Torens en Instapdrempels

Geplaatst op: 5 juni 2010 door Jelle Versee in Nieuws

Een tijdje geleden haalden enkele van mijn vrienden mij over om het DoTA -genre eens uit het stof te trekken met de game Heroes of Newerth.

DoTA, afkomstig van een map uit de Warcraft III reeks, staat voor ”Defense of the Ancients”, waarbij het de bedoeling is dat je een bepaalde ”Hero” kiest en deze dan zo snel mogelijk sterker maakt om zo de vijandige Heroes te snel af te zijn.

Heroes of Newerth (HoN) nam het idee over en bracht het verder in een Tower Defence-achtige sfeer, waarbij het niet alleen de bedoeling is je Hero sterker te maken, maar ook je towers en basis te verdedigen. De keuze van je Hero is hier niet alleen individueel maar ook in teamverband van groot belang. Iedere hero heeft zijn sterktes en zwaktes. Het is dan ook de bedoeling om binnen je team goede coördinatie te hebben om te zorgen dat deze zwaktes niet kunnen worden uitgebuit door het vijandige team.

Ik kan je alvast zeggen dat ik enorm genoten heb van de game, wat vooral bij mij een her-opfrissing was van het DoTA-genre. Ik verzeker je echter dat de beginnende gamer in het genre het er zeker niet makkelijk vanaf zal gaan brengen. De community binnen HoN is vrij hard en de instapdrempel hoog. Het is daarom beter om samen met een aantal vrienden in een stel vriendschappelijke matches het spel onder de knie te krijgen alvorens jejezelf in de medogenloze onlinewereld begeeft!

Ik vraag me dan ook af waarom sommige ontwikkelaars ervoor kiezen om de instapdrempel van hun spel zó dermate hoog leggen dat beginnende gamers geen kans krijgen om optimaal van het spel te kunnen genieten. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat ontwikkelaars hun spel binnen een bepaalde categorie gamers willen behouden. De zogenaamde harde kern van de gamers, die in games een soort competitiegeest weten te vinden en niet onwetend zijn binnen de DoTA wereld.

Heroes of Newerth

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Sommige games zijn inderdaad bedoeld voor de niche. Soms willen ontwikkelaars wel eens eenzelfde soort game voor een bredere doelgroep uitgeven (kijk maar naar de Battlefield reeks met Heroes en 1943), maar dat gebeurt (helaas) niet vaak.

Geef een reactie

