook heb je een bepaald gereedschap tot je beschikking dat vijanden door middel van een statische straal de lucht in gooit om deze daarna met een noodgang tegen de grond te laten smakken.  Hadden wij al vermeld dat dit gepaard gaat met epische oneliners, á lá Duke Nukem? Een dag één aankoop voor ons dus.

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Naar de nieuwe Need for Speed en Dead Space 2 kijk ik al erg uit. Trouwens dude, laten we binnenkort Dead Space 1 weer even doen. Volgens mij zitten we nu zo’n beetje op de helft. Kan niet wachten!😉

  2. Erik Dekker zegt:

    @ Niels: same here! Nooit echt een fan geweest van de NFS reeks, maar met Criterion ditmaal achter het stuur kan ik niet anders dan enthousiast zijn. Ook Dead Space 2 laat mij ongeduldig wachtend achter. Binnenkort maar weer aan deeltje 1 verder inderdaad:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s