Lord of the Rings Online wordt gratis! Komt allen!

Geplaatst op: 5 juni 2010 door Erik Dekker in Nieuws

Warner Bros. heeft tegen al mijn verwachtingen in bekendgemaakt haar MMORPG Lord of the Rings Online (LOTRO) in een zogenaamd ”free-to-play” model te veranderen. Dit houdt in dat je niet meer maandelijks een bedrag neer hoeft te leggen om in de open wereld van Tolkien te mogen duiken. Deze keuze is gemaakt vanwege eenzelfde succesvolle strategie bij de MMORPG Dungeons and Dragons Online door hetzelfde bedrijf.

Voor de enthousiastelingen onder ons: LOTRO wordt niet helemaal gratis. Nieuwe spelers krijgen in principe toegang tot een voorafgesteld aantal gebieden en quests en kunnen naar eigen wens extra content bijkopen om zo hun personage te kunnen uitbreiden. Deze extra content zal echter niet de meerderheid van het totale spel bedragen.

Persoonlijk vind ik dit door het oogpunt van de speler zelf gezien een positieve ontwikkeling. In principe is een relatief groot percentage van het complete spel gratis uit te proberen voor nieuwe spelers en extra content zoals gebieden hoeft slechts eenmaal aangeschaft te worden. Dit in tegenstelling tot een maandelijks neer te tellen bedrag, vind ik het goed dat Warner Bros. de speler zelf de keuze geeft op welke manier zijn geld uit te geven in de game. Tenminste, zolang de speler maar niet afhankelijk wordt van bepaalde voorwerpen om verder te kunnen.

Nog een extra leuk voordeel voor de mensen die een ”lifetime-subscription” hebben gekocht: alle toekomstige content zal voor diegenen gratis zijn. Deze update zal naar verwachting in de herfst uitkomen. In principe heb je nu niets meer te verliezen bij het uitproberen, dus ik kan veilig van de daken schreeuwen: doe met ons mee! Komt allen!

Lord of the Rings Online

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Mmm, ik weet het niet. Ik ben niet zo’n fan van microtransacties. Een beetje vergelijkbaar met het gratis uitdelen van sigaretten op een kleuterschool, die kids verslaafd maken en vervolgens achterover leunen en cashen omdat jij als enige sigaretten verkoopt. Door het verslavingsaspect wil je graag betalen voor de beste uitrusting voor je personage en de krachtigste magische spreuken.

    Daar zit de crux. Indien je net zo sterk wilt worden/blijven als andere, betalende spelers in de spelwereld moet je telkens geld bijleggen. Daar hou ik niet van. Betalen voor extra gebieden of uitbreidingsmissies doe ik daarentegen graag als het spel me aanspreekt.

    • Erik Dekker zegt:

      @ Niels Dekker: Haha leuke vergelijking, sigaretten aan kleuters uitdelen! Zolang de speler niet afhankelijk wordt van dergelijke ”power-items” die geld kosten vind ik het een goede zaak. Ik had eerder een Free2Play MMO beoordeeld genaamd Runes of Magic, waar optionele voorwerpen die geld kosten ook vrijgespeeld kunnen worden door dungeons en dergelijke te doen. Mocht dat, behalve de gebieden waar je geld voor móet betalen, ook het geval zijn in LOTRO, voorzie ik geen probleem.

Geef een reactie

